Suntem campionii Europei la scumpirea carburanţilor

29 ianuarie 2018 19:41   Național
Ultima actualizare:

2018 se anunţă un an greu pentru şoferi. Se întoarce taxa auto, cresc impozitele la Fisc, ITP-ul se va face anual pentru maşinile cu vechime de peste 12 ani. Totul vine pe fondul scumpirii exagerate a carburanţilor. În 2017, România a fost campioana Uniunii Europene la scumpirea benzinei şi motorinei.

2018 aduce numai veşti proaste pentru şoferi. După ce guvernanţii au anunţat că, în noua ei formă, taxa auto va fi achitată de toată lumea, şoferii află că vor fi nevoiţi să achite şi impozite mai mari, dar şi că vor trebui să treacă mai des pe la service în vederea efectuării Inspecţiei Tehnice Periodice. Dacă are maşină mai veche de 12 ani, e adevărat! Dar sunt şi alte aspecte care ne afectează pe toţi, indiferent de maşina pe care o conducem. E vorba de carburanţi, care sunt tot mai scumpi de la o zi la alta, şi au ajuns, în ianuarie 2018, la niveluri record. Pentru că trebuie să spunem că România este campioana Uniunii Europene la scumpirea carburanţilor.

Deşi avem printre cele mai mici preţuri la benzină şi la motorină din Europa, totuşi creşterile din ultimele 12 luni sunt cu mult peste media UE, conform unei analize realizate de capital.ro. Dacă în ianuarie 2017, preţul mediu al benzinei era 1,049 euro pe litru (adică 4,70 lei/l), acum românii plătesc 1,15 euro pe litru (adică 5,40 lei/l). O creştere de 12,7% într-un singur an! La motorină, creşterea este şi mai mare, de 15%. De la 1,046 euro pentru un litru (adică 4,70 lei/l), în ianuarie 2017, la 1,172 euro pe litru (adică 5,50 lei/l), în ianuarie anul acesta. 

În comparaţie cu România, preţurile medii la nivelul UE arată că benzina este, în ianuarie 2018, la nivelul din ianuarie 2017 - 1,418 euro/litru, iar pe parcursul anului trecut a scăzut chiar până la nivelul de 1,359 euro/litru. Iar motorina este într-o uşoară creştere de la 1,237 euro/litru la 1,283 euro/litru. Cei mai cârcotaşi vor spune de ce ne văităm atât că oricum plătim puţin comparativ cu “colegii” din UE, dar să nu uităm ce venituri au ei comparativ cu noi. În România, salariul minim pe economie este de 400 de euro, în timp ce în ţări precum Germania, Belgia, Franţa, cetăţenii trăiesc pe picior mare, cu minimum 1.500 de euro pe lună.

Petrolierii pun scumpirea pe seama evoluţiei cotaţiei ţiţeiului, care a crescut cu peste 60% în ultimele 12 luni. Dar de ce “explozia” ţiţeiului se vede doar în România şi la nivelul UE, nu? Poate că o explicaţie ar fi şi faptul că taxele percepute de stat depăşesc 50% din preţul final al carburanţilor. În concluzie, şoferi, “îngrăşăm” statul pe toate părţile. Şi la pompă, şi la taxe şi impozite, şi la verificări anuale.

Mai multe