Se modifică din nou Legea RCA. Iată ce trebuie să ştii!

9 septembrie 2016 20:30   Național
Ultima actualizare:

Autoritatea de Supraveghere Financiară încearcă să reducă preţul poliţei RCA obligând firmele de asigurare să practice un adaos comercial mai mic. Mai mult, preţul RCA va fi calculat în funcţie de categoria vehiculelor şi subcategoria de riscuri. De exemplu, poliţa pentru un tractor va fi mai ieftină decât cea pentru un tir. Nu în ultimul rând, asigurătorii nu vor mai putea oferi decât 10% discount. Iată câteva dintre modificările care vor fi aduse Legii RCA.

În preţul asigurării RCA intră prima de risc şi un adaos comercial sau primă comercială care, de cele mai multe ori, dublează costurile totale. Potrivit modificărilor aduse de Autoritatea de Supraveghere Financiară prima comercială, care reprezintă acum mai mult de jumătate din preţul poliţei RCA, va fi limitată prin lege, aflăm de pe siteul economica.net. Astfel, aceasta nu va putea depăşi o variaţie de plus sau minus 20% comparativ cu prima de risc. Practic, se stabileşte astfel un prag maximal al acestui adaos comercial pus de asigurători. 

Se ieftineşte prima comercială 

Preţul poliţei RCA este compus din prima de risc şi prima comercială. Aceasta din urmă conţine, printre altele, cheltuielile administrative ale societăţilor de asigurare, profitul societăţii respective etc. În general, prima comercială este formată din 30% cheltuieli administrative (salarii, cheltuieli de promovare a produsului), aproximativ 10% rata de profit şi în jur de 5% primele cedate în reasigurare. De foarte multe ori, prima comercială dublează costul poliţei. De exemplu, dacă o primă de risc pentru un autoturism cu un motor de 1,6 litri este de 560 de lei, prima comercială aferentă acestei poliţe poate fi de circa 840 de lei, în funcţie de companie şi de costurile ei. Iată cum se ajunge la un preţ total de 1.400 de lei. Modificările propuse de Autoritatea pentru Supraveghere Financiară se referă la stabilirea primei comerciale la plus sau minus 20% comparativ cu prima de risc – în cazul nostru se ajunge la maximum 672 de lei. În acest context, prima RCA pentru un autoturism de 1,6 litri fără bonus malus ar fi de 1.232 de lei, faţă de 1.400 de lei cât e în prezent.

Se va ţine cont de categoriile de autovehicule 

O altă modificare determină firmele de asigurări să stabilească primele de risc valabile în cazul poliţei RCA pe categorii de vehicule. Mai exact, autobetonierele sau autotractoarele care nu ies din ţară, sunt folosite sezonier şi au şi o rată redusă a daunalităţii (riscuri mici de accidente) nu vor mai avea acelaşi tarif de primă ca un TIR sau camion de marfă. Practic, legea îi va obliga pe asigurători să împartă autovehiculele pe categorii şi să ţină cont de subcategoriile de riscuri, iar în funcţie de acest aspect să fie calculată prima de asigurare pentru poliţa RCA. În acest fel, nu vor mai fi aplicate aceleaşi riscuri la toate categoriile de autovehicule (ţinându-se cont doar de capacitatea cilindrică) aşa cum se procedează în prezent. 

Maximum 10% discount

Autorităţile vin şi cu alte prevederi. Una dintre ele se referă la stabilirea discounturilor acordate de asigurători la maximum 10% din valoarea poliţei. În prezent, flotele mari, de peste 100 de maşini, primesc un discount de aproximativ 30%. În categoria transportatorilor, aproximativ 25.000 de agenţi economici sunt păgubiţi de faptul că, neavând flote mari, ci doar patru-cinci maşini, nu obţin nici un discount de la asigurători, în timp ce concurenţii lor cu flote de 100 de maşini plătesc poliţe cu aproximativ 30% mai mici decât ei. 

Click! spune

Autoritatea pentru Supraveghere Financiară propune câteva modificări ale Normei RCA, prevederi care se află în dezbatere publică până la 17 septembrie. Apoi, legea va intra automat în vigoare, nefiind necesară aprobarea Parlamentului sau a Guvernului.

Guvernul se implică în protestul transportatorilor

Executivul pune în dezbatere publică un proiect de ordonanţă de urgenţă privind poliţa de asigurare de răspundere civilă auto obligatorie (RCA), urmând ca Guvernul să se coordoneze şi cu Parlamentul, aflăm de pe site-ul adevărul.ro. „A existat o informare în Guvern pe tema RCA. Astăzi (joi – n.r.) Ministerul de Finanţe va pune în dezbatere publică un proiect de ordonanţă de urgenţă pe această temă. Se va lua legătura şi cu Parlamentul, pentru că există, am înţeles, şi o iniţiativă legislativă parlamentară pe aceeaşi temă, a RCA. Se va lua legătura cu Parlamentul pentru armonizare“, a declarat putătorul de cuvânt al Guvernului, Liviu Iolu. 

Parlamentarii din comisia de buget-finanţe a Senatului au promis transportatorilor că noua lege a asigurărilor auto obligatorii (RCA) va fi adoptată în această lună în forma discutată şi agreată la negocierile purtate până acum. După ce va fi adoptată de Parlament, legea va trebui apoi promulgată de preşedintele ţării, care are dreptul constituţional de a retrimite, o singură dată, înapoi în Parlament o lege adoptată de către Legislativ. Implementarea tuturor măsurilor discutate ar putea dura câteva luni, asta în timp ce patronatele transportatorilor fac pregătiri intense pentru megaprotestul la nivel naţional din 15 septembrie. 

Proiectul Legii RCA se află în discuţie în Parlament încă din luna februarie a acestui an şi a suferit mai multe modificări în urma negocierilor purtate între parlamentari, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi transportatori.

Mai multe