Promisiuni! În zece ani, ne fac 3.000 de kilometri de autostrăzi
România se mișcă în ritm de melc! Este codașa Europei la capitolul infrastructură, dar autoritățile promit că nu va mai fi așa. Sabotarea nu-și va mai avea locul, astfel că în zece ani țara noastră va fi reclădită, timp în care vor apărea 3.000 km noi de autostradă.
725 km de autostradă! Atâți s-au construit în cei 31 de ani, câți au trecut de la Revoluție. Regimul comunist făcuse deja 125 km, astfel că, în prezent, ciculăm pe 850 km șosea de viteză.
Este adevărat că în unele zone se merge doar pe bucăți de autostradă, pentru că restul sunt șantiere. Dar iată că ce nu au reușit să facă în atâta amar de vreme, politicienii promit că vor realiza de acum înainte.
Cei mai mulți bani se duc pe infrastructura rutieră
Ba chiar, au avansat și o perioadă scurtă de timp: în zece ani România va fi reclădită și va avea 3.000 km de autostrăzi, după investiții de 31 miliarde de euro. Adică o medie de 300 km/an. În condițiile în care 2020 ar putea aduce doar 80 km de drum nou.
Cifrele se regăsesc în Planul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport, în perioada 2020-2030, a anunțat ministrul Transporturilor, Lucian Bode.
”Afirm cu toată responsabilitatea că următorii zece ani vor fi anii reclădirii României. Cred cu tărie că infrastructura de transport va fi coloana vertebrală pe care se va ridica economic România. Investițiile totale vor fi de 72 de miliarde de euro”, a declarat Bode.
Acesta spune că are un angajament ferm care vizează alocarea a 2% din PIB pe an pentru finanţarea transporturilor. El a mai precizat că se va pune accent pe creşterea calităţii studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice, pe eficientizarea relaţiei cu instituţiile care dau avize, judecata rapidă a contestaţilor privind licitaţiile, creşterea cooperării cu autorităţile locale şi centrale, dar şi pe monitorizarea profesionistă a implementării proiectelor.
„Voi manifesta toleranţă zero faţă de orice încercare de a bloca sau sabota acest nou model de abordare care vizează intensificarea ritmului de implementare a proiectelor de infrastructură. Cei care nu se regăsesc în noul mod de lucru bazat pe eficienţă vor trebui ori să facă un efort de adaptare rapidă, ori să lase loc celor care doresc cu adevărat să miște lucrurile în direcţia bună”, a avertizat demnitarul.
Vor începe lucrările la Centura de Sud și la Craiova-Piteşti
Ministrul a spus că vor începe lucrările la Centura de Sud a Bucureştiului, la tronsonul I sectorul II al drumului expres Craiova -Piteşti, și că au fost semnate în cele nouă luni de guvernare contracte de proiectare sau execuţie pentru 273 de km de autostradă şi drumuri naţionale, dar și studii de fezabilitate şi proiecte tehnice pentru 600 km de drum expres.
Până la finele anului, se vor parafa actele pentru alți 420 km care vor intra în lucru și alți 650 km pentru proiectare.
”Acestea sunt fapte concrete, nu poveşti, nu desene imaginare” a adăugat ministrul.
Tren metropolitan pentru Capitală și metrou la Cluj
În strategia de dezvoltare a infrastructurii de transport a fost inclus trenul metropolitan, care ar urma să conecteze Bucureștiul de zonele limitrofe și de Ilfov, dar şi realizarea legăturii între regiunile istorice.
În plan mai sunt dezvoltarea sistemului feroviar, unde este nevoie de 19,16 miliarde de euro, dar și infrastructura de metrou, unde vor fi alocați 8,8 miliarde de euro.
Vorbim despre exinderea Magistralei 5, dar și construirea Magistralei 6, până la Otopeni, plus13 km de metrou pentru Cluj.
Cele 72 de miliarde de euro necesare tuturor planurilor ar urma să fie alocaţi de la bugetul de stat, fonduri externe nerambursabile şi fonduri rambursabile.
Strategia a fost pusă în dezbatere publică, după care va fi înaintată Guvernului pentru aprobarea unui act normativ în acest sens.
Citește și: