Vrei o locuinţă? Uite la ce să fii atent să nu iei ţeapă!
Vrei să cumperi sau să închiriezi o locuinţă? Alege o agenţie imobiliară acreditată la Asociaţia Brokerilor Imobiliari. Astfel, vei semna un contract legal, iar drepturile îţi vor fi respectate conform legii. Uite care sunt cele mai întâlnite probleme de care te poţi lovi dacă alegi o agenţie neacreditată!
Dacă vrei să-ţi cumperi o locuinţă printr-un credit bancar, Asociaţia Brokerilor Imobiliari îţi recomandă să iei legătura cu un specialist, un broker imobiliar. Astfel, poţi fi sigur că toate actele sunt în regulă, că proprietatea respectivă nu este implicată în litigii şi că obţii cel mai bun preţ din piaţă.
Contractele sunt legale!
Asociaţia Brokerilor Imobiliari a înfiinţat şi Comisia de Etica şi Litigii care supraveghează aplicarea întocmai a acestora. Astfel, orice client nemulţumit de conduita unui broker imobiliar se poate adresa asociaţiei, iar comisia va avea grijă ca acestuia să li se retragă acreditarea. Agenţii imobiliari acreditaţi folosesc contracte standardizate elaborate de Asociaţia Brokerilor Imobiliari (ABI), documente realizate în conformitate cu legile din domeniu, inclusiv cu Ordonanţa 174/2008 care se referă la protecţia consumatorilor în domeniul imobiliar. Astfel, clienţii care semnează contracte standardizate ABI sunt siguri că acestea nu conţin clauze abuzive şi că interesele lor sunt apărate de asociaţie.
Care sunt cele mai frecvente probleme?
Potrivit Comisiei de Etică şi Litigii, cele mai întâlnite probleme sunt:
* încasarea anticipată a comisionului, fără a stipula clar condiţiile în care sumele plătite în avans se returnează;
* pierderea avansului plătit de cumpărător din cauza neglijenţei brokerului care nu a verificat temeinic toate actele disponibile;
* inducerea în eroare a clienţilor cu privire la costurile suplimentare pe care aceştia trebuie să le suporte la încheierea tranzacţiei;
* dezinformarea clienţilor, mai ales în ceea ce priveşte detaliile prevăzute de legislaţia protecţiei consumatorilor;
* preţurile practicate în piaţă pentru tipul de imobil ce urmează a face obiectul intermedierii imobiliare,
* deficienţe şi alte inconveniente cunoscute de agenţia imobiliară sau pe care în mod rezonabil putea să le cunoască, incluzând surse de zgomot, umezeală, poluare, miros, pericol de inundaţii sau surpări, organizarea în apropiere a unor manifestări populare periodice, istoricul terenului sau al clădirii, posibile dezavantaje ale vecinătăţilor, * situaţia juridică a imobilului.
Ce informaţii lipsesc dintr-un contract ilegal
De cele mai multe ori, contractul de prestări servicii folosit de majoritatea agenţilor imobiliari nu conţine clauze prevăzute de legislaţia pentru protecţia consumatorilor, ca de exemplu:
* condiţiile în care contractul poate fi denunţat unilateral;
* condiţiile în care contractul poate fi reziliat;
* nivelul maxim al comisionului datorat de consumator agenţiei imobiliare pentru contractul ce urmează să se încheie;
* precizarea situaţiilor în care consumatorul datorează comision agenţiei imobiliare;
Consumatorii trebuie să fie foarte atenţi la semnarea contractului cu agenţia şi să aibă în vedere că agenţia imobiliară nu poate solicita plata comisionului în oricare dintre următoarele situaţii:
* când între consumator şi agenţia imobiliară nu este încheiat un contract de intermediere;
* când contractul de vânzare-cumpărare/închiriere nu s-a încheiat;
* când contractul nu are stipulată clauza de exclusivitate, iar tranzacţia s-a realizat fără participarea agenţiei imobiliare.
De asemenea, la art. 9.10 din ordonanţa 174/2008 se specifică foarte clar că nu se permite plata în avans a comisionului, parţială sau totală, decât cu acordul scris al consumatorului şi cu precizarea situaţiilor în care agenţia imobiliară este obligată să înapoieze consumatorului sumele primite în avans.