S-a dat lege! Termen limită: 31 decembrie 2024. Ce trebuie să facă românii până la această dată
Guvernul a aprobat modificări în legătura cu procedura de acreditare şi licenţiere a serviciilor sociale, fiind introdusă obligatoriu o evaluare în teren. Printre modificări se numără și o obligație care are termen data de 31 decembrie 2024.
Ce obligații au furnizorii de servicii sociale
Până pe 31 decembrie 2024, furnizorii de servicii sociale trebuie să obțină autorizația de securitate la incendiu. Noile măsuri sunt adoptate de Guvern. „Guvernul a adoptat Normele metodologice la Legea nr.197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale urmare modificărilor şi completărilor aduse acesteia prin Legea nr. 100/2024 care reformează sistemul de asistenţă din România.
Actul normativ adoptat de Executiv stabileşte că, în vederea licenţierii şi relicenţierii serviciilor sociale, furnizorii de servicii sociale au termen până la 31 decembrie 2024 să obţină autorizaţia de securitate la incendiu sau, după caz, documentul justificativ din care să reiasă faptul că spaţiul în care se asigură serviciul social nu se supune autorizării”, a transmis, joi, Ministerul Muncii, într-un comunicat de presă.
Emiterea acreditării este posibilă după efectuarea evaluărilor în teren
Conform noilor reglementări, emiterea documentelor de acreditare și licențiere pentru furnizorii de servicii sociale va fi posibilă numai după efectuarea evaluărilor în teren. Aceste evaluări vor verifica conformitatea cu standardele de securitate și alte criterii stabilite, înainte de acordarea licenței provizorii de funcționare.
Hotărârea de Guvern stabilește și procedura detaliată pentru acreditare și licențiere, inclusiv termenele de soluționare a cererilor și etapele specifice procesului, cum ar fi completarea formularelor și evaluarea în teren. Perioada de valabilitate a licenței de funcționare provizorie a fost, de asemenea, modificată.
Acreditarea se va putea face într-o platformă online
În plus, Hotărârea de Guvern prevede posibilitatea înregistrării documentelor într-o platformă online (eRegistru), imediat ce aceasta va fi finalizată, revizuieşte şi completează formulare ca cel de licenţiere, certificatul de acreditare, raport de evaluare etc.
„Modificările şi completările aduse Normelor metodologice vizează creşterea eficienţei atât în ceea ce priveşte verificarea prealabilă a respectării standardelor minime, cât şi prestarea serviciilor sociale prin respectarea drepturilor fundamentale ale persoanelor la asistenţă socială, asistenţă medicală, locuire, viaţă demnă şi independentă şi participare la viaţa socială”, a mai transmis Ministerul Muncii.
În ultima perioadă, au fost descoperite numeroase centre sociale – pentru persoane bolnave, pentru copii sau pentru vârstnici – cu grave probleme, de la lipsa îngrijirii minime pentru beneficiari, până la agresarea acestora.