Scandalul celor 100 de tramvaie turcești. Motivele pentru care marile firme nu vin la licitațiile Primăriei Capitalei

12 decembrie 2019 12:34   Național
Ultima actualizare:

Bucureștenii se plimbă cu autobuze turcești, iar acum vor avea și tramvaie. După firma Otokar, o nouă companie de pe Bosfor a câștigat licitația, de data aceasta pentru tramvaie electrice. Nicușor Dan spune că există mai multe motive pentru care firme de renume în domeniu nu ajung să participe la licitațiile Primăriei Capitalei.

Licitația pentru 400 de autobuze a fost câștigată în 2017 de turcii de la Otokar. La doi ani distanță, o altă firmă turcească, de data aceasta, Durmazlar, a primit contractul pentru livrarea a 100 de tramvaie turcești.

Liderul ALDE, Călin Popescu Tăriceanu, declara că nu e întâmplător că în doi ani două firme turceşti au câştigat licitaţiile pentru autobuze şi tramvaie din Bucureşti, contracte în valoare de peste 170 de milioane de euro.

Astra Arad: ”Turcii nu au respectat caietul de sarcini”

”Nu i-am cerut primarului general, Gabriela Firea, să intervină în licitații, ci să se asigure că procedura este transparentă și nu dirijată către compania turcească. Să se asigure că în caietul de sarcini nu sunt incluse prevederi menite din start să elimine sau să defavorizeze compania românească. Cred că nu trebuie să se repeadă să aprobe un raport de licitație validat de doar șase membri ai comisiei din totalul de 13! Legea îi permite să ceară reanalizarea ofertelor fără să fie acuzată că intervine în licitație!”, a scris Călin Popescu-Tăriceanu pe Facebook.

Reprezentanții firmei românești Astra Vagoane Călători, din Arad, a depus în urmă cu o aproape o lună contestație, arătând că turcii nu au respectat cerințele din caietul de sarcini.

În plus, au acuzat PMB că a secretizat integral oferta turcilor, fapt nemaiîntâlnit la nici o licitație din lume. Potrivit reprezentanţilor Municipalităţii, nu Primăria Capitalei decide secretizarea, ci fiecare operator în parte.

Motivele invocate de Nicușor Dan

Nicușor Dan este de părere că există trei explicații principale pentru care firmele recunoscute internațional nu participă la licitațiile Primăriei Generale.

  • Principalul criteriu de achiziție este prețul la livrare. Nu se ia în calcul prețul total de funcționare, care avantajează produsele mai fiabile, dar ceva mai scumpe la livrare. Primăriile orașelor din vestul europei nu cumpără de la firmele recunoscute din snobism, ci pentru un preț total de funcționare mai redus;
  • Licitațiile sunt anunțate cu prea puțin timp înainte. Firmele serioase au nevoie de timp pentru a pregăti oferte serioase;
  • Municipalitățile serioase au comenzi în tranșe, pentru a-și înlocui treptat flota. Este mult mai rezonabil procesul de întreținere când termenele de revizie sunt etapizate, și nu pentru câteva sute de mijloace de transport deodată. În consecință, producătorii serioși sunt disponibili pentru a furniza loturi în tranșe, și nu câteva sute deodată. 

”Administrația Bucureștiului va fi eficientă în procesul de achiziție de mijloace de transport când va învața de la cei care fac asta bine de zeci de ani”, a declarant Nicușor Dan, candidat independent la Primăria Capitalei, susținut de USR București.

Licitaţii pentru tramvaie au fost organizate în ultimii doi ani în mai multe oraşe din ţară, iar Astra Vagoane Călători a câştigat contracte în cele mai multe dintre ele: Cluj Napoca, Oradea, Galaţi şi Arad.

Citește și:

https://www.click.ro/news/bucuresti/sigurantele-autobuzelor-pocnesc-ca-nucile

https://www.click.ro/vedete/romanesti/autobuzele-turcesti-pe-care-le-vrea-firea-nu-incap-nici-macar-service

Mai multe