Se lasă cu dosare penale pentru dezastrul găsit pe Autostrada Lugoj-Deva. Fostul director al CNAIR a ascuns totul sub preș

29 august 2019 17:34   Național
Ultima actualizare:

Scandalul Lotului 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva a scos la suprafaţă lucruri incredibile. De-a lungul timpului, lucrarea s-a surpat de mai multe ori, dar s-a mers mai departe. Constructorul a fost lăsat chiar să toarne asfaltul, care acum e în valuri.

De 6 ani ne tot chinuim să construim Autostrada Lugoj-Deva, însă, doar porţiuni din ea au fost date în folosinţă. În august 2019, ar fi trebuit să circulăm inclusiv pe ultimele două loturi. Dacă Lotul 4, care măsoară 22 km, a fost recepţionat în urmă cu două sptămâni, iată că Lotul 3, între Ilia şi Holdea, de 21,14 km, rămâne închis. Comisia de recepţie a constatat nereguli grave şi şi-a dat seama că o parte din construcţie reprezintă pericol public. Oricând se poate surpa la km 56 şi 76, acolo unde zona este mlăştinoasă, iar constructorul nu a făcut lucrări de calitate. Potrivit expertizei realizate de Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică, sub asfalt se află un strat mâlos.

Aşa se face că de-a lungul timpului, terasamentul s-a surpat de mai multe ori. ”Zona este mlăştinoasă, nu au întărit şi au folosit materiale de proastă calitate”, a recunoscut ministrul Transporturilor Răzvan Cuc. Tot acesta a spus că firma de construcţii a furat şi din centimetri de asfalt turnat. În proiect erau trecuţi 10 cm, iar ei au pus doar 9.

Furios de faptul că fostul şef la Companiei de Drumuri, Narcis Neaga, a ştiut tot timpul despre probleme, dar le-a ascuns, şi chiar le-a plătit spaniolilor şi pentru lucrări nerealizate, Cuc a ameninţat cu dosare penale. În acest moment, contractul cu Comsa este reziliat, ceea ce înseamnă că CNAIR va pierde garanţia de 4 ani a lucrării, dar îi va cere societăţii de construcţii mulţi bani înapoi. În plus, lucrările rămase nefinalizate vor fi făcute de stat în regie proprie.

Narcis Neaga se afla la cârma CNAIR şi în 2014, atunci când a fost dat în folosinţă Lotul 3 al Autostrazii Sibiu-Orăştie, construit de italienii de la Salini Impregilo. La câteva zile de la inaugurare s-a surpat. Neaga s-a ales cu dosar penal pentru abuz în serviciu, care a fost clasat de DNA pe 2 martie 2018. Motivul? Faptele nu erau prevăzute în legea penală. Astfel că din 30 martie 2018, acesta a revenit la cârma CNAIR, o companie cu un buget anual de peste 5 miliarde de lei.

Reacţia constructorilor spanioli 

În faţa acestor acuzaţii, compania spaniolă care a efectuat lucrarea se apără, explicând într-un comunicat de presă faptul că din punctul lor de vedere contractul a fost reyiliat în mod abuzuiv de către ministrul Răzvan Cuc. Proiectul construirii lotului 3, în lungime de 21, 141 km, al Autostrăzii Lugoj-DEva, după o colaborare extrem de dificilă a constructorului cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a fost finalizat şi aşteaptă să se facă recepţia lucrărilor şi punerea în funcţiune. După două săptămâni de aşteptare şi cu construcţia finalizată, răspunsul dat de autorităţile române şi de ministrul, Răzvan Cuc, a fost, în mod surprinzător, rezilierea contractului.       

Citește și:

Asta e Autostrada Lugoj - Deva, după cinci ani de lucrări

Încă o promisiune! Autostrada Zero, gata în 2023

Mai multe