Noi reguli de eliberare a pașapoartelor în regim de urgență, din 2018
An nou, reguli noi. De anul viitor, românii care vor un pașaport eliberat în regim de urgență vor fi nevoiți să respecte mai multe cerințe, se arată într-un proiect de modificare a legii care reglementează documentele de călătorie în afara țării. Criterile sunt mai restrictive și vor fi impuse ca urmare a cozilor imense înregistrate la ghișee. Totodată, termenul de valabilitate a pașapoartelor se va modifica.
Prea mulți români își fac pașapoarte pe ultima sută de metri și solicită eliberarea lor în regim de urgență. Din cauza afluxului crescut de solicitanți la ghișee, activitatea direcțiilor de pașapoarte e dată peste cap în mai toate zilele săptămânii. Fiindcă nu au găsit încă soluții pentru eliminarea cozilor de la ghișee, reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne (MAI) au venit cu altă idee: să restricționeze accesul românilor la pașapoartele tempoarare. În prezent, o persoană poate solicita în regim de urgență un pașaport simplu temporar, cu valabilitate de un an. Îl obține ușor (în termen de două ore până la trei zile) fără a i se cere să dovedească urgența invocată. Această facilitate i-a încurajat pe mulți să opteze pentru pașaportul temporar, în detrimentul celui simplu electronic, pentru care trebuie să aștepte mai multe zile.
Din luna martie a anului viitor, cei care optează pentru un pașaport temporar, în locul unuia simplu electronic, trebuie să facă dovada urgenței, altfel nu vor beneficia de acest tip de pașaport. Prin proiectul de lege propus se dorește ca pașaportul temporar să fie eliberat în termen scurt doar în anumite cazuri, clar reglementate, cu obligația prezentării documentelor care dovedesc urgența. Iată care sunt acestea:
Situații obiective în care, din motive de sănătate, familiale sau profesionale, este necesară și urgentă prezența persoanei pe teritoriul altui stat și nu este timp pentru emiterea pașaportului simplu electronic.
În cazul minorilor care urmează să se deplaseze în străinătate pentru studii ori pentru a participa la concursuri oficiale sau pentru a urma un tratament medical, fără de care viața ori sănătatea le sunt puse în pericol.
În alte situații, pașaportul temporar nu va mai fi eliberat.
Termen de valabilitate extins
Același proiect de modificare a Legii 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate vizează creșterea termenului de valabilitate a pașapoartelor simple electronice pentru persoanele de peste 25 de ani, de la cinci ani (acum), la zece ani (de anul viitor). Explicația oficialilor MAI a fost că după această vârstă schimbările de fizionomie nu sunt atât de mari.
În același timp, de anul viitor pașaportul simplu electronic pentru copiii cu vârsta de până la 12 ani va avea aceeași valabilitate, de trei ani. Totodată, persoanele care nu au împlinit vârsta de 25 de ani vor fi nevoite să-și schimbe documentele de călătorie la fiecare cinci ani. Câte luni trebuie să fie valabil pașaportul tău ca să poți intra în alte țări poți afla AICI.
Se lucrează la reducerea cozilor
În paralel cu aceste schimbări, reprezentanții MAI lucrează la un set de măsuri care vizează reducerea semnificativă a cozilor înregistrate la ghișeele de depunere a cererilor de eliberare a pașapoartelor. Printre acestea se numără deblocarea unor posturi în cadrul serviciilor de pașapoarte, pentru angajarea a 35 de persoane din sursă externă; prelungirea programului de lucru cu publicul și organizarea activității în două schimburi; implementarea unui sistem de programare online. În acest moment, serviciul online e disponibil în 34 de județe, însă se dorește extinderea lui în toată țara până la data de 18 decembrie 2017.
Care sunt taxele de eliberare a pașapoartelor
În prezent, taxa de eliberare a unui pașaport simplu electronic, pentru persoanele cu vârsta de pste 12 ani, este 258 de lei. Pentru minorii de până la 12 ani, costul unui pașaport este 234 de lei. Taxa de eliberare a unui pașaport temporar, indiferent de vârsta solicitantului, este 96 de lei. Taxa se poate achita în numerar (la casieriile unităților Trezoreriei Statului sau la casieriile prefecturilor), prin mandat poștal (la orice oficiu poștal), prin virament bancar (în contul Prefecturii din județul de domiciliu), online (prin internet banking, în contul Prefecturii din județul de domiciliu).