Prima zi de școală pe timp de pandemie. 8 lucruri pe care trebuie să le știm despre începerea cursurilor
Prima zi de școală pe timp de pandemie începe anul acesta cu emoții și bucurie, dar și cu incertitudini și temeri. Este pentru prima oară în istorie când anul școlar se va desfășura după reguli noi, la care nu ne-am fi gândit niciodată până acum. Și aceste măsuri de prevenire a îmbolnăvirilor Cu Covid-19, fără precedent, vor intra, de asemenea, în istorie. Este pentru prima oară când elevii poartă mască de protecție, nu au voie să interacționeze, trebuie să păstreze distanța fizică, iar părinții - în multe școli - nu au acces în interior. Predau copiii în urma cărăra porțile de închid. Anul acesta nu există careu în curtea școlii și nu se oferă nici flori. Din păcate, prima zi de școală pe timp de pandemie este cel mai trist început de an școlar.
Nu am vrut, dar nu am avut încotro și am învățat să trăim cu virusul printre noi. Purtăm mască de protecție, ne spălăm mai des pe mâini și păstrăm distanța socială. În rest...viața merge înainte. Marele lockdown s-a ridicat și, rând pe rând, s-au deschis terase, restaurante, parcuri și iată azi a început și prima zi de școală. Copiii se întorc în bănci dar nimic nu va mai fi la fel..Iată 8 lucruri pe care trebuie să le știe elevii, părinții și profesorii!
Noul an școlar vine cu reguli noi, cu modificări și interdicții pe care ar trebui să le cunoască toți elevii, părinții și profesorii. În contextul pandemiei de coronavirus, copiii trebuie să fie instruiți și să știe exact ce au voie și ce nu au voie în toată perioada de timp cât stau la școală.
Structura anului școlar 2020-2021
- Semestrul I - 17 săptămâni de cursuri (14 septembrie - 29 ianuarie 2021)
- Semestrul al II-lea - 17 săptămâni de cursuri (8 februarie -18 iunie 2021)
- Vacanţă intra-semestrială (învăţământ preşcolar şi primar): 26 octombrie - 1 noiembrie 2020
- Vacanţa de iarnă: 23 decembrie 2020 - 10 ianuarie 2021
Vacanţa intersemestrială: 30 ianuarie - 7 februarie 2021)
- Vacanţa de primăvară: Paştele Catolic (2 - 11 aprilie); Paştele Ortodox (30 aprilie - 9 mai)
- Vacanţa de vară: 18 iunie 2021 - data din septembrie 2021 la care vor începe cursurile anului şcolar 2021-2022).
Pentru clasele terminale din învăţământul liceal, anul şcolar are 32 de săptămâni de cursuri şi se încheie la data de 4 iunie 2021.
Pentru clasele a VIII-a, anul şcolar are 33 de săptămâni de cursuri şi se încheie la data de 11 iunie 2021, în timp ce pentru clasele din învăţământul liceal - filiera tehnologică, cu excepţia claselor terminale şi pentru clasele din învăţământul profesional, anul şcolar are 37 de săptămâni de cursuri.
Programul naţional ‚‚Şcoala Altfel’’ se va desfăşura în perioada 5 octombrie 2020 - 4 iunie 2021, pe o perioadă de 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare este decisă de unitatea de învăţământ.
Prima zi de școală pe timp de pandemie. Cele trei scenarii
- Scenariul 1 sau verde prevede participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor la cursuri în unităţile de învăţământ, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie. Este varianta ideală, dar nu va fi implementată decât în anumite zone și localități.
- Scenariul 2 sau galben presupune participarea zilnică la ore a tuturor preşcolarilor şi a elevilor din învăţământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a şi a XII-a, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie şi revenirea parţială (prin rotaţie de 1-2 săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu şi liceu, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie
- Scenariul 3 sau roșu se referă la participarea tuturor preşcolarilor şi elevilor la activităţi / lecţii online. Potrivit Ministerului Sănătăţii, criteriul epidemiologic în baza căruia unităţile/ instituţiile de învăţământ stabilesc scenariile pentru începerea școlii este rata incidenţei cumulate, respectiv numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori.
Măsuri de prevenire a îmbolnăvirii cu Covid-19
- Cum se face intrarea la cursuri. În cazul tuturor ciclurilor de învăţământ, intrarea la cursuri se va face eşalonat, pe mai multe uşi de acces, la intervale orare stabilite în funcţie de zone sau de clădiri. Traseele vor fi prestabilite la deplasarea în interiorul instituţiei de învăţământ cu păstrarea distanţei de un metru între copii/elevi.
