Scandal pe Legea RCA. Schimbări majore pentru toți șoferii. Asiguratorii vor să schimbe modul despăgubirilor
Se anunță schimbări majore pentru toți șoferii. Autoritățile, sub presiunea asiguratorilor, vor să modifice Legea RCA. Proiectul de act normativ a ajuns deja la Camera Deputaților cu o propunere surpriză: despăgubiri în bani, nu reparații ale mașinilor. Motivul? Service-urile auto umflă lucrările.
Războiul dintre asiguratori și service-urile auto se duce acum în Parlament. Autoritatea de Supraveghere Fianciară a propus modificarea Legii RCA.
Proiectul de act normativ a fost depus anul trecut într-o discrețe maximă și a trecut tacit de Senat. Acum, se află în discuții în Comisia de Industrii și Servicii din Camera Deputaților.
Asigurătorii au propus aici eliminarea conceptului de reparație și redefinirea celui de despăgubire, în circuitul daunelor din RCA.
Mai exact, reprezentanții Biroului Asigurătorilor de Autovehicule (BAAR) și cei ai Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR) propun ca șoferul păgubit să primească o sumă de bani, pe care asiguratorii o vor considera corectă, cu care să plătească reparațiile la un service ales de el.
Iar facturarea să fie făcută către reparator și nu către păgubit.
BARR și UNSAR spun că proprietarii atelierelor auto exagerează cu umflarea costurilor și că acest lucru pune în pericol stabilitatea pieței de asigurări.
Transportatorii spun că șoferii vor plăti reparația din propriul buzunar dacă Legea RCA se modifică
Pe de altă parte, reprezentanții service-urilor reclamă faptul că nu au fost invitați la discuții, iar Transportatorii atrag atenția că păgubiții RCA ar primi doar 30 -35% din valoarea reală a despăgubirii și că vor plăti din buzunar diferența.
Acum, șoferul păgubit își duce mașina într-un service ales de el sau de asigurator, iar întregul deviz stabilit de atelierul de reparații este achitat de compania la care conducătorul auto vinovat a plătit polița RCA.
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) atrage atenția Parlamentului asupra consecințelor pe care le vor avea modificările la Legea RCA față de cei peste 8 milioane de proprietari de autovehicule.
”Invocând grija față de consumator, de fapt se va modifica legea astfel încât păgubitul să primească în mod direct o sumă de bani calculată de către asigurator, în caz de daună, fără ca păgubitul să cunoască valoarea reală a costului de reparație a autovehiculului său avariat. Practic, dacă asiguratorul va calcula o pagubă de 1.000 de lei, iar la service vor fi cheltuieli cu reparațiile de 4.000 de lei, păgubitul va primi suma stabilită de asigurator și va fi nevoit să plătească reparația din banii proprii, deși plătește asigurare. Asiguratorii doresc să profite în mod legal de lipsa de informare a păgubiților RCA cu privire la soluțiile tehnice necesare reparării autovehiculului și a valorilor reale de reparație, pe care consumatorii nu au de unde să le cunoască atunci când acceptă și semnează oferta subevaluată de despăgubire din partea firmelor de asigurări”, a explicat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.
Peste 100.000 de șoferi se judecă cu asiguratorii în instanță
Acesta mai spune că în România sunt peste 100.000 de procese în instanță cu asiguratorii, care pierd în procent de peste 90%. Dar, pentru a câștiga, asiguratorii își schimbă singuri legea, astfel, ar face un profit suplimentar de peste 500 de milioane de euro pe an, iar păgubiții RCA nu ar mai avea nici o cale de atac.
Iată un exemplu! Din 2016 până în 2020, 735 de consumatori – persoane fizice au apelat la procedura SalFin, reclamând abuzuri ale firmelor de asigurări.
Aceștia au primit inițial despăgubiri în valoare cumulată de 1.300.979 lei, iar după recalcularea realizată de către conciliatorii SalFin, au câștigat 4.129.019 lei. De peste 3 ori mai mulți bani decât despagubirea inițială!
Valoarea de despăgubire de 1.300.979 lei a fost calculată în baza propriei evaluari a asiguratorului, la fel cum dorește UNSAR, să fie modificată acum legea RCA.
Valoarea de despagubire de 4.129.019 lei a rezultat în urma reanalizării dosarelor de daună de către conciliatori independenți.
”De aici rezultă trei concluzii: 1. Asiguratorii au calculat cu două treimi mai puțin decât valoarea reală a despăgubirilor; 2. Cum aproximativ 90% dintre litigiile instrumentate de SalFin (662 din cei 735 de consumatori) sunt în favoarea consumatorilor, putem concluziona că valoarea medie a „țepelor” date de firmele de asigurări este de 4.271 de lei. Practic, fiecare consumator care s-a adresat la SalFin și a câștigat litigiul (în 90% din cazuri), a fost inițial păcălit cu 4.271 lei de catre asiguratorii care astăzi încearcă să-și legifereze procedura. 3. Nici un asigurator nu a fost sancționat de către ASF pentru această evidentă încălcare a legii, motiv pentru care asiguratorii fac exact același lucru în continuare”, concluzionează COTAR.