Ne-au furat la buzunar sub formă de promoţii

13 ianuarie 2015 22:32   Național
Ultima actualizare:

Cel mai bun preţ! Nu găsiţi în altă parte mai ieftin! Plătim de x ori diferenţa dacă găsiţi mai ieftin! Sunt doar câteva din lozincile folosite în ultimii ani de hypermarket-urile din România. Ce se ascunde însă în spatele acestor vorbe frumoase? Înţelegeri cu producătorii sau furnizorii şi preţuri stabilite de comun acord.

Consiliul Concurenţei a anunţat marţi că a amendat 25 de producători, 4 lanţuri de magazine şi 21 de furnizori ai acestora, cu amenzi în valoare totală de 154.029.538 lei, adică 35 milioane de euro. Sancţiunile au fost aplicate după o anchetă privind înţelegeri pentru fixarea preţurilor între retailerii Metro, Real, Selgros, Mega Image şi furnizorii acestora, în perioada 2005-2009.

În urma investigaţiei s-a constatat încălcarea legii concurenţei atât pentru stabilirea preţurilor de la raft, cât şi pentru comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor.

Consiliul Concurenţei a constatat că preţurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piaţă prin raportul cerere-ofertă, ci furnizorul şi retailer-ul stabileau un preţ fix. Această practică conducea la preţuri mai mari pentru clienţi. În ceea ce priveşte comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor, contractele dintre retaileri şi furnizori conţineau o clauză care prevedea că, în aceeaşi perioadă, furnizorii nu puteau realiza promoţii simultane în diferite lanţuri de retail, acestea putând doar să alterneze.

În acest fel, clientul final nu putea avea acces, în acelaşi timp, la promoţii şi implicit la un preţ mai mic, în magazine concurente. La sfârşitul anului trecut, Consiliul Concurenţei a declanşat o nouă investigaţie, de data aceasta la Auchan, Carrefour, Cora, Kaufland România şi furnizori ai acestora.

Principalele Companii sancţionate sunt:

-Metro Cash&Carry Romania SRL– 49.684.182 lei (11,3 milioane euro)-Selgros Cash&Carry Romania SRL– 29.202.355 lei (6,6 milioane €)-Mega Image SRL – 24.569.530 lei (5,6 milioane euro)-Real Hypermarket Romania SRL–

23.869.142 lei (5,5 milioane euro)-Transilvania General Import Export SRL – 4.693.436 lei (1,1 milioane €)-Quadrant-Amroq Beverages SRL –3.193.541 lei (725.805 euro)-Danone PDPA SRL– 2.639.243 lei (599.828 euro)-Albalact SA– 2.199.507 lei (499.888 euro)-Star Foods EM SRL – 1.953.160 lei (443.900 euro)

Primele firme care au decis să atace în instanță amenzile primite de la Consiliul Concurenței sunt Selgros Cash&Carry, Mega Image SRL și furnizorul Tymbark Maspex România SRL.  

"Întotdeauna va fi în avantajul lor"

Mihaela Manole, 41 de ani, economist. ”Cred în promoţiile făcute de marile lanţuri de magazine, dar nu în totalitate. Întotdeauna va fi în avantajul lor”.

Violeta Năstăsoiu, 50 de ani, profesoară. ”Nu cred în reduceri. Trebuie să fii foarte atent. I-am prins de multe ori că încercau să ne păcălească cu procentele”.

Cristi Serafim, 41 de ani, inginer. ”Uneori promoţiile sunt reale, alteori nu. Dacă ieftinesc la unele produse, le scumpesc pe altele. Şi tot aşa. Oricum, tot ei ies în avantaj”.

Mai multe