Uleiul ieftin, cel mai căutat aliment pe net
Bucureştenii nu-şi fac cumpărăturile în funcţie de rezultatele generate de site-ul lansat de Consiliul Concurenţei. Cu toate acestea, Monitorul preţurilor e extrem de vizitat la o lună de la lansare. Iată ce produse au căutat românii în mediul online pentru a le compara preţurile afişate de magazinele incluse în acest proiect!
Preţul este hotărâtor alegerea unui produs alimentar, însă apropierea faţă de casă a magazinului rămâne criteriul de bază după care bucureştenii îşi aleg locul în care fac cumpărăturile. La o lună de la lansare, Monitorul preţurilor produselor de consum a înregistrat un interes crescut din partea consumatorilor: peste 1,9 milioane de accesări ale site-ului monitorulpreturilor.info în primele 48 de ore. Cele mai căutate produse pe platforma lansată de Consiliul Concurenţei la 24 noiembrie 2016 sunt uleiul de floarea-soarelui, carnea de porc, zahărul, apa minerală la 2 litri şi ouăle de găină la carton (30 de bucăţi).
303 magazine, în proiect
„Datele pe care le avem sunt pentru primele două săptămâni. În materie de trafic pe site, vârful zilnic este de 120 de căutări pe minut, iar valoarea medie a accesărilor unice zilnice ajunge la circa 20.000”, ne spune Dan Tibacu, analist de date al Asociaţiei GS1, dezvoltatorul tehnic al proiectului. Tot în cele două săptămâni de analiză s-a putut constata că bucureştenii din Sectorul 1 au intrat cel mai mult pe site pentru a se informa în legătură cu preţurile alimentelor (54.082 de căutări). Urmează consumatorii din Sectorul 6 (8.112 căutări) şi cei din Sectorul 3 (6.840 de căutări). Monitorul preţurilor bunurilor de consum este un proiect-pilot, disponibil doar în Bucureşti, implementat de Consiliul Concurenţei, ANPC şi APC, cu sprijinul GS1, AC Nielsen România şi al retailerilor Mega Image, Lidl, Kaufland, Selgros, Carrefour, Penny şi Profi. Retailerii sunt obligaţi să actualizeze preţurile produselor măcar o dată pe săptămână. Însă e în interesul lor să opereze modificări de fiecare dată când preţul se schimbă.
Cum verifici preţurile online
Bucureştenii care vor să afle unde se află cele mai ieftine alimente intră pe site-ul monitorulpreturilor.info, selectează minimum cinci produse şi accesează butonul Căutare. Aplicaţia va genera preţurile coşurilor de alimente, formate în urma selecţiei, în toate magazinele înscrise în program, în ordine descrescătoare. Deocamdată, bucureştenii pot afla preţurile a 128 de produse de bază, dispuse pe 64 de categorii. În proiect sunt incluse 303 magazine şi supermarketuri din Bucureşti şi judeţul Ilfov.
«Am auzit de el, dar nu l-am folosit»
Leonard Drăgan, 27 de ani, merchendiser: „Nu am auzit de această aplicaţie, dar, acum că m-aţi informat, sunt tentat să o folosesc. De cele mai multe ori merg la cumpărături fără să am un plan bine pus la punct despre ceea ce o să cumpăr. Din această cauză mi se întâmplă des să cumpăr mai multe alimente decât am nevoie”.
Dana Rămăşcanu, 40 de ani, economist: „Nu ştiu cum funcţionează acest site, nu l-am utilizat, dar am auzit că există. I s-a făcut publicitate. Aproape întotdeauna îmi fac listă cu ceea ce am nevoie de la supermarket, dar de care nu mă ţin de fiecare dată”.
Luciana Gheorghe, 56 de ani, frizer: „Merg la cumpărături la magazinul care are preţuri mai mici, deja cunosc cât costă fiecare produs de care am nevoie. Recent s-a deschis în cartierul nostru un supermarket care are preţuri mici la alimente. Nu mă descurc cu calculatorul, deci nu am intrat să verific preţuri online”.
Paul Cojocariu, 57 de ani, inginer service: „Caut pe internet doar atunci când mă interesează cu adevărat un anumit produs, de regulă nu din categoria alimente. Îmi aleg magazinul în funcţie de preţuri, dar nu omit calitatea produselor, care contează mai mult pentru mine decât costul”.