Timbrul de mediu intră în vigoare astăzi
Cei care au plătit vechea taxă de poluare nu vor mai plăti timbrul de mediu, în timp ce persoanele cărora le-a fost restituită taxa vor plăti timbrul la prima transcriere.
Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere, dar nu şi în cazul tranzacţiilor civile (moştenire sau partaj).
Noua formulă de calcul conduce la o creştere în medie de aproximativ 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi la o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru cele Euro 2, Euro 1 şi non-euro. Suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro.
La maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-Euro, practic, se va aplica vechii taxe de mediu o cotă de reducere între 60 şi 90 la sută, în timp ce în cazul autoturismelor Euro 3, Euro 4 şi Euro 5, timbrul de mediu va fi calculat, în principal, în funcţie de emisia de CO2 trecută în cartea de identitate a maşinii, luată în calcul în întregime, faţă de 30 la sută, cât avea pondere în vechea taxă.
Cuantumul taxei pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2 cu tehnologii mai învechite va fi mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea că aceste autovehicule au o durată scurtă de funcţionare şi, prin urmare, vor polua pentru un interval mai mic.
Taxa rămâne la cote similare pentru maşinie Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice nu va fi plătit nimic.
Ordonanţa stabileşte un cuantum diferit pentru maşinile cu motoare pe benzină şi pentru cele cu motorină, având în vedere că emisiile poluante din pulberi sunt mult mai mari în cazul motorinei.
Pentru automobilele cu norma de poluare Euro 5, valorile taxei sunt în medie egale, deoarece emisiile de pulberi sunt egale pentru cele două tipuri de combustibil.
Potrivit noului sistem de taxare, în cazul unui automobil Volkswagen Polo, cu motorizare de 1.500 cmc, Diesel, Euro 3, fabricat în 2001, timbrul de mediu va fi de 576 euro, iar pentru acelaşi automobil, fabricat în 2000, cu aceeaşi motorizare şi nivel de poluare, dar pe benzină, timbrul va fi de 425 euro.
Pentru un Ford Fiesta, fabricat în 2003, cu nivel de poluare Euro 3 şi motor de 1.400 cmc, timbrul de mediu va fi, pentru Diesel, de 823 euro, iar pentru benzină, de 933 euro.
Timbrul de mediu ajunge la 2.606 de euro în cazul unui Ford Mondeo din 2003, Euro 3, cu motor Diesel 2.000 cmc, şi la 2.915 euro în varianta motorului cu benzină de 1.800 cmc.
În cazul unui Logan Sandero nou, Euro 5, cu motor de 1.200 cmc pe benzină, se va plăti un timbru de mediu în valoare de 109 euro, iar pentru un autovehicul de acelaşi tip, dar cu motorină şi motor de 75 CP se va plăti un timbru de 52 euro.
Pentru un autoturism Polo nou, Euro 5, cu motor de 1.200 cmc, timbrul de mediu pentru benzină va fi de 60 euro, iar pentru motorină de 36 euro.Pentru un automobil Dacia Duster nou, cu motor de 1.600 cmc, pe benzină, timbrul de mediu va fi de 269 euro, iar pentru unul cu motor Diesel de 110 CP, taxa va fi în valoare de 119 euro.
De la plata timbrului de mediu vor fi exceptate autovehiculele misiunilor diplomatice, persoanelor cu dizabilităţi, forţelor armate, forţelor de securitate a statului, jandarmeriei, poliţiei, ambulanţele, autovehiculele hibride şi electrice, cele istorice sau destinate competiţiilor sportive, precum şi cele donate autorităţilor statului cu titlu gratuit.
Sunt scutite, de asemenea, autovehiculele dobândite prin moştenire, în cazul în care aceasta a intervenit în intervalul de doi ani de la data deschiderii succesiunii.
Ministrul Mediului, Rovana Plumb, preciza că instituţiile administraţiei publice vor trebui să plătească, în schimb, noul timbru de mediu pentru autovehiculele din parcul propriu, nemaifiind scutite de la această taxă.