- Purtarea măștii și igiena mâinilor. Purtarea măştii de protecţie în interiorul unităţii de învăţământ este obligatorie în cazul personalului didactic şi al elevilor începând din clasele primare.Igiena mâinilor trebuie să se realizeze frecvent, dar şi dezinfecţia şi aerisirea claselor de curs trebuie realizate zilnic. În fiecare zi se va face şi dezinfecţia diverselor materiale didactice utilizate la orele de curs.
- Respectarea distanțării fizice. Începând din clasele primare trebuie să se asigure distanţarea de minimum un metru între elevi sau separarea cu plexiglas în situaţia în care asigurarea distanţei de un metru nu este posibilă. De asemenea, pe lângă triajul observaţional de la domiciliu, se va face evaluarea stării de sănătate la prima oră de curs.
- Ce se întâmplă dacă un elev este bolnav. La apariţia într-o clasă din unitatea de învăţământ a unui caz confirmat de îmbolnăvire cu Covid-19 se suspendă cursurile clasei respective, pentru 14 zile. În situaţia în care în aceeaşi sală cursurile sunt organizate în schimburi, se vor suspenda doar cursurile pentru clasa în care a fost confirmat cazul de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2, urmând ca elevii din schimbul următor să îşi desfăşoare cursurile. La apariţia a 3 cazuri confirmate de îmbolnăvire cu coronavirus în clase diferite ale aceleiaşi unităţi de învăţământ, se suspendă cursurile şcolare ale întregii unităţii de învăţământ, pe o perioada de 14 zile de la data confirmării ultimului caz. În perioada de suspendare a cursurilor, conducerea unităţii/instituţiei de învăţământ va dispune realizarea următoarelor activităţi obligatorii:curăţenia şi aerisirea claselor/sălilor; dezinfecţia curentă şi terminală a spaţiilor unităţii/instituţiei de învăţământ, respectiv clase, săli, holuri, toalete, în colaborare cu DJSP/DSPMB; pe perioada celor 14 zile de suspendare toţi contacţii direcţi din cadrul unităţii/instituţiei de învăţământ ai cazurilor confirmate vor fi izolaţi la domiciliu.
- Ce se întâmplă dacă un profesor este bolnav. La apariţia cazurilor de îmbolnăvire în rândul cadrelor didactice, acestea au obligaţia de a anunţa conducerea unităţii de învăţământ care va informa DSP/DSPMB despre eveniment.
Cum se poartă corect masca de protecție
Masca trebuie purtată astfel încât să acopere atât nasul, cât şi gura. Masca reduce masiv riscul de răspândire a virusului! Atunci când e purtată atât de către persoana potenţial infectată, cât şi de către persoana neinfectată, se reduce la minimum riscul de transmitere a virusul mai departe. Utilizarea măştii în spaţii închise (ex: o sală de clasă) previne transmiterea virusului atunci când mai multe persoane se află simultan într-o încăpere. Tot masca face să poată fi redusă distanţa minimă dintre persoane la cel puţin 1 metru în interior. Masca trebuie purtată şi în aer liber atunci când distanţa dintre persoane nu poate fi menţinută la cel puţin 1,5 metri sau atunci când un număr mare de persoane se află în aceeaşi zonă.Nu înlăturaţi masca şi nu o purtaţi sub bărbie, în special atunci când vorbiţi în apropierea unei alte persoane sau în sala de clasă. Masca este individuală şi NU se oferă propria mască utilizată să fie purtată de o altă persoană.
Cum se păstrează distanțarea fizică
Distanţa fizică trebuie păstrată la cel puţin 1 metru în interior, cu obligaţia purtării măştii, şi cel puţin 1,5 metri în aer liber, atunci când nu este purtată masca. Păstrând distanţa faţă de celelalte persoane aria de răspândire a virusului este redusă la minimum. Întrucât particulele care pot fi infecţioase sunt răspândite prin simpla vorbire, purtarea măştii şi distanţa fizică fac ca aceste particule să nu ajungă la celelalte persoane.
În sala de clasă, trebuie menţinută distanţa atât faţă de colegi, cât şi faţă de profesori, în timpul orelor, în pauze sau în momentul sosirii/plecării de la cursuri. În cazul orelor de educaţie fizică vor fi evitate acele activităţi care presupun contactul direct între elevi sau prin intermediul obiectelor atinse frecvent (ex: jocul de echipă cu mingea)
Cum te speli pe mâini ca să te ferești de virus
Iată care sunt paşii esenţiali:
- Udaţi-vă mâinile cu apă, aplicaţi săpun pe toată suprafaţa unei palme, apoi împreunaţi mâinile şi efectuaţi mişcări circulare. Continuaţi prin a poziţiona palma dreaptă peste partea exterioară a palmei stângi şi invers.
