Recuperatorii nu au voie să hărţuiască datornicii
În cazul în care banca nu reuşeşte să ajungă la un acord cu clienţii datornici, privind reeşalonarea ratelor lunare sau chiar amânarea plăţilor pentru o anumită perioadă, recuperatorii de creanţe preiau controlul.
Aceştia sunt fie angajaţi proprii ai băncii, fie aparţin de o firmă specializată, care lucrează în numele respectivei bănci.
Totuşi, chiar şi cei care se află în postura de restanţier şi sunt contactaţi de recuperatorii de creanţe trebuie să ştie că au la rândul lor drepturi.
În urmă cu doi ani s-au pus bazele unei asociaţii (AMCC- Asociaţia de Management al Creanţelor Comerciale) care a stabilit un set de reguli în piaţă şi va supraveghea buna desfăşurare a acestei activităţi la nivelul membrilor săi. Asociaţia are un număr de 9 membri care se supun unui Cod de Conduită.
Acest Cod prevede o serie de reguli pe care companiile de recuperare creanţe şi angajaţii lor trebuie să le respecte:
- În momentul în care recuperatorul apelează un datornic trebuie să se prezinte, să specifice firma în numele căruia sună şi datoria pe care o are de recuperat.
- Sub nici o formă nu se admite ca recuperatorul să ameninţe restanţierul că se vor lua măsuri de executare silită a bunurilor aflate în proprietatea sa. Nu are voie să hărţuiască, să ofenseze sau să abuzeze debitorul sau orice alte terţe persoane implicate.
- Recuperatorul trebuie să fie politicos, să clarifice toate nelămuririle pe care restanţierul le poate avea şi să adune cât mai multe detalii legate de situaţia sa financiară fără a folosi un limbaj agresiv sau vulgar.
- Restanţierii vor putea fi apelaţi telefonic numai între orele 6 dimineaţa şi 10 seara. Vizitele la domiciliu pot avea loc numai între 7 dimineaţa şi 9 seara.
- Frecvenţa apelurilor nu trebuie să fie concepută drept deranjantă sau hărţuitoare, fără însă ca prevederile codului să definească aceste concepte.
Mai multe informaţii despre bănci şi alte instituţii financiare găsiţi pe Conso.ro, un portal de informaţii financiare şi credite bancare.
Nu ai bani? Negociezi sau predai bunurile
În general, multe companii specializate cumpără datoriile neachitate de la bănci, urmând să obţină profit din recuperarea unei proporţii cât mai mari din restanţă.
Clienţii au posibilitatea de a negocia uneori cu recuperatorul, în anumite limite, termenii şi suma ce urmează a fi rambursată.
Dacă însă nu se ajunge la un consens, recuperatorul poate recurge, în baza contractului de credit semnat de restanţier, la executarea silită a bunurilor acestuia, pentru acoperirea datoriei.
Legislaţia întârzie să apară
Doar 9 instituţii au decis să respecte Codul de Conduită, sub unica sancţiune de a fi eliminaţi din asociaţie dacă încalcă prevederile lui.
Totuşi, în piaţă există zeci de companii care activează pe piaţa recuperării de creanţe, iar o legislaţie pentru prevenirea eventualelor abuzuri nu există.
Conducerea asociaţiei spune că un proiect legislativ a fost întocmit şi urmează a fi înaintat către Parlament în această toamnă.
În prezent, o persoană care este hărţuită de un recuperator nu are foarte multe opţiuni, iar o autoritate căreia să îi înainteze o plângere nu există.
Singura posibilitate este să facă o plângere către AMCC, în situaţia în care compania de recuperat creanţe e membră a acesteia.