Uite care îţi sunt drepturile la cumpărături

13 iulie 2010 14:54   Actualitate
Ultima actualizare:

La supermarket

Produsul este alterat

Ajuns acasă, descarci alimentele cumpărate şi constaţi că unul dintre produse are termenul de valabilitate expirat.

Primul lucru pe care trebuie să-l faci este să te întorci, în aceeaşi zi, la magazin cu produsul expirat având la tine bonul fiscal.

Cere vânzătorului înlocuirea alimentelor alterate sau returnarea banilor.

Produsul nu prezintă etichetă

Specialiştii recomandă să nu cumperi niciodată un produs neetichetat.

Eticheta conţine o serie de informaţii precum: elementele de identificare - caracterizare, lista ingredientelor, proporţia ingredientelor, data limită de consum, cantitatea netă.

Preţul de la casă, diferit de cel de la raion

Ai găsit la raion şamponul preferat la un preţ foarte mic. Ajuns la casa de marcat, acesta este facturat la un preţ mult mai mare.

Află că orice comerciant trebuie să afişeze preţurile lizibil în apropierea produsului scos la vânzare.

Dacă la casă se constată o diferenţă de preţ, ai dreptul să refuzi produsul.

Te accidentezi în magazin: cazi, te loveşti, te curentezi

Ori ai alunecat pe pardoseala proaspăt spălată, ori te-ai curentat atingând frigiderele, ori ţi-au căzut în cap vreun borcan sau vreo cutie aşezate de-a valma pe rafturi.

Fiecare magazin e obligat să-şi organizeze activitatea în aşa fel încât să-şi protejeze consumatorii.

Orice daună suferită în timpul efectuării unor cumpărături se rezolvă pe cale amiabilă sau în justiţie.

La restaurant

Asigură-te că meniul îţi oferă toate informaţiile privind cantităţile şi preţurile, iar produsele servite sunt proaspete.

Dacă ai orice nelămurire, cere informaţii suplimentare sau refuză produsele.

Dacă mâncarea pe care ai comandat-o ţi se pare alterată sau nu te mulţumeşte, ai dreptul de a refuza comanda.

În magazine de produse electrocasnice

Produsele pot fi returnate în termen de 30 de zile de la achiziţionare cu condiţia să prezinţi bonul fiscal sau factura. De asemenea, clientului i se înmânează:

*certificatul de garanţie

*declaraţia de conformitate

*cartea tehnică sau instrucţiunile de utilizare

*factura, chitanţă

La bancă

Refuză plata anumitor comisioane precum: comision de depunere, comision de retragere, comision de schimb valutar, comision de rembursare anticipată, comisionul de analiză dosar în cazul în care creditul nu se acordă.

Mai sunt interzise: majorarea comisioanelor, taxelor, tarifelor. De asemenea, băncile nu au voie să introducă comisioane, taxe şi tarife noi.

Şi tu ai responsabilităţi

Nu gusta produsele!

În general, este vorba despre testarea fructelor: struguri, cireşe, vişine. Atenţie: aceste produse nu-ţi aparţin, căci nu sunt plătite.

Gustarea unui aliment fără ca acest lucru să-ţi fie propus de un angajat al supermarket-ului este considerată furt.

Plăteşti orice daună!

Ai spart un borcan? Ai dărâmat din raft produse care s-au deteriorat? Eşti bun de plată!

Consumatorul este obligat să răspună pentru orice fel de daună provocată în magazin din vina sa.

S-a rupt plasa şi s-au deteriorat produsele? E vina ta!

Dacă plasa sau sacoşa pe care o cumperi de la casa de marcat se rupe din cauza greutăţii produselor achziţionate, nu este vina magazinului.

Se presupune că ar fi trebuit să distribui altfel greutăţile.

Sesizaţi orice neregulă

Consumatorii care consideră că anumite drepturi le-au fost încălcate trebuie să se adreseze, mai întâi, magazinului pentru rezolvarea lor pe cale amiabilă. Dacă acest lucru nu se întâmplă, consumatorul trebuie să se adreseze structurilor teritoriale (comisariate judeţene) ale ANPC. De asemenea, consumatorii pot suna şi la numărul de telefon 0800.080.999.

Mai multe