Transportatorii autorizați îi cer lui Grindeanu să interzică UBER în România
Reprezentanții Confederației operatorilor și transportatorilor autorizați din România (COTAR) i-au transmis premierului Sorin Grindeanu o scrisoare deschisă prin care îi cer să ia atitudine împotriva platformei de car-sharing UBER. Conform acestora, investitorii UBER sfidează legislația națională și fac concurență neloială firmelor de transport de persoane. Mai mult, UBER e pe punctul de a intra pe piața transporturilor de marfă și de curierat.
„Intrarea pe piață a unor firme care fac transport neautorizat înseamnă aruncarea în haos a pieței de Transporturi, falimentul firmelor de Transport rutier, dar mai ales lipsa colectării, pe viitor, a taxelor și impozitelor la bugetul statului – atât de la actualii transportatori, care vor intra în faliment din cauza concurenței neloiale, cât și din partea celor care sfidează legislația și care vor declara foarte curând că așa cum nu fac transport de persoane, nu au nici încasări de bani, deci n-au pentru ce să plătească taxe și impozite. Din acest motiv vă cerem să analizați foarte bine situația creată de firmele care se sustrag de la prevederile legislației în vigoare, ascunzându-se în spatele unor platforme online și invocând evoluția tehnologiei pentru a se apăra de acuzațiile de sustragere de la legile în vigoare”, se arată în debutul scrisorii deschise înaintate azi premierului Grindeanu.
Reprezentanții societăților de transport din România atrag atenția că cei care se află în spatele platformei online UBER au pretenția ca statul român să-și adapteze legislația, considerată învechită, la noile tehnologii și servicii.
„UBER se laudă că este prezentă în 75 de țări și că se luptă cu legislația tuturor statelor, pe care o declară învechită, pentru că legile prevăd peste tot în lume anumite reglementări pentru trasnporturi și serviciile de taximetrie, pe care UBER recunoaște că le încalcă. UBER ne aduce în atenție chiar o recomandare a Comisiei Europene – în niciun caz o directivă – care le spune țărilor afectate de activitatea în afara legii a firmei UBER că ar putea să reevalueze posibilitățile de a accepta și acest tip de prestări servicii, dacă vor găsi o bază legală în acest sens. Asta nu înseamnă că toate țările își vor distruge Transporturile și că vor crea haos ca să ajute firma UBER să câștige bani și să nu mai încaseze taxe și impozite la buget. De fapt, astfel de activități ascunse în spatele tehnologiei au acaparat deja, prin platforme online, nu doar activitățile de taximetrie sau de transporturi, în general, ci și serviciile de turism, consultanță, etc. precum și activitățile de comerț, astfel încât să nu se mai plătească taxe și impozite la bugetele țărilor afectate, printre care se numără și România”, spun reprezentanții COTAR, care îi cer premierului să emită o ordonanță de urgență pentru scoaterea în afara legii a acestui tip de serviciu.
Temerea companiilor de transport este accentuată și de faptul că UBER a anunțat deja că e interesată să intre și pe piața transporturilor de marfă și de curierat, lucrur care ar falimenta multe firme din domeniu. Ele nu ar putea face față concurenței pe care le-o face UBER.
„Aceste activități nu reprezintă rezultatele evoluției tehnologiei, ci doar ilegalități comise cu ajutorul evoluției tehnologiei”
Lansarea pe piața din România a serviciului uberX, prestat de compania americană UBER, i-a ofuscat și pe taximetriști. Aceștia se plâng în continuare de concurența pe care le-o fac șoferii UBER, care nu trec prin aceeași etapă de autorizare pe care legea le-o cere tuturor celor care efectuează activități de transport persoane.
„Vă rugăm să analizați în ce fel face firma UBER ridesharing – activitate care nu presupune plată și care stă la baza motivării instanței Curții de Apel de la Cluj pentru ridicarea suspendării activității UBER – dar, în același timp, UBER declară că plătește taxe și impozite pe banii încasați în urma curselor efectuate. Vă rugăm să analizați decizia Curții de Apel de la Cluj, în favoarea UBER, care motivează prin faptul că Uber gestionează o platformă tehnologică, activitate care nu poate să echivaleze cu activităţi de transport public, însă, în același timp, chiar UBER s-a apărat în fața acuzațiilor aduse de COTAR, declarând oficial că la bugetul statului român ajung anual taxe și impozite pentru plățile încasate de șoferi în urma efectuării curselor – adică în urma activității de transport public. ANAF ar trebui să verifice felul în care se fac sau nu se fac aceste plăți, precum și legalitatea facturilor pe care UBER le emite, pentru activitatea declarată de ridesharing”, se arată în scrisoarea semnată de președintele COTAR, Vasile Ștefănescu.