- Prindeţi degetul mare de la mâna stângă cu palma dreaptă şi efectuaţi mişcări rotative. Îndoiţi degetele de la mâna dreaptă şi frecaţi circular palma stângă înainte şi inapoi, apoi repetaţi mişcarea cu cealaltă mână. Spălaţi cu atenţie şi încheieturile mâinilor.
- Cât timp ne spălam? Specialiştii spun că ar trebui să facem toate aceste operaţiuni în circa jumătate de minut. la final, mâinile trebuie uscate bine, cu un prosop, cu hârtie sau la aparatul special.
- Mâinile ude pot „agăţa” germeni, pentru că aceştia se transferă mai uşor în astfel de condiţii. De asemenea, uscarea mâinilor poate reduce numărul microbilor rămaşi după spălare.
- Cu ce ne spălăm? Orice tip de săpun este bun, atâta vreme cât faceţi multă spumă şi vă spălaţi temeinic. Apa nu trebuie să fie foarte caldă.
- Dacă nu aveţi la dispoziţie apă şi săpun, puteţi folosi un gel de dezinfectare, antibacterian, cu cel puţin 60% alcool.
Momente cheie pentru elevi în afara orelor de curs
- Drumul până la şcoală. Dacă este posibil, optaţi pentru deplasarea pietonală şi evitaţi folosirea mijloacele de transport în comun. Dacă trebuie să utilizaţi transportul în comun, purtaţi obligatoriu mască, păstraţi distanţa faţă de celelalte persoane, evitaţi atingerea suprafeţelor comune şi dezinfectaţi-vă mâinile imediat ce aţi părăsit transportul în comun.
- Recreaţia alături de colegi. Dacă purtaţi mască, păstraţi distanţa de minimum 1 metru faţă de colegi. Dacă vă aflaţi în aer liber şi nu purtaţi mască, atunci menţineţi o distanţă de cel puţin 1,5 metri. Evitaţi să faceţi schimb sau să atingeţi obiectele personale pe care au pus mâna şi alte persoane (ex: telefoane mobile, manuale, rechizite, etc) şi dezinfectaţi-vă mâinile după orice contact cu suprafeţe comune.
- Timpul petrecut după şcoală. În cazul în care, după orele petrecute la şcoală, mai rămâneţi alături de colegi/prieteni, aveţi grijă să respectaţi aceleaşi reguli sanitare, indiferent dacă persoanele alături de care vă aflaţi prezintă sau nu simptome de infectare. Este de preferat ca petrecerea timpului liber să aibă loc în aer liber, dacă este permisă de condiţiile meteorologice.
- Întoarcerea acasă. Atunci când reveniţi acasă aveţi grijă ca, după ce lăsaţi încălţămintea la intrare, să vă spălaţi pe mâini, să dezinfectaţi obiectele personale (ex: chei, telefon mobil), să schimbaţi îmbrăcămintea folosită afară şi să o aşezaţi separat de îmbrăcămintea folosită în casă. Înainte de a îmbrăca noile haine, spălaţi-vă/dezinfectaţi-vă mâinile. Acordaţi atenţie sporită ghiozdanului, respectiv zonelor în care îl plasaţi şi riscul de contaminare.
- Interacţiunea cu persoane vârstnice. Persoanele în vârstă sunt vulnerabile în faţa noului coronavirus, în multe cazuri infectarea fiindu-le fatală. Este motivul pentru care trebuie protejate cu prioritate, prin evitarea contactului direct (ex: îmbrăţişări) şi prin menţinerea distanţei fizice de 1,5 metri. În cazul în care vă întâlniţi cu persoane vârstnice, şi nu puteţi păstra distanţa de siguranţă, este recomandată purtarea măştii.
Ce este Poliția de Siguranță Școlară
Odată cu începerea noului an şcolar, va începe să funcţioneze Poliţia de Siguranţă Şcolară. Aceasta este o nouă structură care va asigura protecţia şi siguranţa elevilor şi a cadrelor didactice. Poliţiştii de la siguranţă şcolară vor dezvolta parteneriatul poliţie-şcoală-comunitate, în vederea realizării unui proces educaţional antiinfracţional. Începând cu acest an şcolar, odată cu crearea acestei structuri specializate, în mediul şcolar va exista o prezenţă mult mai mare şi mai activă a poliţiştilor.
De asemenea, conform Poliţiei Române, o mai bună interacţiune cu elevi, cu familiile acestora şi cu profesorii, precum şi cunoaşterea caracteristicilor socio-demografice din zona unităţilor de învăţământ vor ajuta la prevenirea bullying-ului şi a faptelor antisociale.