Un hunedorean şi-a transformat bătrâna Dacie într-o maşină de Miliţie. A salvat-o de la fier vechi
Ce idee! Un hunedorean şi-a transformat bătrâna Dacie într-o maşină de Miliţie. El a salvat-o de la fier vechi, a recondiţionat-o ca vehicul istoric şi o foloseşte aproape zilnic, scrie adevarul.ro. “Cel mai greu a fost să găsesc echipamentul - goarna, girofarul şi piese din interior”, povesteşte bărbatul.
Viorel Matieş, un localnic din Brad (Hunedoara), a recuperat o Dacia 1310 din anii ‘70 şi a transformat-o într-o maşină de Miliţie. Astfel, a devenit unul dintre şoferii traşi adesea pe dreapta de poliţiştii rutieri, care doresc să-şi facă fotografii alături de ineditul vehicul ori să-l „inspecteze”. Mulţi dintre oamenii legii sunt curioşi să vadă cum arăta maşina pe care unii români o catalogau drept „spaima şoselelor” în Epoca de Aur.
“Acest automobil a fost salvat de la fier vechi. Un amic m-a chemat să-l ajut pentru a duce maşina la un centru de colectare, deci s-o radieze, s-o distrugă”, povesteşte Viorel Matieş, care ocupă şi funcţia de vicepreşedinte la Retromobil Hunedoara, clubul pasionaţilor de maşini de epocă. “Am văzut că starea vehiculului era relativ bună şi am hotărât să-l salvez. Ştiind că în zonă nu mai există nici o maşină de Miliţie, m-am decis să încep reconstrucţia ei. Practic, am refăcut-o de la zero. Cel mai greu a fost să găsesc echipamentul - goarna, girofarul şi piese din interior”, îşi aminteşte Matieş.
«Practic, am refăcut-o de la zero»
„Maşinile de Miliţie, ca şi inscripţie, au dispărut din decembrie 1989, după desfiinţarea instituţiei”, detaliază hunedoreanul. “Maşinile au primit inscripţia Poliţia, iar începând cu 1990, culorile s-au schimbat, în sensul că au primit un albastru mult mai închis, un albastru - indigo, spre deosebire de acest albastru. Ulterior au fost schimbate şi elementele de avertizare luminoasă şi sonoră, cu unele mai moderne, din import. Pe vechile maşini, girofarul era produs la Oradea şi la Timişoara până în 1980, apoi la Bucureşti. În schimb, goarna era importată din Japonia, în timp ce instalaţia din interior era produsă la Bucureşti”, încheie colecţionarul. Toate echipamentele de pe maşina de epocă funcţionează, iar proprietarul poate circula cu ea pe drumurile publice. După 1990, Daciile folosite de poliţişti au început să fie treptat înlocuite cu maşini mai performante - Renault, VW Passat, Dacia Logan, VW Polo şi BMW.
Nu aveau nevoie de motoare puternice
În afara accesoriilor specifice maşinilor de Miliţie, autospecialele din Republica Socialistă România nu aveau dotări suplimentare care să le facă mai puternice sau mai rapide decât Daciile din aceeaşi clasă. Viorel Mateiaş susţine că vehiculele respective nici nu aveau nevoie de motoare speciale, întrucât, în cele mai multe cazuri, simpla inscripţie Miliţia, de pe uşi şi capotă, goarna şi girofarul erau suficiente pentru a inspira teamă celor care încercau să evite întâlnirea cu organele.