Ruşii pun la cale afaceri în România cu bani fantomă?
O afacere controversată înc are sunt implicate nume de persoane şi de instituţii din România şi Rusia a făcut valuri în ultimele zile pe Internet. Site-ul EurActiv.ro a publicat un rezumat al întregii poveşti: vecinii de la răsărit au de gând să constuiască o fabrică de avioane lângă Bucureşti. Investiţia se anunţă imensă, iar primul miliard de euro ar fi ajuns în România. Problema e că nimeni în afară de cel care intermediază afacerea nu ştie dacă banii sunt reali.
Locuitorii din Adunații Copăceni s-au bucurat extraordinar la aflarea veștii că un investitor străin le va cumpăra casele și terenurile cu prețuri la care nici nu visau. Totul pentru construirea unui aeroport și a unei fabrici de avioane Tupolev. Acționarul majoritar și administrator al firmei WEETAS (West Euro Energy Trans Airspace Holding) este Vitalie Usturoi, un basarabean cu cetățenie română, un personaj destul de controversat, implicat în afacerile Țigareta 2, Aro, Bancorex, chiar și în Revoluția din 1989.
„Fabrica de avioane nu poate fi făcută fără pistă. 140 de firme din Rusia și din Europa ar fi adus componente. E o investiție foarte mare. În martie 2014 s-a semnat contractul cu o platformă financiară din Marea Britanie și am semnat pentru prima tranșă, de 20 de miliarde de euro. În 5 ani trebuiau să intre în România 250 de miliarde de euro. Pe 28 aprilie 2014, pe contul nostru a fost transferat un miliard de euro, urmând ca până la sfârșitul lunii mai să vină încă 19 miliarde ", a explicat Vitalie Usturoi pentru EurActiv.ro.
BRD a blocat miliardul de euro, iar BNR spune că nu a fost confirmat transferul colosalei sume în România. Usturoi a încercat să explice proveniența banilor, spunând că mare parte din ei vin din Rusia. Cu toate astea, nu este clar dacă miliardul vehiculat de Usturoi există, dar afacerea este una oficială.
Vosganian, implicat
Fostul ministru al Economiei, Varujan Vosganian, a semnat pe 19 aprilie 2013 un protocol cu Şeful Agenţiei Federale "Rossotrudnicestvo”, Konstantin Kosaciov, însă acum nu își mai amintește cu exactitate despre cele întâmplate. Mai mult, susține că a respins discuția cu Usturoi pentru că s-a interesat dinainte de istoricul celui cu care ar fi urmat să aibă întâlnire.
Implicarea unui alt personaj cu influență în această afacere complică lucrurile. Constantin Boștină, fostul secretar personal al lui Nicolae Ceaușescu și fost adjunct al ministrului Economiei din perioada comunistă, este cel care l-a consiliat pe Usturoi în toată această afacere și a intervenit pe lângă Victor Ponta pentru deblocarea conturilor basarabeanului, semnalează EurActiv.ro.
Vitalie Usturoi a încercat să deblocheze miliardul de dolari printr-o plângere penală împotriva angajaților BRD, însă și el are dosar penal pentru o evaziune fiscală de 1,4 milioane de euro, bani proveniți din impozitul pe salarii de la WEETAS.
Ca un fapt amuzant, cele două tipuri de avioane pe care intenționa să le producă la Adunații Copăceni, erau numite Tupolev Zimbru și Tupolev Taur.
Planurile lui Usturoi nu se opresc aici. Chiar dacă nu par atât de ușor de realizat, dacă sunt realitate sau fabulație, basarabeanul are documente si proiecte pentru toate: extragerea de gaz din Marea Neagră care să asigure energie pentru fabrica de avioane, dar și o academie pentru piloți și personalul pentru fabrica de avioane.