Otokar vs. Citaro. Cât de bune sunt noile autobuze care vor circula pe străzile Capitalei

21 februarie 2018 14:11   Național
Ultima actualizare:

Bucureștiul face un pas important în înnoirea flotei de autobuze. Nu mai puțin de 400 de vehicule cu motorizare Euro 6 vor fi livrate în următorii doi ani de compania Otokar Europe din Turcia, după ce aceasta a fost declarată câștigătoarea licitației organizate de Primăria Capitalei. În 2006 și 2008, Municipalitatea a înlocuit vechea generație de autobuze cu 1.000 de vehicule Mercedes Citaro, considerate atunci vârf de gamă. Iată care sunt diferențele dintre produsele celor doi furnizori de mijloace de transport.

Bucureștiul a bătut palma cu turcii de la Otokar Europe pentru 400 de autobuze cu motorizare Euro 6. Primăria va achita 119 milioane de euro (cu TVA) pentru trei modele de vehicule. Anunțul făcut de Municipalitate a inflamat spiritele în media, principalul reproș fiind acela că Otokar nu ar fi cea mai inspirată alegere. Acuzată direct pentru rezultatul licitației, Gabriela Firea a replicat că decizia a aparținut exclusiv specialiștilor din primărie care au analizat ofertele tuturor firmelor înscrise. Conform edilului general, în alegerea furnizorului oferta financiară a contat în proporție de 50%, diferența făcând-o oferta tehnică. Scopul acestei licitații a fost acela de a îmbunătăți parcul auto al Regiei de transport, care se confruntă cu o lipsă acută de autobuze și piese de schimb.

În 2006, Municipalitatea a trecut printr-un moment asemănător. Primăria a organizat o licitație internațională pentru cumpărarea unor vehicule noi, vitale pentru eficientizarea transportului public. Marele câștigător al licitației de atunci a fost compania EvoBus România, care a livrat Municipalități, în mai multe tranșe, o mie de autobuze marca Mercedes Citaro. La vremea respectivă au fost promovate drept vârf de gamă, însă la scurt timp bucureștenii au resimțit efectele dezastruoase ale deciziei primăriei. Jumătate dintre autobuze nu erau dotate cu aer condiționat, iar explicația oficială a fost costul de operare extrem de ridicat. Regia de transport nu a scăpat, însă, de costuri, deoarece autobuzele Mercedes au ieșit repede din garanție, iar piesele de schimb au fost extrem de costisitoare. Acest lucru a pus RATB în dificultate, Regia fiind nevoită să tragă pe dreapta sute de autobuze din cauza lipsei pieselor de schimb.

La nivelul anului 2006, autobuzele Mercedes Citaro erau echipate cu motoare diesel Euro 3. Abia generația următoare de motoare era Euro 4. Deși consumul de carburant promovat de producător era 30 de litri/100 km, pe străzile din Capitală acestea au înregistrat consumuri de 45-50 de litri/100 km. Pentru a reduce costurile de operare, Regia avea un calendar orar de pornire a căldurii (iarna) și de funcționare a aparatelor de aer condiționat (vara). Călătorii au taxat atunci primăria, iar oalele s-au spart în capul lui Sorin Oprescu. Adriean Videanu, în timpul căruia a fost organizată licitația, și-a încheiat mandatul înainte ca nemulțumirile bucureștenilor să se transforme în blesteme.

Actualele autobuze marca Otokar au motorizare diesel Euro 6, iar principalul atu pe care Municipalitatea l-a obținut este garanția de opt ani. În acest interval, manopera completă, inclusiv reviziile, vor intra în sarcina furnizorului. Conform caietului de sarcini, Otokar Europe va livra Municipalității trei tipuri de autobuze: 30 de autobuze de 18 metri lungime, 50 de autobuze de 10 metri (destinate traseelor de noapte și rutelor care includ zone cu carosabil mai îngust) și 329 de autobuze de 12 metri lungime. Primăria speră ca primul lot generos de vehicule să sosească în această vară.

Principalele diferențe dintre cele două mărci

OTOKAR EUROPE

Lungime: trei variante (10, 12 și 18 metri)

Capacitate: 94,101, 164 pasageri

Spațiu dedicat persoanelor cu dizabilități și cărucioarelor pentru copii

Podea coborâtă pe toată suprafața, rampă mecanică pentru persoane cu dizabilități

Instalație de aer condiționat

Motorizare: Euro 6 (motor Cummins ISB 6.7, motor MAN E0836 LOH04 Intercooler Turbo CNG, motor DAF MX 11 Intercooler Turbo), motorină

Consum carburant: încă neoficial

Sistem supraveghere video

Sistem de monitorizare a echipamentelor, diagnoză computerizată

Sistem măsurare a capacității (număr călători)

Panouri cu afișaj publicitar în exteriorul vehiculelor (pentru evitarea colantărilor)

Echipamente pentru sistem automat de taxare

Sistem GPS

Conexiune WLAN, Sistem transmitere de date către autobazele RATB

Preț achiziție: 297.500 euro (preț mediu)

Garanție: opt ani (motor), patru ani (consumabile)

Furnizor: Otokar Europe

Furnizor motorină: încă neoficial

MERCEDES CITARO

Lungime: 12 metri

Capacitate: 103 pasageri (27 pe scaune)

Spațiu dedicat persoanelor cu dizabilități și cărucioarelor pentru copii

Podea coborâtă

Instalație de aer condiționat (jumătate din flotă): OPEX-ul (cheltuielile de exploatare – n. red.) este nejustificat pe anumite trasee. Decizia a fost a specialiştilor“, afirmă Videanu

Motorizare: Euro 3 și Euro 4 (motor Blue-Tec4), motorină

Consum carburant: 30 litri/100 km (cartea tehnică); 40-50 litri/100 km (consum real)

Sistem supraveghere video

Sistem măsurare a capacității (număr călători)

Echipamente pentru sistem automat de taxare

Sistem GPS

Conexiune WLAN, Sistem transmitere de date către autobazele RATB

Preț achiziție: 223.000 – 260.000 de euro

Garanție: patru ani

Furnizor: EvoBus

Furnizor motorină: Rompetrol Downstream (25.000 de tone pe an)

Mai multe