S-a ales praful de lucrările la autostrăzi! 160 de km s-au transformat în 15 km

29 decembrie 2017 19:22   Național
Ultima actualizare:

Ne-am săturat de promisiuni fanteziste, dar, din păcate, numai de ele avem parte la fiecare început de an. Spre final ne dăm cu toții seama că iar am fost păcăliți. Și iată că am ajuns din nou în acest punct. Din cei 160 de kilometri de autostrăzi promiși, 15 sunt gata.

Suntem rușinea Europei la capitolul autostrăzi! Dar autorităților noastre nici că le pasă. Aruncă cu vorbe și proiecte în stânga și în dreapta, iar când vine vorba de pus osul la treabă, lucrurile nu merg la fel de bine.

La începutul anului, se discuta că anul acesta vor fi gata 160 de kilometri de autostradă, după care s-a revenit, iar ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, dat jos la remanierea din octombrie, a pomenit  despre 90 de kilometri.

”În anul 2017 sunt estimaţi a fi deschişi traficului aproximativ 90 km de autostradă, după cum urmează: Autostrada Bucureşti-Ploieşti (3,325 km); Autostrada Sebeş-Turda, Lotul 3 (12,450 km); Autostrada Sebeş-Turda, Lotul 4 (16,3 km); Autostrada Lugoj-Deva, Lotul 2 (15 km); Autostrada Lugoj-Deva, Lotul 3 (21,141 km); Autostrada Lugoj-Deva, Lotul 4 (22,140 km)”.

Mai sunt două săptămâni până la finele acestui an, dintre care doar câteva zile mai sunt lucrătoare, iar realitatea este dezastruasă. Doar 15,4 km sunt gata din autostrada Lugoj Deva, finalizați în martie.

Sebeș-Turda, amânată până în ianuarie 

Lotul 3 și 4 din Sebeș -Turda nu vor fi deschise. Pentru lotul 3, unde antreprenor este Asocierea Tirrena Scavi SpA - Societa Italiana per Condotte D’Acqua SpA, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 99%.

Cu toate acestea a fost nevoie ca recepția la finalizarea lucrărilor să fie reprogramată pentru e 9 ianuarie 2018, deoarece s-au constatat mai multe neconformități.

”Principala problemă identificată este nerespectarea de către Antreprenor a propriului proiect tehnic de construcție a căilor de rulare pe pod. Un alt element care a făcut imposibilă recepția lucrărilor este reprezentat de existența unor zonele cu exces de bitum. Aceste zone sunt foarte periculoase, în special pe timp de ploaie și în perioada iernii deoarece nu asigură aderența minimă a pneurilor la suprafața de rulare, ceea ce poate duce la accidente cu deznodământ tragic”, anunță CNAIR.  

Pe Lugoj-Deva pământul o ia la vale

Lugoj- Deva, loturile 3 și 4 au și ele neajunsurile lor. Și aici pământul o ia la vale, sunt de mutat stâlpi de curent, iar Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. - COMSA S.A. - Aldesa Construcciones S.A. - Arcadis Eurometudes S.A., care lucrează pe lotul 3, unde sunt gata 79,59% din lucrări, cere bani în plus.

”Însă nu a prezentat nici până la această oră o soluție tehnică viabilă pentru refacerea rampei podului de la km 76. Această rampă a fost demolată  încă din luna octombrie 2016, din cauza instabilității constatate. S-a ajuns în această situație  din cauză că Antreprenorul  a decis să execute un viaduct mai scurt decât prevedea Studiul de Fezabilitate, ceea ce a dus la construcția rampei în cauză, pe un teren instabil. Practic Antreprenorul a pretins că va optimiza execuția lucrărilor și nu a respectat soluțiile tehnice din Studiul de Fezabilitate, care prevedea construirea unui viaduct destinat depășirii zonei cu teren de fundare slab”, se plâng autoritățile. La km 68 al aceluiași lot, o echipă de control a CNAIR a sesizat în vara acestui an că terasamentul prezenta probleme severe de instabilitate, provocate de precaritatea soluțiilor tehnice aplicate și a calității scăzute a lucrărilor.

