Preafericitul Daniel, scrisoare deschisă către Ministerul Educației. Nemulțumirile înaltului prelat

19 august 2020 20:58   Național
Ultima actualizare:

Patriarhul BOR, Preafericitul Daniel, afirmă, într-o scrisoare adresată ministrul Educaţiei, Monica Anisie, că evaluarea la disciplina Religie ar trebui să se facă prin note, şi nu prin calificative, aşa cum se prevede într-una din cele patru variante de Plan-cadru pentru învăţământul gimnazial.

Preafericitul Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, i-a adresat o scrisoare ministrului Educaţiei şi Cercetării, Monica-Cristina Anisie, cu privire la asigurarea prezenţei disciplinei şcolare Religie în trunchiul comun, în noile Planuri-cadru pentru învăţământul primar, gimnazial şi liceal, abordând şi subiectul evaluării elevilor la această disciplină, pe bază de note, nu prin calificative.

”Lipsa evaluării elevilor la ora de Religie sau găsirea unor soluţii alternative la notă constituie un afront adus statutului acesteia ca disciplină şcolară”, susţine PF Daniel, care adaugă că ”nota este apreciată de elevi şi profesori ca un barometru al strădaniei elevilor” şi că aceasta funcţionează ca un stimulent al învăţării atât în sens pozitiv, cât şi negativ.

Argumentele aduse de Preafericitul Daniel:

  • "Copiii și tinerii au dreptul constituțional de a participa la orele de Religie, drept redobândit prin jertfa tinerilor care au mărturisit în decembrie 1989 că „există Dumnezeu”, prin aceasta revenindu-se la tradiţia sănătoasă a poporului român, eminamente religios: Statul asigură libertatea învățământului religios, potrivit cerințelor specifice fiecărui cult. În școlile de stat, învățământul religios este organizat și garantat prin lege (Constituția României, art. 32, alin. 7). Amintim faptul că, în motivarea Deciziei nr. 669/12 noiembrie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 59, din 23 ianuarie 2015, Curtea Constituţională a României a menținut statutul orei de Religie ca disciplină școlară, parte a trunchiului comun.
  • Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor prevede: În învăţământul de stat şi particular, predarea Religiei este asigurată prin lege cultelor recunoscute (art. 32, alin. 1).
  • Religia este singura disciplină școlară care a fost validată de majoritatea covârșitoare a părinților (peste 93% dintre părinți și-au exprimat deja dorința ca elevii să participe la orele de Religie, conform solicitărilor scrise și înregistrate în Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România).
  • Educația religioasă contribuie la depășirea ignoranței religioase, care poate favoriza atitudini ideologice de intoleranţă".
Mai multe