Transportul feroviar, o bombă cu ceas. 3 accidente pe săptămână
Transportul feroviar, bombă cu ceas. Multe nereguli de pe calea ferată ne pot pune viaţa în pericol oricând şi oriunde. Terasamente neschimbate de zeci de ani, şuruburi lipsă, şine fisurate... sunt doar câteva dintre probleme!
Între 800 şi 1.000 de fisuri au fost înregistrate pe şinele de cale ferată, la nivel naţional, ne spune Dinu Drăgan, directorul Autorităţii Feroviare Române.
„O dată pe lună, se efectuează verificări pe calea ferată cu un dispozitiv care scanează şinele. Din câte ştiu, sunt aproximativ 1.000 de puncte periculoase în toată ţara. Practic, aceste puncte sunt nişte fisuri în interiorul şinelor", spune Dinu Drăgan.
Neoficial, situaţia este însă şi mai rea! Angajaţi ai CFR Infrastructură spun că fisurile în şine sunt de ordinul milioanelor şi arată spre infrastructura feroviară „neschimbată de pe vremea lui Ceauşescu".
„Numai pe ruta Videle - Bucureşti Basarab sunt 4.000 de puncte de risc, unde şinele pot crăpa în orice moment. Vă imaginaţi care e situaţia la nivel naţional! Uitaţi-vă un pic, atent, la şine şi o să vedeţi despre ce este vorba: buloane (n.r. piuliţe) furate, şuruburi ruginite... până şi eclisele, clemele acelea care prind şina stau să crape", ne-a arătat sub protecţia anonimatului, un angajat CFR.
În replică, subsecretarul de stat Constantin Axinia spune că indisciplina şi neglijenţa angajaţilor sunt principalele cauze ale incidentelor feroviare din ultima perioadă. Mai mult chiar, Ministerul Transporturilor va elabora în perioada următoare un ordin pentru verificarea angajaţilor CFR şi a căilor ferate.
„Ca întotdeauna, acarul Păun este de vină. Se dă vina pe oameni, când problema este, de fapt, subfinanţarea căilor ferate. Domnul Axinia ar face bine să găsească nişte fonduri pe la Ministerul Finanţelor, pentru că situaţia este, oricum, critică. Un tren nu are voie să deraieze, că a pus mecanicul frână brusc. Deraiază doar dacă sunt probleme la nivelul şinelor. Angajaţii sunt puţini, lucrează în ore suplimentare ca să facă faţă. Paradoxal, noi vorbim de disponibilizări", a acuzat Radmilo Felix, secretarul general al Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă.
«Lumea se înjura ca să prindă un loc în vagon»
Pasagerii rapidului de Iaşi au stat 3 ore în câmp
După ce au văzut moartea cu ochii, peste 400 de oameni au aşteptat ore în şir într-o haltă din Galaţi să vină un alt tren care să-i ducă la destinaţie.
„A fost o spaimă puternică pentru mine, mai ales că eu sunt bolnavă cu inima şi cu ficatul. Chiar am întrebat, aşa în glumă, dacă a început să meargă vagonul pe traversă, şi chiar aşa se întâmplase", a povestit Natalia Mitocaru (72 de ani), din Iaşi, care venea de la sora ei.
Alţi călători, care merg de ani buni pe această rută, spun că s-au speriat, dar că nu au încotro şi vor merge în continuare cu rapidul la Iaşi. „Eu sunt student şi de trei ani fac drumul ăsta. Ne-am speriat, dar ce să fac? Tot cu trenul o să merg de acum înainte, că nici cu maşina nu e mai sigur", spune Georgian Bichir.
Din momentul accidentului, când s-a blocat un boghiu de la vagonul trei şi până când oamenii au fost preluaţi de alte trenuri, au trecut trei ore. „Nu ştiau cum să ne ia de acolo. Mai întâi, au spus că ne vor aduce altă locomotivă, apoi că ne vor sui în microbuze şi până la urmă am plecat cu alte trenuri", a spus Adina Ştefănescu, o studentă din Buzău.
Dezorganizarea a fost pe punctul de a duce la alte incidente nedorite. „Când a ajuns primul tren, despre care nu am fost anunţaţi, s-a produs o busculadă ca într-o luptă pentru supravieţuire. Oamenii se înjurau şi se certau pentru un loc în vagon. Până la urmă, cine a rămas pe dinafară a urcat în al doilea tren, despre care nu am fost anunţaţi", a precizat Georgeta Condur.
Mecanicul, cercetat penal
Din primele cercetări a reieşit că mecanicul rapidului, Florin Mustaţă, angajat al Regionalei CFR Iaşi, este răspunzător pentru accident. El nu a oprit la semnalul roşu care indica schimbarea macazului şi a încercat să dea înapoi pentru a evita ciocnirea cu trenul personal 6314 de pe ruta Iaşi-Tecuci, care se afla la circa 300 de metri.
„Mecanicul a declarat că a fost orbit de lumina soarelui şi că nu a observat indicatorul cu lumina roşie. Pentru a-şi disimula greşeala, a încercat să dea cu spatele, dar între timp macazul s-a schimbat automat iar boghiul al doilea de la vagonul cu numărul trei s-a desprins. Astfel a rezultat deplasarea vagonului de pe şine. Este clar o eroare umană, o neglijenţă", a declarat subsecretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Constantin Axinia.