Nu mai ai nevoie de adeverinţe de vechime când ieşi la pensie
Agenţia Naţională de Muncă şi Casa Naţională de Pensii au, începând de la 1 ianuarie 2020, acces direct la Registrul de evidenţă a salariaţilor (Revisal), conform unui ordin recent de ministru. Practic, asta înseamnă că, cel puţin teoretic, persoanele fizice care vor să ceară pensie sau şomaj nu mai au nevoie de adeverinţe de vechime pentru a cere aceste drepturi.
Măsura a fost luată de ministrul Muncii, Violeta Alexandru, prin Ordinul 1.783/2019, care se aplică deja de la 1 ianuarie 2020, anunţă avocatnet.ro. Din moment ce este vorba de un ordin intern, acesta nu trebuia să apară în Monitorul Oficial pentru a produce efecte. Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, anunţase încă din decembrie simplificarea procedurilor pentru ieşirea la pensie, precizând că a iniţiat un ordin în acest sens. «Astăzi (12 decembrie 2019 - n.r.) am cerut redactarea şi am şi semnat un Ordin pentru ca ANOFM, ANPIS, Casa Naţională de Pensii să aibă, de la 1 ianuarie 2020, acces direct în REVISAL, baza de date cu toţi angajaţii din România gestionată de Inspecţia Muncii. Nu accept ca o persoană care trebuie să primească, la timp, indemnizaţie, pensie, ajutor de şomaj să meargă personal după diferite adeverinţe sau să aştepte ca o instituţie să îi comunice alteia diferite informaţii», anunţa ministrul Muncii pe pagina sa de Facebook. Toate instituţiile din coordonarea Ministerului Muncii vor lua, pe baza unei parole de acces, datele necesare despre situaţia solicitantului, direct din REVISAL, arată ministrul citat. Instituţiile vizate de măsură sunt, în esenţă, Agenţia Naţională de Ocupare a Forţei de Muncă (aceea care gestionează ajutorul de şomaj), Casa Naţională de Pensii Publice (care gestionează pensiile de stat) şi Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (care gestionează ajutoarele sociale). Revisal conţine datele salariaţilor care au muncit, muncesc şi vor munci în România, acesta fiind introdus în anul 2011. Practic, în acel an s-a trecut de la vechile cărţi de muncă la evidenţa electronică a muncii.Iată care sunt actele necesare pentru depunerea dosarului de pensie pentru limită de vârstă, anticipată şi anticipată parţială:
cerere tip pentru înscrierea la pensie ;carnetul de muncă (original şi copie);adeverinţa privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă (original);adeverinţa privind condiţiile de muncă deosebite, speciale şi/sau alte condiţii (original);actele de stare civilă ale solicitantului:BI/CI;certificat de naştere şi de căsătorie (original şi copie);livretul militar (original şi copie);diploma de absolvire a învăţământului universitar (original şi copie) şi adeverinţa din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi;dovada încetării calităţii de asigurat în cazul înscrierii la pensie anticipată sau pensie anticipată parţială, pentru persoanele care, la data solicitării, nu mai au calitatea de asigurat (original);dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ universitar din străinătate;acte pentru dovedirea calităţii de beneficiar al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, şi/sau al Legii recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din Decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987, cu modificările şi completările ulterioare.