Supermarketurile din România, obligate prin lege să doneze alimentele aflate la expirare?

1 iunie 2015 19:58   Național
Ultima actualizare:

Senatorul UNPR Marian Vasiliev propune, în două proiecte de lege, ca 16 octombrie să fie Ziua naţională pentru combaterea risipei alimentare, iar supermarketurile să încheie contracte cu organizaţii umanitare sau de protecţia animalelor pentru a dona alimentele aflate aproape de data expirării.

Astfel, un proiect de lege depus de senatorul UNPR prevede că se intezice tuturor agenţilor economici care desfăşoară activităţi de comerţ cu produse alimentare aruncarea acestora la expirarea termenului de folosinţă.

Agenţii economici care operează în spaţii comerciale cu suprafeţe de peste 400 metri pătraţi, cu destinaţia de vânzare de produse alimentare, vor încheia un contract cu o organizaţie umanitară, înregistrată legal sau o asociaţie pentru protecţia animalelor, în vederea donării produselor aflate aproape de data expirării, într-un termen rezonabil astfel încât acestea să poată fi utilizate. Nerespectarea acestor prevederi se sancţionează cu amendă de 15.000 lei, conform Mediafax.

Cel de-al doilea proiect prevede că se instituie în 16 octombrie Ziua naţională pentru combatera risipei alimentare. Această dată coincide cu Ziua mondială a alimentaţiei.

Administraţiile publice locale şi organizaţiile neguvernamentale pot organiza manifestări şi acţiuni publice dedicate sărbătoririi zilei, luând în considerare culoarea galbenă ca şi culoare specifică acestei zile.

România aruncă anual 5 milioane de tone de alimente

Iniţiatorul spune, în expunerea de motive, că, potrivit rapoartelor UE, România risipeşte anual 5 milioane de tone de alimente. Pentru reducerea acestui fenomen, este nevoie de mobilizarea întregii societăţi prin conştientizare, prevenţie şi educaţie şi prin norme legislative.

Risipa se manifestă atât în cadrul gospodăriilor individuale, în restaurante cât şi în marile magazine cu profil alimentar. De multe ori, o politică restrictivă a lanţurilor comerciale duce la imposibilitatea producătorilor de a vinde marfa, deci la risipă.

Pe lângă o campanie susţinută de prevenţie şi educaţie, statul trebuie să intervină şi în reglementarea mai eficientă înte producători şi comercianţi în legislaţia fiscală. Încurajarea donării de alimente, prin legislaţie, de către magazinele alimentare este una dintre metodele care pot diminua acest fenomen, a motivat senatorul UNPR iniţiativele legislative.

Cele două proiecte au fost depuse în 28 mai şi se află în consultare publică la Senat.

Măsură similară, adoptată în Franţa

Pentru a combate această risipă de mâncare, parlamentarii din Franţa au adoptat recent o lege prin care magazinele a căror suprafaţă este mai mare de 400 de metri pătraţi vor fi obligate să încheie contracte cu organizaţiile caritabile astfel încât produsele alimentare pe cale de expirare să fie donate, notează gândul.info. Un francez aruncă anual între 20 şi 30 de kilograme de alimente la gunoi, dintre care 7 kilograme în ambalajul original. Costul acestei risipe se ridică la circa 20 miliarde de euro anual, reiese din estimările autorităţilor franceze.

Mai multe