Români fericiți care au reușit să scape de procesele intentate de bănci, dar și de comisioane aberante

6 septembrie 2021 16:04   Național
Ultima actualizare:

Peste 20 de procese, inclusiv dosare de dare în plată, au încetat anul acesta. Și asta pentru că băncile și creditorii au decis să-și rezolve problemele prin negociere. Cei de la Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) prezintă poveștile românilor fericiți care au reușit să scape de procesele intentate de bănci, dar și de comisioane aberante.

Au ajuns în instanță, dar până la urmă cu toții au fost de acord să se așeze la masa negocierilor.

Vorbim despre bănci și clienții lor, ajunși în impas, fie din cauza faptului că nu și-au mai putut achita ratele, fie pentru că împrumutații au considerat că au parte de comisioane aberante.

Cristina Mihaela Dan, din București, are un astfel de exemplu. După aproape cinci ani petrecuți în instanță, și-a găsit rezolvarea prin negociere, în doar câteva luni.

“Povestea, pe scurt, este că am avut dosar de dare în plată pentru trei credite diferite, la aceeași bancă. După ce am făcut notificarea de dare în plată, banca a intentat acțiune în instanță. Din fericire, sfârșitul a fost foarte bun. Nu m-am adresat băncii pentru negociere, nici nu credeam că un consumator chiar poate rezolva astfel. În schimb, am aflat de CSALB, pentru că începusem să mă documentez despre soluțiile pe care le aveam. Într-un final am obținut restructurarea creditelor, comasarea lor, eliminarea unor comisioane, o rată mai mică, nu am mai fost supusă penalităților de neplată a ratelor din ultimii cinci ani, am scăpat de procese. Plus o reducere de aproximativ 10.000 de euro a datoriei. M-a bucurat și disponibilitatea oamenilor din bancă de a rezolva problema. E interesant că nu am reușit cu case mari de avocatură ce am reușit prin CSALB”, a povestit femeia.

Alte cazuri în care procesele au fost înlocuite cu soluționare amiabilă  

Aurora Z., București

Banca a acordat familiei Z. un credit de nevoie personale cu ipotecă în valoare de 35.000de euro, în aprilie 2008.

În septembrie 2016, au fost stopate contractul de credit și graficul de rambursare ca urmare a depunerii notificării de dare în plată.

Pentru a stinge litigiul și a găsi o soluție la restanțele de peste 10.000 de euro, banca a propus stingerea amiabilă a litigiului, în cadrul CSALB.

Creditorul a eliminat pe viitor comisionul de adminstrare credit, a returnat același comision încasat de la acordarea împrumutului până la notificarea de dare în plată și a renunțat la o treime din dobânzile restante. În total, beneficiile directe obținute de consumator depășesc 7.500 de euro.

Leonard G., Brașov

Banca oferă consumatorului 7.000 de euro cu care se va rambursa parțial creditul, în vederea închiderii amiabile a litigiului aflat pe rolul Judecătoriei Brașov din 2021.

Părțile sunt de acord să renunțe la orice alte pretenții în legătură cu actele de executare silită, cheltuielile de judecată, onorariile și cu alte sume datorate.

Manuela F., Vrancea

În vederea stingerii pe cale amiabilă a litigiului aflat pe rolul Tribunalului Vrancea, din anul 2017, banca oferă consumatoarei suma de 2.764 de euro.

Suma reprezintă diferența dintre dobânda încasată conform contractului de credit și dobânda fixă de 5,8 % pe an, până la scadența finală.

Fiecare parte se obligă să suporte propriile cheltuieli ocazionate de promovarea demersurilor judiciare.

Ileana V. Iași

Banca va restitui consumatoarei sumele de 5.000 de lei și 1.200 de euro, în vederea stingerii pe cale amiabilă a litigiului care face obiectul unui proces intentat, în anul 2018, care se află pe rolul Curții de Apel Iași.

Cristian. I. Z., Iași

Banca achită consumatorului suma de 7.100 de lei, iar părțile convin să stingă pe cale amiabilp litigiul deschis anul acesta, aflat pe rolul Judecătoriei Iași.

Gheorghe C., Huși

Banca va plăti consumatorului suma de 12.432 de lei în vederea stingerii pe cale amiabilă a litigiului dintre părți, obiect al unui dosar din anul 2021, aflat pe rolul Judecătoriei Huși.

CSLAB: ”Curtea Europeană de Justiție recomandă negocierea individuală”

“Asistăm la un trend care este benefic și instanțelor, nu doar părților aflate în proces. Este vorba de cazurile în care litigiile dintre consumatori și bănci, unele vechi de câțiva ani, iar altele abia începute, se rezolvă amiabil în cadrul negocierilor derulate la CSALB. Încep să apară și cazuri de soluționare amiabilă a cererilor de dare în plată. Este evident că oamenii nu vor să-și piardă locuințele, mulți dintre ei și-au rezolvat problemele financiare din trecut și vor să reintre într-o relație echitabilă cu banca. Din fericire, compromisurile făcute în urma negocierilor sunt avantajoase financiar. Recomandăm băncilor să fie mai deschise față de solicitările de reechilibrare a contractelor formulate de către consumatori, atunci când sunt întrunite condițiile prevăzute de lege. Vorbim de cei care vor să recurgă la instanță pentru rezolvarea unor situații punctuale, cum ar fi dobânzi, comisioane, eliminarea sau modificarea unor clauze contractuale. De altfel, vedem că inclusiv Curtea Europeană de Justiție recomandă negocierea individuală”, a precizat Alexandru Păunescu, președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

CSALB ajută gratuit creditorii să negocieze cu băncile  

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar este a fost înființat ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri, pentru contractele aflate în derulare.

Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri, completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro.

Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță.

Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021/9414, apel cu tarif normal.

Mai multe