Uite ce drepturi ai dacă vrei să returnezi produsele cumpărate!
Ai cumpărat un produs pe care vrei să-l dai înapoi, însă vânzătorul nu ţi-l mai primeşte? Te-ai îmbolnăvit după ce ai consumat alimente expirate? Iată câteva dintre cele mai des întâlnite probleme pe care ni le-au sesizat cititorii Click! şi ce sfaturi primim de la ANPC.
Dacă am cumpărat un produs alimentar expirat şi, după ce l-am consumat, ne-am îmbolnăvit, cum îi putem trage la răspundere pe reprezentanţii magazinului de unde am achiziţionat produsul?
Răspuns ANPC: În cazul în care există probleme medicale rezultate în urma consumului unor produse alimentare, consumatorii se vor adresa ANPC prin structurile sale judeţene cu o reclamaţie în scris. Aceasta trebuie să conţină datele lor personale şi acte doveditoare care să ateste afecţiunile medicale de care suferă. De asemenea, consumatorii trebuie să prezinte la ANPC şi bonul fiscal care să demonstreze faptul că au cumpărat şi consumat acel produs. În urma verificării făcute de către comisarii ANPC, se pot lua următoarele măsuri: amendă contravenţională, încetarea practicii comerciale, returnarea sumei plătite de consumator. Pentru alte despăgubiri şi daune, consumatorul trebuie să se adreseze instanţei de judecată.
Dacă doreşti să returnezi un produs şi ceri să ţi se returneze contravaloarea acestuia, este legal ca reprezentanţii magazinului să-ţi ceară să plăteşti TVA-ul din propriul buzunar?
Răspuns ANPC: Consumatorul nu este obligat să plătească TVA-ul. Produsele comandate online pot fi returnate în 10 zile lucrătoare, fără penalităţi şi fără invocarea vreunui motiv. Consumatorul trebuie să achite doar costurile de livrare. În cazul în care comerciantul nu a afişat pe site termenul de 10 zile, acesta se prelungeşte automat cu încă 90 de zile. Comerciantul are la dispoziţie 30 de zile pentru a returna suma de bani.
Dacă am cumpărat o cutie cu bomboane, acasă o desfacem şi constatăm că bomboanele sunt expirate, avem dreptul legal de a returna cutia cu ambalajul rupt?
Răspuns ANPC: Dacă după desfacerea ambalajului, consumatorul constată neconformităţi ale produsului, acesta se va adresa, în primul rând, comerciantului, cu produsul şi bonul de casă şi ulterior ANPC, dacă situaţia nu a fost soluţionată amiabil. Consumatorul poate returna cutia cu bomboane dovedind cu bonul fiscal că a cumpărat acea cutie cu bomboane din magazinul respectiv. Chiar dacă nu mai există bonul fiscal, comisarii ANPC pot verifica lotul din care face parte acea cutie cu bomboane şi dacă este depăşit termenul de valabilitate al produselor respective. Dacă datele controlului confirmă reclamaţia consumatorului, operatorul economic este sancţionat contravenţional, iar cantitatea de cutii de bomboane ce face parte din acel lot este oprită de la comercializare.
Dacă am cumpărat un produs, dar nu mai avem bonul fiscal, magazinul este obligat să ne dea o copie a bonului, dacă o cerem?
Răspuns ANPC: Nu este obligaţia comerciantului să ofere o copie a bonului fiscal.
Dacă avem bonul fiscal al unui produs, dar nu mai avem cutia acestuia, putem returna produsul?
Răspuns ANPC: Cumpărătorul are dreptul de a returna produsul şi fără ambalajul acestuia. În conformitate cu HG 621/2005 privind gestionarea ambalajelor şi a deşeurilor, la art. 16, alin 8, se prevede: „Se interzice condiţionarea sub orice formă a drepturilor referitoare la produsul cumpărat, de păstrare a ambalajului".
- Conform prevederilor OG. Nr. 130/2000 „consumatorul are dreptul de a denunţa unilateral contractul la distanţă, în termen de 10 zile lucrătoare, fără penalităţi şi fără invocarea vreunul motiv". - Cumpărătorul trebuie să achite doar costurile de livrare. - Consumatorul are dreptul să notifice comerciantul în scris că renunţă la cumpărare. Nu trebuie să invoce vreo prevedere anume, ci doar să trimită înapoi produsul. Acesta nu trebuie să fie stricat sau deteriorat. - De la momentul returnării produsului, comerciantul are la dispoziţie 30 de zile pentru a returna banii. Cele 30 de zile încep să curgă de la data returnării produsului. Comerciantul nu poate solicita de la consumator cheltuielile aferente rambursării preţului. - Nu se pot returna: lenjeria intimă, produsele cosmetice desigilate şi/sau utilizate.
Dacă vrei să obţii informaţii privind modalitatea de a adresa o reclamaţie în atenţia Comisariatelor Judeţele pentru Protecţia Consumatorilor, sună la 021-9551, linie telefonică cu tarif normal.