Pericolul învăţământului online: «Va exploda rata abandonului şcolar». Explicațiile specialiștilor

8 noiembrie 2020 21:29   Național
Ultima actualizare:

Toţi elevii din România învaţă online începând de azi. Chiar dacă ne confruntăm din martie cu pandemia de COVID-19, nici acum nu există tablete sau conexiune la internet pentru toţi şcolarii. Învăţământul online are dezavantaje pe care chiar elevii le sesizează.

Conform mai multor studii realizate în România (IRES, Salvaţi Copiii, World Vision), în perioada pandemiei, numărul elevilor care nu au acces la un telefon mobil, tabletă sau laptop, conectate la internet, este undeva la 30% din numărul total al elevilor români (peste 2,8 milioane).

În special, ­copiii din mediul rural sunt cei care nu au posibilitatea tehnică şi financiară de a avea acces la cursuri online.

Nici situaţia dascălilor nu este mai bună. Mulţi dintre ei se plâng că nu au cunoştinţele necesare sau nu dispun de un dispozitiv care să le permită să ţină lecţii pe internet, scrie adevarul.ro. Sabina Spătariu, preşedintele Asociaţiei Elevilor din Constanţa, este elevă în clasa a XII-a la Liceul de Arte “Regina Maria” din oraş.

“Şcoala online nu este eficientă pentru că nu a fost pregătită. Sunt, în continuare, profesori care refuză să predea online, elevi care nu au echipamente, iar Ministerul Educaţiei pare că nu face nimic în acest sens. Riscăm să pierdem un al doilea an şcolar”, spune Sabina.

Eleva face referire la cazul mai multor profesori de la Liceul Carmen Sylva din Eforie Sud care au refuzat să ţină cursuri online invocând lipsa mijloacelor tehnice sau a pregătirii necesare în acest sens. Şcolile, în mediul rural, puteau rămâne deschise, mai spune Sabina Spătariu.

Eleva atrage atenţia că în mediul rural “vorbim de mulţi elevi care abia merg şi aşa la şcoală, dar dacă-i muţi în online chiar cred că majoritatea se vor lăsa de şcoală. Cred că va exploda rata abandonului şcolar în acest an.” Atât elevii, cât şi părinţii, critică decizia autorităţilor de a închide toate şcolile din România, indiferent de numărul cazurilor de îmbolnăviri cu COVID-19 din fiecare localitate în parte.

“Sunt probleme la clasa pregătitoare, clasa a I-a şi a II-a, deoarece scrisul se formează în această perioadă. Unde rata infectării era mare, e normal să te opreşti, deoarece te gândeşti la sănătatea familiei, în ansamblu. Copiii pot fi vectori de transmitere a bolii.Dar unde era sub 1/1.000 de locuitori, mai ales în zona rurală, unde nici nu se folosesc mijloace de transport în comun, acolo nu ­trebuia închisă şcoala. Cu atât mai mult cu cât vorbim de inechitate: acolo nu avem nici resursă umană calificată, nici echipamente. Este abandon şcolar pe perioada asta de alertă”, declară Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Părinţi. 

Într-adevăr, în cazul elevilor care acum învaţă să scrie şi să citească, şcoala online s-ar putea să lase urme care se vor vedea peste doi sau trei ani, crede preşedintele Asociaţiei Elevilor din Constanţa.

“Peste 2-3 ani ne vom trezi cu nişte elevi cu deficienţe de scriere, cu nişte elevi cu deficienţe de înţelegere a unui text şi altele. Pentru cei mici, acum se pun bazele educaţiei”.

Mai multe