Aceste cauze au dus la apariția  unor fisuri și crăpături în îmbracămintea șistemului rutier, chiar în condițiile în care pe acel sector de drum nu exista trafic rutier. Ca urmare a problemelor constatate i s-a cerut la acel moment Antreprenorului să remedieze lucrările conform exigențelor de calitate impuse de legislație și de reglementările tehnice, însă nu  a luat măsuri de remediere.  

”Faptul că aceste șanțuri au fost incorect executate, a permis infiltrarea apei în corpul autostrăzii, ceea ce a provocat apariția unor noi probleme de stabilitate a terasamentelor”, explică cei de la Compania de Drumuri.   

Și peșterile cu lilieci au întârziat lucrările

Pe lotul 4 al autostrăzii Lugoj – Deva, unde stadiul fizic de execuție a lucrărilor este de 71,30%, se înregistrează întârzieri ale termenelor de execuție. Unul dintre motive a fost descoperirea unei peșteri cu lilieci în zona dealului Șoimuș.

Doar după relocarea liliecilor din această peșteră, în luna august 2017, constructorul a putut să reia lucrările.

În ceea ce privește iluminatul pe poduri, nici în acest moment constructorul nu a montat lămpi cu led și teledetecție, așa cum prevede proiectul privind siguranța circulației, aprobat de CNAIR SA, în urmă cu 2 ani și 6 luni.

La acest moment, în zonele respective sunt montate lămpi cu sodiu și fără telegestiune, al căror consum dublează practic factura la energia electrică.

Lucrări întârziate și pe Sebeș-Turda

În ceea ce privește lotul 4 al autostrăzii Sebeș – Turda, unde stadiul fizic este de 95%, Asocierea S.C. PORR Construct S.R.L. - PORR Bau GmbH, continuă lucrările, în zona km 62, unde a avut loc o alunecare de teren.

În plus, trebuie să monteze parapeți de protecție, să realizeze marcajele orizontale și să finalizeze montarea gardurilor de protecție. De asemenea, nu s-au finalizat lucrările de alimentare cu apă pentru Centrul de Întreținere și Coordonare, unde urmează să funcționeze un punct de control al Poliției Autostrăzi și o secție destinată utilajelor care asigură întreținerea acestei autostrăzi.

Nici cei 3 kilometri rămași din Autostrada Buucrești- Ploiești nu vor fi dați în folosință. Sunt de construit pasaje, iar surse din cadrul Companiei de Drumuri vorbesc despre lucrări gata abia în primăvara lui 2018. 

Promisiunile continuă și pentru 2018

Cu toate astea, promisiunile continuă și pentru anul viitor. Actualul minitru de la Transporturi, Felix Stroe, se bate cu pumnul în piept că vor fi gata 157 kilometri , printre care se numără și cei 3 kilometri ai începutului de autostradă A3 București - Ploiești, dar și alte loturi de pe autostrăzile A3, A1 și A10:

● loturile 1 și 2 de pe segmentul Târgu Mureș - Ogra al autostrăzii A3 (19.9 km);

● loturile 1, 2 și 3 de pe segmentul Ogra - Câmpia Turzii al autostrăzii A3 (37.2 km);

● loturile 3 și 4 de pe segmentul Lugoj - Deva al autostrăzii A1 (43.2 km);

● loturile 3 și 4 de pe segmentul Sebeș - Turda al autostrăzii A10 (41.3 km);

● Gilău - Nedeșelu (9 km).

Asta în condițiile în care Executivul a aprobat luna aceasta bugetul pe 2018 și a acordat la Transporturi cu 4 miliarde de lei mai puțin față de alocarea inițială din 2017.

Mai multe