Se introduce permisul pentru biciclete și trotinete electrice? Ce ar presupune examenul teoretic și practic

10 octombrie 2025 9:40   Național

Cei care folosesc biciclete sau trotinete electrice ar putea avea nevoie, în curând, de un permis de conducere special, pentru a mai putea circula pe drumurile publice. Propunerea apare într-un proiect de lege aflat în dezbatere în Senatul României, care introduce o nouă categorie de permis: AM-1. Permisul ar urma să fie obținut în urma unui examen teoretic și a unei probe practice desfășurate într-un poligon.

Permis de conducere pentru trotinete și biciclete electrice

Proiectul de lege aflat în prezent în dezbatere, în Senatul României, prevede ca persoanele care doresc să circule cu trotinete sau biciclete electrice pe drumurile publice să dețină un permis de conducere din categoria AM-1. Acesta va putea fi obținut de orice persoană care a împlinit vârsta de 14 ani și care promovează un examen teoretic de legislație rutieră, urmat de o probă practică în poligon.

Măsura vine pe fondul creșterii accelerate a numărului de accidente și incidente provocate de utilizarea necorespunzătoare a trotinetelor și bicicletelor electrice. Potrivit datelor furnizate de Brigada Rutieră, în ultimele opt luni, au fost înregistrate peste 1.600 de incidente în care au fost implicați utilizatori de trotinete și biciclete electrice, dintre care șapte s-au soldat cu decese.

Cât va fi valabil permisul de conducere 

Conform proiectului, permisul de conducere din categoria AM-1 va avea o valabilitate de zece ani și va putea fi reînnoit pe baza unei evaluări medicale. Persoanele care dețin deja un permis de conducere pentru alte categorii de vehicule motorizate vor fi o excepție de la această obligație, putând utiliza în continuare trotinetele și bicicletele electrice fără a susține un examen suplimentar.

Autoritățile susțin că noua reglementare are scopul de a crește siguranța rutieră. În ultimii ani, numărul trotinetelor electrice a crescut semnificativ în marile orașe, în special în București, Cluj-Napoca, Timișoara și Iași, unde acestea au devenit o alternativă rapidă la traficul rutier aglomerat. Totuși, lipsa unor reguli clare de circulație și nevoia de infrastructură dedicată au transformat de multe ori aceste mijloace de transport într-un pericol atât pentru utilizatori, cât și pentru pietoni.

„Mi se pare exagerat. Trotineta e un mijloc de transport ușor"

Proiectul de lege prevede, de asemenea, dotarea vehiculelor cu elemente de siguranță (lumini, semnalizatoare, frâne eficiente) și delimitarea unor benzi dedicate în zonele urbane. Detaliile privind conținutul examenului, durata cursurilor teoretice și practica în poligon urmează să fie stabilite printr-un regulament emis de Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Transporturilor. Inițiatorii proiectului susțin că România trebuie să se alinieze tendințelor europene, unde mai multe state: precum Germania, Franța sau Olanda impun deja reguli stricte pentru circulația trotinetelor și bicicletelor electrice.

„Sunt de acord cu un minim de pregătire. Mulți merg pe trotuar cu viteză mare, fără să știe regulile de circulație. Totuși, sper ca procedura să nu fie complicată sau costisitoare, pentru că mulți folosim trotineta ca pe un mijloc de transport de mers la muncă”, spune Teodora. Cristina adaugă: „Mi se pare o idee bună. În fiecare zi, văd adolescenți care se plimbă cu trotinete fără cască și fără să fie măcar puțin atenți. Un examen simplu și un permis ar putea salva vieți". Radu Ioniță are 19 ani și este student, acesta nu este de acord cu măsura: Mi se pare exagerat. Trotineta e un mijloc de transport ușor, nu o mașină. În loc să impună examene, ar trebui să facă piste sigure". 

Mai multe