Reclamele la medicamente și farmacii, interzise la TV. Află de ce

15 decembrie 2015 10:11   Național
Ultima actualizare:

Orice formă de publicitate explicită la medicamente este interzisă la posturile de radio și de televiziune, după ce senatorii au adoptat un proiect de lege în acest sens. Legea mai trebuie promulgată de președintele Klaus Iohannis pentru a intra în vigoare. Iată cum explică inițiatorii ei decizia luată și cum va afecta aceasta producătorii de medicamente și industria media.

UPDATE: Parlamentarii n-au știut ce votează

Senatorii care au aprobat proiectul de lege care vizează interzicerea reclamelor la medicamente la radio și TV au făcut-o din greșeală, reiese din mai multe surse parlamentare. Proiectul legii nu a primit girul comisiilor de sănăte și cultură dni cadrul Senatului, însă actul a fost aprobat în plen. Parlamentarii explică această eroare prin harababura creată luni în timpul sesiunii de vot. Conform hotnews.ro, un proiect de lege introdus pe lista suplimentară i-a indus în eroare pe parlamentari, care au aviza favorabil o propunere legislativă privind interzicerea reclamelor la medicamente. Parlamentarii vor solicita președintelui Iohannis să trimită legea deja votată înapoi în Senat, pentru rediscutare.

Programele tv și radio vor fi mai aerisite acum, după ce reclamele explicite la medicamente au fost interzise cu desăvârșire. Mai grav este că legea adoptată de Senat interzice orice formă de publicitate, în orice mediu (radio, TV, internet, presa scrisă) pentru produsele medicamentoase care se eliberează cu rețetă. De asemenea, orice formă de publicitate, cu excepția celei din mediul online, pentru medicamentele eliberate fără rețetă trebuie aprobată de Agenția Națională a Medicamentului (ANM). Credeați că totul se rezumă la atât? Ei bine, nu. Au fost interzise și reclamele la farmacii care inoculează ideea că „farmacia respectivă reprezintă un model sau un etalon pentru celelalte farmacii, precum și publicitatea la farmacii care reprezintă publicitate mascată pentru medicamente”, se arată în textul legii.

Inițiatorul legii, senatorul UDMR Alexandru Vegh, spune că motivul pentru care a propus această măsură este dat de amploarea pe care a luat-o publicitatea ascunsă la medicamente și „influența negativă și înșelătoare pe care o are asupra populației, aspecte care se datorează, în general, publicității prin televiziune și radiodifuziune”, spune acesta, citat de hotnews.ro. Senatorul e de părere că e total eronat ca pacienții să se trateze după ureche sau după reclamele la medicamente care rulează la televizor sau radio. În ceea ce privește interzicerea publicității la farmacii, senatorul consideră reclamele inutile, căci „toate (farmaciile – n.r.) sunt la fel, niciuna nu este mai bună ca alta”, a declarat acesta pentru hotnews.ro.

Măsura Senatului lovește puternic în piața producătorilor și distribuitorilor de medicamente, dar și în industria media. Publicitatea la medicamente genera televiziunilor din România sume considerabile. În 2014, industria farmaceutică a fost principalul cumpărător de spațiu publicitar în mass media de la noi, cu 13% din piața de publicitate, se arată în raportul Zenith Romania Advertising Expenditure Forecast.

Mai multe