Statul îţi dă 6.300 lei ca să pleci în concediu. În ce condiţii primeşti voucherele de vacanţă
Guvernul a aprobat normele metodologice pentru acordarea tichetelor de vacanţă, după ce legea a fost publicată în Monitorul Oficial, pe 1 iulie. Atât salariaţii din mediul privat, cât şi bugetarii vor primi tichete în limita a şase salarii minime brute, care vor putea fi folosite doar în turismul românesc.
Voucherele de vacanţă vor fi acordate atât pe suport de hârtie, cât şi pe suport electronic, iar decizia în acest sensva fi luată de către angajatori împreună cu organizaţiile sindicale sau cu reprezentanţii beneficiarilor. Valoarea voucherelor de vacanţă emise pe suport de hârtie, respectiv pe suport electronic nu poate depăşi într-un an calendaristic contravaloarea a 6 salarii de bază minime brute.
Potrivit normelor de aplicare, voucherul de vacanţă are o perioadă de valabilitate de un an de la data emiterii. În condiţiile în care de la 1 iulie salariul minim pe economie este de 1.050 lei, angajaţii vor putea primi vouchre de vacanţă în valoare de maximum 6.300 lei.
Anul acesta vom avea şi vouchere electronice
- Voucherele de vacanţă emise pe suport electronic sunt valabile doar dacă au înscrise următoarele menţiuni:
- Emitentul şi datele sale de identificare;
- Angajatorul şi datele sale de identificare;
- Numele, prenumele şi codul numeric personal ale angajatului care este în drept să utilizeze voucherul;
- Perioada de valabilitate a utilizării voucherului de vacanţă;
- Interdicţia de a utiliza voucherul de vacanţă în alte locuri decât în unităţile autorizate de Autoritatea Naţională pentru Turism (ANAT);
- Elementele de identitate vizuală ale brandului de turism al României;
- Elemente de siguranţă a suportului electronic (PIN, CIP). Atenţie! Voucherele electronice pot fi alimentate exclusiv cu valoarea nominală a voucherelor de vacanţă acordate de către angajator şi pot fi utilizate doar pentru achiziţionarea pachetelor de servicii turistice. Aceste tichete de vacanţă nu permit efectuarea de operaţiuni de retrageri de numerar.
Poţi lua ori primă, ori tichet de vacanţă
Angajatorii care încadrează personal prin încheierea unui contract individual de muncă, precum şi instituţiile publice, indiferent de sistemul de finanţare şi subordonare, inclusiv cele care se finanţează integral din venituri proprii, vor acorda angajaţilor prime de vacanţă numai sub forma voucherelor de vacanţă, potrivit avocatnet.ro. Pe de altă parte, angajatorii din mediul privat vor putea acorda angajaţilor prime sau vouchere de vacanţă, cu ocazia plecării în concediul de odihnă, în funcţie de sumele prevăzute în bugetele de venituri şi cheltuieli aprobate. Acordarea acestora va fi stabilită de comun acord cu sindicatele şi va fi menţionată în mod obligatoriu în contractele colective de muncă.
Ce trebuie să mai ştii
- Voucherele de vacanţă reprezintă bonuri de valoare emise de unităţile autorizate de Ministerul Finanţelor Publice şi sunt acordate persoanelor angajate prin încheierea unui contract individual de muncă.
- Emitenţii voucherelor vor ţine evidenţa tranzacţiilor printr-un sistem informatic pentru o perioadă de cel puţin cinci ani.
- În cazul voucherelor pe suport electronic, valoarea acestora nu va fi transferată de angajatori beneficiarilor, ci de către emitenţii voucherelor.
- Beneficiarii vor putea utiliza tichetele de vacanţă pe baza actului de identitate şi doar pentru servicii turistice de la unităţile afiliate.
- Valabilitatea voucherelor este de un an de la data emiterii, iar la sfârşitul acestei perioade sau la data încetării contractului de muncă angajatul va trebui să restituie voucherele de vacanţă pe suport de hârtie sau suport electronic.
- Dacă un beneficiar utilizează vouchere de vacanţă necuvenite, acesta va fi obligat la plata contravalorii acestora către angajator.
- Angajatorii sunt obligaţi să-şi instruiască angajaţii să nu vândă voucherele de vacanţă.