Pleci în vacanţă în străinătate? Aşa obţii Cardul European de Sănătate!

19 iulie 2015 21:25   Național
Ultima actualizare:

În cazul în care îţi vei petrece vacanţa de vară în străinătate, este recomandat să te asiguri în cazul în care vei avea nevoie de servicii medicale de urgenţă. Pentru a beneficia gratuit de ele, ar trebui să soliciţi eliberarea unui Card European de sănătate.

Cardul European de Asigurări Sociale de Sănătate (CEASS) este documentul care conferă titularului dreptul de a beneficia de asistenţa medicală necesară în cursul unei şederi temporare într-un stat membru al Uniunii Europene. Cardul european se eliberează asiguratului numai în situaţia deplasării acestuia pentru şedere temporară într-un stat membru al Uniunii Europene, putând fi utilizat de către asiguraţii din sistemul de asigurări sociale de sănătate din România numai pe teritoriul Uniunii Europene. Prin şedere temporară se înţelege deplasarea unei persoane în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene pentru motive turistice, profesionale, familiale sau pentru studii, pentru o perioadă de timp de cel mult 6 luni. Documentul are o valabilitate de 6 luni, iar cu o lună înainte de expirare, se poate obţine unul nou. 

Se eliberează gratuit persoanelor asigurate 

Cardul european de sănătate se eliberează gratuit persoanelor care sunt asigurate în sistemul de asigurări sociale de sănătate din România şi sunt la zi cu plata contribuţiilor. În baza acestui document, turiştii, dar şi cei care se află la studii sau într-o călătorie de afaceri în Uniunea Europeană pot avea acces gratuit la serviciile medicale din sectorul public în aceleaşi condiţii ca cetăţenii ţării în care călătoresc. Este suficient să se prezinte la spitalele publice din statul în care au mers în vacanţă şi să-l prezinte. Ulterior, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) decontează tratamentul, tranzacţiile fiind făcute între autorităţi.

În ce situaţii îţi plăteşti singur serviciile medicale

În situaţia în care ai obţinut un card, însă, pe perioada sa de valabilitate, nu mai îndeplineşti toate condiţiile necesare eliberării lui (cum ar fi plata la zi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate) iar, în această perioadă, beneficiezi, totuşi, de servicii medicale în cadrul unei deplasări în afara ţării, la întoarcere vei suporta din propriul buzunar contravaloarea consultaţiilor primite. Mai precis, într-o asemenea situaţie, casa de asigurări de sănătate emitentă a cardului va rambursa contravaloarea acestor servicii instituţiei din statul membru care a acordat tratamentul, urmând ca, ulterior, să recupereze contravaloarea acestora de la cel care a beneficiat de consultaţii. Adică îţi va cere banii. 

Pierzi cardul?

În situaţia în care asiguratul se află pe teritoriul unui stat membru şi, din diverse motive, nu se mai află în posesia cardului european, el trebuie să contacteze casa de asigurări care i-a emis documentul pentru a solicita un certificat provizoriu de înlocuire, care are exact aceleaşi beneficii ca şi cardul european. Certificatul provizoriu este trimis în termen de 24 de ore de la solicitare. Serviciile medicale acordate în baza cardului european nu trebuie să depăşească ceea ce este necesar din punct de vedere medical în timpul şederii temporare în statul membru al UE. 

Ce paşi trebuie să urmezi

  • Asiguraţii trebuie să întocmească un dosar, pe care să-l depună la sediul casei de asigurări la care sunt arondaţi, iar în termen de şapte zile aceştia primesc documentul, gratuit, prin poştă.
  • Completezi şi semnezi cererea de eliberare a cardului European de asigurat. Cererea poate fi descărcată de pe site-ul www.cnas.ro/casmb/page/cardul-european.html
  • Ataşezi o copie după buletin sau cartea de identitate şi o adeverinţă de salariat. Pentru salariaţi, la adeverinţa de salariat se anexează documentele care atestă plata contribuţiei de sănătate pe ultimii 5 ani (copie după cartea de muncă, chitanţe de plată, documente care atestă faptul că au făcut parte din categorii de asiguraţi exceptate de la plata contribuţiei, respective, cu plata contribuţiei din alte surse). Pentru persoanele nesalariate, verificarea calităţii de asigurat se face de către personalul de specialitate al CASMB. Pentru minori, se ataşează copia certificatului de naştere sau a cărţii de identitate, iar la cererea făcută în numele copilului se ataşează copia actului de identitate al părintelui care semnează cererea. 
  • Depui cererea şi documentele la sediul CASMB sau la sediul casei judeţene de sănătate din localitatea în care locuieşti.
  • Casa de asigurări de sănătate verifică dacă îndeplineşti calitatea de asigurat, urmând ca în situaţia în care cererea este aprobată, costurile tipăririi să fie suportate din Fondul naţional Unic de Asigurări de Sănătate.
  • Cardul îţi va fi eliberat în termen de 7 zile lucrătoare de la data depunerii tuturor documentelor.
  • Cardul European de sănătate este util în situaţia în care asiguratul se deplasează într-un stat membru al Uniunii Europene cu scopul de a beneficia de tratament medical planificat.
Mai multe