Nu porţi centură de siguranţă? Vei plăti amendă!
Aşa a decis Camera Deputaţilor care a respins proiectul de modicare a Codului Rutier aprobat, iniţial de Senat, conform Capital. O vreme, unii şoferi s-au bucurat gândindu-se că vor putea scăpa mai uşor de amenzi căci legea părea că va fi mai blândă. Conform modificărilor aduse legii 1995/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, următoarele fapte săvârşite de şoferi ar fi fost pedepsite doar cu avertisment:
- Imposibilitatea înmânării actului de identitate, a permisului de conducere, a certificatului de înmatriculare sau de înregistrare, a celorlalte documente prevăzute de lege, la cererea poliţistului rutier când participanţii la trafic nu deţin aceste documente în acel moment din motive obiective;- Depăşirea cu maximum 20 de kilometri la oră a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv;
- Conducerea unui autovehicul în mod nejustificat cu o viteză cu cel puţin 10 km/oră sub limita minimă obligatorie;- Nerespectarea obligaţiei de semnalizare a manevrei de schimbare a direcţiei de mers;
- Nerespectarea obligaţiei pasagerilor aflaţi într-un autovehicul de a purta în timpul deplasării pe drumurile publice centura sau dispozitivele de siguranţă omologate;- Nerespectarea obligaţiei de a aplica semnul distinctiv pe autovehiculele conduse de persoane care au mai puţin de un an vechime de la dobândirea permisului de conducere;
- Folosirea telefoanelor mobile în timpul conducerii, cu excepţia celor prevăzute cu dispozitive de tip „mâini libere";
Potrivit modificării, amenda s-ar fi aplicat numai după ce anterior a fost acordat un avertisment scris, iar avertismentul se anula după şase luni, dacă şoferul nu mai comitea nici o altă infracţiune.
Zilele trecute însă, Camera Deputaţilor a respins proiectul de modificare a Codului Rutier care prevedea, printre altele, doar avertisment scris dacă nu porţi centură de siguranţă, nu semnalizezi sau depăşeşti viteza maximă admisă. Proiectul a fost iniţiat acum doi ani de Senat şi prevedea modificarea claselor de sancţiuni introducând o nouă clasă şi anume avertismentul scris.
Dacă proiectul ar fi trecut de Camera Deputaţilor, clasele de sancţiuni ar fi fost următroarele:a) Clasa I: avertisment scrisb) Clasa a II-a: 2 sau 3 puncte amendă c) Clasa a III-a: 4 sau 5 puncte amendă d) Clasa a IV-a: de la 6 la 8 puncte amendăe) Clasa a V-a: de la 9 la 20 puncte amendă f) Clasa a VI-a: de la 21 la 100 puncte amendă.
Însă, cum clasa de sancţiuni I nu a fost aprobată, şoferii nu vor mai primi avertisment, ci direct amenzi. În prezent, clasele de sancţiuni în vigoare sunt: - clasa I - 2 sau 3 puncte-amendă;
- clasa a II -a - 4 sau 5 puncte-amendă;- clasa a III -a - de la 6 la 8 puncte-amendă;- clasa a IV-a - de la 9 la 20 puncte-amendă;- clasa a V-a - de la 21 la 100 puncte-amendă (Sanctiunile prevăzute la clasa a V-a se aplică numai persoanelor juridice).
Amenzile contravenţionale se stabilesc în cuantumul determinat de valoarea numărului punctelor amendă aplicate. Un punct amendă reprezintă valoric 10% din salariul minim brut pe economie. Cum de la 1 februarie salariul minim brut a crescut de la 700 la 750 de lei şi valoarea unui punct de amendă a crescut la 75 de lei.
2 puncte de penalizare şi amendă între 150-225 de lei pentru:
- folosirea telefonului mobil la volan sau lipsa centurii de siguranţă; - oprirea în loc nepermis; - depăşirea vitezei legale cu 10-20 de km/h;- oprirea neregulamentară;- circulaţia pe „interzis"- puncte de penalizare şi amenzi între 300-374 de lei pentru- staţionarea neregulamentară; - depăşirea vitezei legale cu 20-30 km/h;- pătrunderea într-o întersecţie atunci când circulaţia în interiorul acesteia este blocată;
4 puncte de penalizare şi amenzi între 450-600 de lei pentru:
- refuzul de a oferi poliţistului actele la control; - depăşirea vitezei legale cu 30-40 km/h- circularea pe drumurile publice fără lumini sap semnalizare;