Regina Maria a fost primul „cap încoronat” care a apărut într-o reclamă
Pe 18 iulie s-au împlinit 81 de ani de la moartea celei mai emblematice figuri, probabil, a monarhiei române, Regina Maria. Spirit liber, personalitate uriașă, ea și-a fascinat contemporanii, nu doar din țară, ci din întreaga lume. Popularitatea la scară aproape mondială a Reginei Maria a făcut ca ea să devină, practic, primul „cap încoronat” care a apărut ca celebritate într-o reclamă comercială. Era anul 1925 când Regina României și-a dat acceptul ca imaginea ei să fie folosită de compania producătoare a cremelor Pond’s.
Regina Maria, soția Regelui Ferdinand, a fost considerată cea mai frumoasă regină a timpului, dar a fost supranumită și „soacra Balcanilor”, două dintre fetele ei, Elisabeta și Maria, măritându-se cu prinții moștenitori ai Greciei, respectiv Iugoslaviei, ele însele devenind ulterior reginele acelor țări. Regina era în prim-planul vieții politice, dar și mondene, europene. Iată de ce, în 1925, pe fondul scăderii vânzărilor, compania producătoare a cremelor Pond’s s-a gândit să folosească figuri feminine faimoase pentru promovarea produselor sale. Astfel, la solicitarea agenției americane J.W. Thompson, Regina Maria a fost prima care a răspuns solicitării firmei, ea realizând şi primul “testimonial” din istoria publicităţii. Cu alte cuvinte, ea a acceptat să adreseze un mesaj prin care lăuda virtuţile cremei “Pond’s Cold”, publicat în paginile publicitare ale unor reviste pentru femei. Toate însoțite de imaginea Reginei, aflată în acel moment în culmea gloriei sale.
„Nici o femeie nu e atât de sus plasată, încât să-şi permită să-şi neglijeze aspectul. Imaginea personală este vitală pentru succesul ei şi nu poate îngădui ca semnele obişnuite de oboseală să se vadă pe chipul ei. Sunt încredinţată că frumuseţea poate fi menţinută prin folosirea zilnică a cremelor Pond’s”. Acesta era îndemnul reginei către femei, promovând astfel virtuţile renumitei firme producătoare de creme de îngrijire. Plata pentru regala publicitate a constat în oferirea de creme, drept cadou, suveranei României. Astfel, Regina Maria a devenit, practic, primul membru al unei Case Regale care a acceptat să apară ca celebritate într-o reclamă comercială. Plata pentru regala publicitate a constat în oferirea de creme, drept cadou, suveranei României.
A devenit adepta religiei Baha’i
Unul dintre aspectele mai puţin cunoscute ale vieţii Reginei Maria a fost apropierea sa de religia Bahá’i, o credinţă născută în secolul al XIX-lea de către Mirza Husayn-Ali, supranumit Baháullah, adică “slava lui Dumnezeu”. Născută şi crescută în credinţa anglicană, specifică Angliei, țara ei natală, Maria s-a convertit la ortodoxie la 26 martie 1926. Era o formulă necesară, dat fiind că una din condiţiile Constituţiei ţării noastre era că urmaşii ei şi ai regelui Ferdinand, soţul ei, trebuiau să fie ortodocşi. Dar 1926 i-a adus şi întâlnirea cu jurnalista americană Martha Root, care i-a dăruit cărţi cu învăţăturile fondatorului religiei Bahá’i. „De curând am căpătat o mare speranţă de la cineva, Abdul-Baha (n.r. – fiul şi continuatorul lui Baháullah). Am găsit în mesajul său, ca şi în mesajul de credinţă al tatălui său, deplina împlinire a dorinţei mele de religie adevărată”, scria regina în jurnalul ei. De altfel, în același an, ea avea să efectueze o triumfală vizită în SUA, fiind primul „cap încoronat” ce călca pe pământ american. Dar iubirea ei pentru România a fost mai puternică decât căutările vremelnice ale unor răspunsuri la problem religioase: la moartea ei, conform propriei dorințe, a fost înmormântată în biserica episcopală de la Curtea de Argeș, inima fiindu-i dusă la Balcic, locul de care se îndrăgostise în a doua parte a vieții.