Păstrează cutia produselor ca să nu pierzi garanţia!

7 februarie 2012 15:17   Național
Ultima actualizare:

Ţi-ai luat de curând un aparat electrocasnic şi s-a defectat? Trebuie să cunoşti foarte bine ce presupune garanţia acestuia, vei şti exact ce ai de făcut şi care îţi sunt drepturile.

Dacă produsul achiziţionat de tine s-a defectat dar încă se mai află în garanţie, producătorul este obligat să-l repare, să-l înlocuiască sau să-ţi restituie contravaloarea sa.

Reparaţia se va realiza într-un timp ce nu trebuie să depăşească 15-20 de zile lucrătoare la service-urile cu care producătorul a încheiat contract de colaborare.

Iată ce conţine certificatul!

Pentru a fi valabil, certificatul de garanţie trebuie să precizeze elementele de identificare ale produsului, durata medie de utilizare, termenul de garanţie, modalităţile de întreţinere, reparare sau înlocuire.

De asemenea, certificatul de garanţie trebuie să conţină denumirea şi adresa service-ului care se va ocupa de repararea produsului şi rubrici pentru evidenţa activităţilor de service prestate asupra produsului.

Actul trebuie să fie semnat şi ştampilat de vânzător dar şi de tine şi, mai mult, trebuie să conţină datele tale personale din cartea de identitate.

Pe lângă certificatul de garanţie, produsul trebuie să fie însoţit de un manual de instrucţiuni, utilizare şi instalare în limba română, declaraţii de conformitate şi fişele tehnice.

Păstrează ambalajul original!

Unele certificate au specificat faptul că garanţia este asigurată numai în condiţiile transportării produsului în ambalajul original.

Atenţie! Această condiţie este în conformitate cu legislaţia în vigoare din domeniul protecţiei consumatorilor! Astfel, dacă în actul tău de garanţie scrie că aparatul achiziţionat se trimite la service numai în ambalajul original, eşti nevoit să respecţi acest lucru.

Se ştie că ambalajele produselor electronice şi electrocasnice au pe lângă carcasa propriu-zisă şi diverse elemente de protecţie suplimentare confecţionate după forma şi dimensiunile produselor şi componentelor lor.

Aceste elemente sunt realizate din materiale care au o mare capacitate de a prelua/absorbi şocurile, trepidaţiile şi vibraţiile ce se produc în mod normal în timpul manipulării, transportului şi depozitării produselor şi trebuie păstrate alături de cutia originală.

Ambalajul original este util mai ales în cazul în care service-ul care îţi asigură garanţia are sediul în alt oraş şi eşti nevoit să trimiţi aparatul defect prin poştă sau curier.

Înlocuirea produselor

Dacă produsul defectat nu poate fi reparat, poţi cere înlocuirea sa. La fel se procedează şi atunci când durata de nefuncţionare a aparatului din cauza defecţiunilor apărute în termenul de garanţie depăşeşte 10% din termenul de garanţie.

În condiţiile în care vânzătorul nu mai deţine produse de acelaşi fel este obligat să restituie contravaloarea sa.

Dacă aceste condiţii nu sunt respectate, poţi apela la justiţie pentru obligarea vânzătorului să înlocuiască produsul. Ai posibilitatea să ceri daune-interese pe motiv că ţi-a fost cauzat un prejudiciu prin neînlocuirea la timp a bunului defectat.

Aparatele se schimbă şi după ce ies din garanţie

E bine să ştii că legea te protejează şi atunci când vine vorba de defectarea aparatului după expirarea termenului de garanţie.

Chiar dacă termenul de garanţie expiră, vânzătorul este obligat să asigure repararea sau înlocuirea gratuită a produsului în condiţiile în care defecţiunea s-a datorat unor „vicii ascunse", apărute în timpul duratei medii de utilizare.

Aceste „vicii" trebuie confirmate prin expertize tehnice efectuate de un organism neutru. În acest caz, cheltuielile aferente vor fi suportate de vânzător, care le va recupera de la producător, potrivit clauzelor stipulate în contractul încheiat cu acesta.

Mai multe