Taxa auto 2015. Te ajutăm să o calculezi
Din acest an, şoferii vor plăti mai puţin pentru timbrul de mediu. Click! îți arată cum se calculează taxa auto 2015, potrivit OUG nr. 9/2013, actul normativ care a introdus timbrul de mediu. Valoarea în lei se determină pe baza cursului de schimb valutar al monedei euro stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent şi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Aşadar, cuantumul timbrului de mediu valabil în 2015, așa-numita taxă auto, se va calcula în funcţie de cursul leu/euro pe care Banca Centrală Europeană (BCE) l-a stabilit la 1 octombrie 2014. Potrivit informaţiilor publicate pe site-ul BCE, cursul de schimb leu/euro din prima zi lucrătoare a lunii octombrie este de 4,4093 lei/euro, mai mic faţă de cel din 1 octombrie 2013, de 4,4485 lei/euro. Reducerea este de 0,88%. În aceste condiţii, şoferii vor plăti mai puţin pentru timbrul de mediu din 2015.
Cine plăteşte taxa auto 2015?
OUG nr. 9/2013 prevede că timbrul de mediu este plătit o singură dată, în următoarele situaţii:
- când un autoturism este înmatriculat pentru prima dată în România;
- când un autoturism este reintrodus în parcul auto naţional, în cazul în care la momentul scoaterii sale din parcul auto naţional, proprietarului i s-a restituit valoarea reziduală a timbrului;
- pentru maşinile rulate pentru care nu a fost achitată nicio taxa de poluare/înmatriculare, timbrul de mediu se va plăti cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate;
- pentru autoturismele rulate pentru care s-a dispus de către instanţe restituirea sau înmatricularea fără plata unei taxe de poluare/ de înmatriculare. Timbrul de mediu în această situaţie va fi achitat tot cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate.
OUG nr. 9/2013 a fost adoptată de Parlament, după cum prevăd normele de tehnică legislativă, prin Legea nr. 37/2014, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 255, din 8 aprilie 2014 şi care a intrat în vigoare la 11 aprilie. Această lege nu doar a aprobat OUG nr. 9/2013, ci a şi modificat-o, introducând două noi categorii de autovehicule ce vor fi scutite de la plata timbrului de mediu, așa cum se numește acum taxa auto.
Mai exact, timbrul de mediu NU va fi plătit pentru autovehiculele care transportă preşcolarii şi elevii şi nici pentru acele vehicule transferate cu titlu gratuit de la autorităţi sau instituţii publice altor autorităţi sau instituţii publice. Pe lângă asta, mai sunt și alte excepții.
Sunt exceptate de la plata taxei de mediu 2015:
- Autovehiculele care aparţin misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi membrilor acestora, precum şi altor organizaţii şi persoane străine cu statut diplomatic, care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României;
- Cele special modificate în scopul conducerii de către persoanele cu handicap, precum şi în scopul preluării şi transportării persoanelor cu handicap grav sau accentuat;
- Mașinile destinate a fi utilizate de forţele armate, forţele de securitate a statului, de poliţie, de jandarmerie, de poliţia de frontieră şi de pompieri;
- Cele destinate serviciilor de ambulanţă şi medicină, autovehiculelor speciale echipate corespunzător pentru acordarea ajutorului de urgenţă, precum şi autovehiculelor speciale destinate serviciilor de descarcerare şi de stingere a incendiilor;
- Autoturismele confiscate;
- Autovehiculele dobândite prin moştenire;
- Cele încadrate în categoria vehiculelor istorice;
- Mașinile destinate competiţiilor sportive;
- Cele donate instituţiilor de învăţământ, sănătate şi cultură, ministerelor, altor organe ale administraţiei publice, structurilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional, asociaţiilor şi fundaţiilor de utilitate publică.
Agenția Națională de Administrare Fiscală oferă posibilitatea șoferilor să-și calculeze suma pe care trebuie să o plătească pentru taxa auto 2015, intitulată acum timbru de mediu. Instituția a pus la dispoziția utilizatorilor un calculator.
Click! îţi arată cât costă taxa auto 2015 pentru câteva dintre cele mai populare modele:
- Dacia Logan 1,4 litri, fabricaţie 2006 (euro 3) – 275 de euro
- Dacia Logan 1,4 litri, fabricaţie 2008 (euro 4) – 137 de euro
- Dacia Logan 1,5 dci, fabricaţie 2007 (euro 3) – 413 euro
- Volkswagen Polo 1,2 TSI, fabricaţie 2007 (euro 4) – 97 de euro
- Opel Astra 1,7 litri diesel, fabricaţie 2011 (euro 5) – 40 de euro
- Opel Astra 1,6 litri, fabricaţie 2010 (euro 5) – 32 de euro
- Fiat Albeea 1,4 litri, fabricaţie 2006 (euro 4) – 105 euro
- Volkswagen Golf 1,9 litri, fabricaţie 2008 (euro 4) – 183 euro
- Volkswagen Golf 1,9 litri, fabricaţie 2001 (euro 3) – 108 euro
- Ford Mondeo 1,8 litri, fabricaţie 2002 (euro 4) – 57 de euro
- Ford Mondeo 2 litri, fabricaţie 2011 (euro 5) – 40 de euro
- Mercedes 190, 2 litri, fabricaţie 1990 (non euro) – 798 de euro
- Mercedes C220, 2,2 litri, fabricaţie 2010 (euro 5) – 50 de euro
- BMW X5, 3 litri, fabricaţie 2006 (euro 4) – 218 euro
- BMW 520, 2,2 litri, fabricaţie 2003 (euro 4) – 102 euro
- BMW 318, 1,8 litri, fabricaţie 1997 (euro 2) – 731 de euro
- Jeep Wrangler, 4 litri, fabricaţie 1994 (non euro) – 3.602 euro