Ultima misiune! În 123 de minute s-au zdrobit de sol

2 iunie 2016 21:22   Național
Ultima actualizare:

O nouă tragedie aviatică îndoliază lumea medicală din România. Un echipaj SMURD a pierit ieri în Republica Moldova, după ce elicopterul cu care se îndrepta spre un pacient s-a prăbuşit în raionul Cantemir. Este a patra echipă de salvatori pe care România o pierde în misiune.

Încă patru salvatori români au murit în drum spre un pacient care avea mare nevoie de ajutorul lor. Ieri dimineaţă, medicul Mihaela Dumea, asistentul medical Gabi Sandu, pilotul Doru Gavril şi copilotul Voicu Şoican s-au îmbarcat în aeronava care aparţinea de SMURD Iaşi pentru o misiune de rutină. Nici unul nu ştia că avea să fie ultima.

Ora 10.50

Cei patru membri ai echipajului preiau o bătrână de 85 de ani din Vulcăneşti, raionul Vulcăneşti, pentru a o transporta la Spitalul de Urgenţă din Chişinău (180 km distanţă). În timpul zborului, pacienta, care suferea de bronhopneumonie, insuficienţă respiratorie şi insuficienţă renală acută, a primit îngrijiri medicale.

Ora 12.10

Elicopterul aterizează pe stadionul Dinamo din Chişinău, de unde pacienta urma să fie preluată de o ambulanţă. Medicul Mihaela Dumea îşi informează colegii de la Chişinău în legătură cu starea de sănătate a pacientei şi oferă detalii inclusiv presei aflate la faţa locului. Echipajul îndeplineşte o simplă formalitate şi se pregăteşte pentru o nouă misiune: preluarea unui pacient din Cahul.

Ora 13.10

Echipa medicală decolează de pe stadionul din Chişinău, cu destinaţia Cahul. Conform medicilor români, echipajul SMURD urma să preia un cetăţan american de 64 de ani, aflat în stare gravă (accident vascular cerebral), pentru a-l transporta la spitalul din capitala Moldovei.

Ora 14.13

Elicopterul dispare de pe radar în dreptul localităţii Haragîş, raionul Cantemir. Zece minute mai târziu, oficialii Ministerului Afacerilor Interne din România sunt informaţi în legătură cu pierderea comunicaţiilor radio cu echipajul.

Aparatul de zbor s-a prăbuşit la 100 de metri distanţă de sat, într-o pădure. Primii care au ajuns la faţa locului au fost localnicii, care au alertat autorităţile. Conform acestora, trei dintre membrii echipajului erau carbonizaţi, iar al patrulea prezenta multiple fracturi. Martorii au declarat că în momentul prăbuşirii zona era învăluită în ceaţă.

Preţul unui EC 135 medicalizat, 5 milioane de euro

Elicopterul EC-135 a avut prima apariţie publică în 1995 şi este preferat pentru misiunile de salvare. La doar 15 ani de la începerea producţiei, Eurocopter anunţase 1.000 de elicoptere EC135 livrate la clienţi. În prezent, acest elicopter asigură 25% din zborurile de urgenţă medicală la nivel mondial, cu o flotă de peste 500 de elicoptere în configuraţie de transport medical. Cu dotările respective, un astfel de elicopter costă 5 milioane €.

Date tehnice

motoare care dezvoltă fiecare 600 CP;capacitate de transport: echipaj de zbor - piloţi, echipaj medical - 1 medic şi 1 asistent, 1 pacient pe targă;viteză maximă: 254 km/h;distanţă medie de operare: 635 km;altitudine maximă de operare: 6.000 m;masă maximă la decolare 2.910 kg;este echipat cu sisteme de bord de ultimă generaţie şi cu sisteme de detectare a givrajului.

Declaraţii cutremurătoare ale martorilor

"A fost un sunet straniu. Am ieşit să vedem ce se întâmplă. După 3-4 minute s-a auzit o bubuitură. Primăria vecină a confirmat prăbuşirea. Posibil au vrut să aterizeze pe un stadion. Elicopterul zbura la altitudine joasă, iarba era pătulită. Elicopterul avea viteză. Vedem multe ambulanţe şi maşini ale pompierilor aici. Tot satul e bulversat”, primarul localităţii Capaclia, Alexei Busuioc."Elicopterul a căzut la pădurea de la intrarea satului. S-au depistat patru cadavre. Trei sunt carbonizate. Cred că s-a prăbuşit din cauza negurii. Au intrat în pădure, s-au lovit şi au căzut. Durere mare. Erau imagini îngrozitoare. Am depistat bucăţi din cadavre. Rezervoarele au explodat de trei ori. Primul cadavru a fost scos înainte de bubuituri”, primarul satului Haragîş, Iurie Bălănuţă."Am văzut o mână, un picior, căştile piloţilor. Martorii au scos un pilot cu tot cu scaun, dar doi erau arşi. Sunt trei cadavre. Nu sunt victime printre locuitorii satului. Au căzut în pădure. Nimeni nu a rămas în viaţă. Plouă tare. Poliţiştii strâng totul grămadă. E straşnic. Elicoperul avea viteză, dar zbura normal. Vântul e moderat acum, nu e puternic”, martor.

Alte tragedii cu elicopterele de la Urgenţe

Decembrie 2014. Cel mai recent incident în care a fost implicat un elicopter SMURD s-a petrecut la Constanţa. Un aparat de tip EuroCopter 135, cu patru persoane la bord, s-a prăbuşit în Lacul Siutghiol, ucigându-i pe toţi ocupanţii lui. Elicopterul se îndrepta spre Tuzla, după ce decolase de pe Aeroportul Mihail Kogălniceanu. În acea zi, echipajul transportase o pacientă la Spitalul Judeţean Constanţa. Accidentul a scos la iveală carenţele sistemului de intervenţie rapidă din România. Conform anchetei, piloţii zburau prea jos, cel mai probabil din cauza pierderii din vedere a liniei orizontului.23 decembrie 2006. Ceaţa era să ucidă alte patru persoane aflate la bordul unui elicopter SMURD. Aparatul, deţinut de Serviciul de urgenţă din Târgu Mureş a aterizat forţat în Pasul Tihuţa, judeţul Bistriţa-Năsăud, din cauza ceţii. Cei patru ocupanţi ai elicopterului au fost răniţi.9 ianuarie 2006. Alte patru persoane, doi medici SMURD şi doi piloţi MAI, şi-au pierdut viaţa după ce s-au prăbuşit cu un aparat de zbor similar. Elicopterul SMURD mai avea 3 km până la pista Aeroportului Internaţional Iaşi. Deşi nu zburau pe ploaie sau furtună, ancheta a concluzionat că cei patru s-au prăbuşit din cauza condiţiilor meteo şi a „curenţilor de forfecare”.4 martie 2003. Tot echipajul elicopetrului aparţinând SMURD Târgu Mureş, format din doi piloţi şi două cadre medicale, şi-a pierdut viaţa în urma unui alt accident. Cei patru se întorceau din Ungaria, unde transportaseă un bebeluş bolnav de inimă. Aparatul de zbor, de tip Alouette IAR 316 B, s-a prăbuşit în comuna Cojocna, judeţul Cluj.

Mai multe