OLDA, proiectul secret din Epoca de Aur. Maşina-hibrid urma să fie lansată în anii ’80 pe piaţa canadiană
Povestea neştiută a maşinii româneşti de care s-au îndrăgostit dealerii de peste Ocean! În 1985, România a dus în Canada o maşină specială, OLDA, un mix între Oltict şi Dacia. Prototipul a fost realizat la Institutul de Cercetare Ştiinţifică şi Inginerie Tehnologică al Armatei, după o idee a lui Simion Săpunaru, omul care a condus Centrala de Autoturisme Piteşti în perioada 1979-1987, în calitatea de director general.
România a avut şansa să exporte mii de automobile în Canada, graţie unui proiect secret. “N-aţi auzit niciodată de el! Era un produs realizat în mare taină. Se chema OLDA, de la Oltcit şi de la Dacia, un mix obţinut prin montarea motorului şi a transmisiei de la Dacia pe un Oltcit”, dezvăluie, pentru adevarul.ro, Victor Jigman, fost director la Automobile Dacia / Întreprinderea de Autoturisme Piteşti, pe segmentul de afaceri internaţionale.
“Pe scurt, era pus motorul de Dacia şi partea de rulare faţă pe caroseria de Oltcit. Simion Săpunaru este vizionarul care a conceput un produs căruia eu i-am făcut lansarea pe piaţa canadiană. Şi nu oricum, ci cu mare tam-tam, în cadrul Salonului Automobilistic de la Toronto 1985”, îşi aminteşte Jigman.Motor de Dacie pe caroserie de Olcit
Simion Săpunaru era considerat “patriarhul” industriei auto româneşti. “Săpunaru optase pentru numele OLDA cu un an înainte, în 1984, când i-a venit ideea, pe malul Cascadei Niagara. El s-a oprit asupra variantei pe care a considerat-o cea mai potrivită pentru piaţa canadiană: un autoturism ce avea caroseria de OLTCIT TRS12, motorul de Dacia 1400 şi o cutie de viteze cu 5 trepte", explică Jigman.
"El s-a gândit la acest model pentru piaţa canadiană, fiindcă şi Renault fusese prezent acolo, avusese linie de montaj, şi spera într-un succes. Lansarea OLDA în Canada a fost spectaculoasă. S-a făcut cu lăutari, la propriu. I-am avut ca invitaţi pe Gigi Marga şi Taraful Năsturică, au fost prezenţi ambasadori şi directori. Am prezentat produsul, i-am tăiat panglica”.
Dealerii canadieni erau entuziasmaţi
Noul produs românesc a fost primit foarte bine de canadieni, mai ales că se întâmpla la doi ani adupă ce Victor Jigman reuşise, în 1983, cu ajutorul Nadiei Comăneci, să promoveze cu succes Dacia pe o piaţă canadiană dominată de puternice branduri internaţionale de autoturisme. “Produsul OLDA a fost excelent. În Canada ajunseseră patru maşini, realizate la Institutul de Cercetare Ştiinţifică şi Inginerie Tehnologică al Armatei, sub supravegherea directă a lui Săpunaru. Maşinile au fost transportate cu un vas uriaş, celebrul <<Paşcani>>, cu care au venit şi miile de autoturisme Dacia comercializate pe piaţa canadiană. Distribuitorii au luat la verificat OLDA, iar impresia a fost una foarte bună. Practic, dealerii canadieni au luat în braţe acest produs. După şase luni de zile aveam cereri ca maşina să fie produsă în Canada”, adaugă Jigman. Acesta mai spune că, în ciuda faptului că se semnase deja un contract-cadru de export din România către Canada de circa 4.000 – 5. 000 de maşini din toată gama, inclusiv OLDA, programul n-a mai prins viaţă.
Cine a fost Simion Săpunaru
Foştii colegi şi subalterni de la Dacia, Aro sau Oltcit îl consideră pe Simion Săpunaru un vizionar care a implementat, pe unde a trecut, sisteme de conducere pe principii moderne de antrenare a colaboratorilor în luarea deciziilor. Până să vină la Centrala de Autoturisme Piteşti, el fusese director tehnic la Centrala Industrială de Tractoare Braşov, însă apogeul carierei sale a fost în Argeş, unde a scris istorie. Director al Centralei de Autoturisme Piteşti în perioada 1979-1987, Simion Săpunaru este omul care a adus în industria auto românească deschiderea către inovare şi progres. Simion Săpunaru stins din viaţă la sfârşitul lunii august a acestui an.Citeşte pe adevarul.ro de ce proiectul secret OLDA a fost abandonat de autorităţile din Republica Socialistă România!