Ţi-au pierdut bagajele în aeroport? Ce trebuie să ştii

7 august 2015 21:57   Național
Ultima actualizare:

Pleci în vacanţa de vară sau te întorci dintr-un concediu petrecut în străinătate? În cazul în care bagajul tău a fost pierdut la aeroport, a întârziat sau a fost deteriorat, iată ce sfaturi ne dau specialiştii Centrului European de Consum din România!

Depune imediat o reclamaţie!

Imediat ce ai observat că bagajul tău a fost deteriorat sau distrus în totalitate, întârzie nejustificat sau ţi s-a adus la cunoştinţă faptul că a fost pierdut, trebuie să depui o reclamaţie - Property Irregularity Report (P.I.R) - la serviciul specializat din cadrul aeroportului. În această reclamaţie trebuie să treci datele tale de identificare, datele de identificare ale zborului şi ale bagajului: tipul geamantanului, culoare, dimensiuni etc.

Transmite o cerere de despăgubire

Următorul pas este să transmiţi companiei aeriene de la care ai cumpărat biletul o cerere de despăgubire. Pentru bagajul deteriorat sau distrus reclamaţia se formulează imediat după descoperire, dar nu mai târziu de şapte zile de la data primirii bagajului. 

Care sunt drepturile tale

  • Bagaj pierdut (nu este găsit în 21 de zile de la depunerea reclamaţiei) – contravaloarea geamantanului, a obiectelor din bagaj şi a celor de strictă necesitate achiziţionate pentru a le înlocui pe cele pierdute.
  • Bagaj întârziat (este găsit şi predat în termen de 21 de zile) – o sumă de bani pe care o poţi utiliza pentru achiziţionarea produselor de strictă necesitate (igienă, îngrijire personală etc) sau rambursarea sumelor plătite pentru obiectele de strictă necesitate achiziţionate de tine pe cont propriu.
  • Bagaj deteriorat sau distrus – ai dreptul să primeşti contravaloarea obiectelor deteriorate sau distruse.

De ce documente ai nevoie 

  • Pentru bagaj pierdut – reclamaţia pe care ai depus-o la aeroport (P.I.R.), tichetul de îmbarcare, eticheta bagajului, listă cu obiectele de strictă necesitate achiziţionate pentru a le înlocui pe cele pierdute însoţită de dovada valorii acestora;
  • Pentru bagaj întârziat - reclamaţia pe care ai depus-o la aeroport (P.I.R.), tichetul de îmbarcare, eticheta bagajului, listă cu obiectele de strictă necesitate achiziţionate pentru a le înlocui pe cele pierdute însoţită de dovada valorii acestora; 
  • Bagaj deteriorat sau distrus -  reclamaţia pe care ai depus-o la aeroport (P.I.R.), tichetul de îmbarcare, eticheta bagajului, listă cu obiectele deteriorate sau distruse din bagaj însoţită de dovada valorii acestora prin documente fiscale, raport de service din care să rezulte suma necesară a fi plătită pentru repararea geamantanului sau imposibilitatea reparării acestuia, după caz. 

Cum primeşti banii? 

De regulă, companiile aeriene nu-şi asumă răspunderea pentru obiectele fragile din bagaj, pentru obiectele de valoare (bijuterii, telefoane mobile, camere video, calculatoare etc), chei, documente şi alte asemenea obiecte de valoare. Pentru a evita excluderea acestora se recomandă încheierea unei asigurări de bagaje. 

Determinarea sumei acordate pentru obiectele probate din bagaj se face prin aplicarea unui grad de uzură de până la 10% pe an din valoarea dovedită a obiectelor. Dacă nu poţi proba valoarea obiectelor din bagajul pierdut, se acordă o despăgubire în funcţie de greutatea bagajului (20 euro/kg).Cuantumul despăgubirilor nu poate depăşi maximum 1000 DST (Drepturile speciale de tragere - DST - moneda oficială a Fondului Monetar Internaţional. A fost creată în 1969 ca înlocuitor al etalonului aur în tranzacţiile internaţionale extinse). Prin excepţie, suma poate depăşi 1000 DST, dar nu poate depăşi suma declarată de tine dacă ai făcut, la momentul înregistrării bagajului, o declaraţie specială privind interesul în livrarea la destinaţie şi ai plătit o sumă suplimentară. 

Poţi da compania de transport aerian în judecată

Răspunderea transportatorului aerian şi limitele compensării daunelor survenite în situaţia întârzierii sau pierderii bagajului transportat în avion sunt reglementate, în principal, prin două acte normative internaţionale: Convenţia adoptată la Montreal, la 28 mai 1999, pentru unificarea anumitor reguli referitoare la transportul aerian internaţional şi Regulamentul (CE) nr. 2027/97 privind răspunderea operatorilor de transport aerian al pasagerilor şi al bagajelor acestora.

Dacă transportatorul recunoaşte pierderea bagajului sau dacă bagajul nu a sosit la destinaţie în termen de 21 de zile de la data la care ar fi trebuit să sosească, pasagerul este îndreptăţit să-şi  exercite împotriva transportatorului drepturile care decurg din contractul de transport. În măsura în care transportatorul nu dă curs reclamaţiei sau suma oferită diferă de cea pretinsă, în termen de cel mult doi ani de la data sosirii la destinaţie, persoana prejudiciată va putea introduce pe rolul instanţei de judecată o acţiune în răspundere în care să reclame refuzul companiei de transport aerian de a plăti daunele pentru vina de a fi pierdut sau întârziat bagajul.

Mai multe