Istoria Black Friday în România

31 octombrie 2023 13:08   Advertoriale

Black Friday, cunoscut în România și sub numele de "Vinerea Neagră," este un eveniment anual care se caracterizează prin reduceri foarte mari la diverse produse. Acesta a fost importat din Statele Unite și a câștigat popularitate în ultimii ani și în spațiul românesc. Acest scurt articol descrie modul în care Black Friday a pătruns în cultura românească, dar și o scurtă istorie a ceea ce a urmat și ce reprezintă el azi.

Etapele prin care a trecut Black Friday până să ajungă atât de important în România

1.        Primele Menționări (Anii 2010): Black Friday a început să fie menționat în România în jurul anilor 2011 și 2012, odată cu apariția cumpărăturilor online în România. Cu toate acestea, inițial, evenimentul nu a atras atenția așa cum o face în prezent, ci a fost considerat un fenomen american ce nu are cum să reușească în alte culturi.

2.        Creșterea Popularității (Anii 2010-2015): Cu trecerea timpului, mai mulți retaileri și magazine online din România au început să adopte conceptul de Black Friday, oferind reduceri semnificative la produsele lor în ziua respectivă sau în perioada apropiată de Ziua Recunoștinței din Statele Unite, care este de obicei ultima zi de joi din noiembrie. În unele cazuri, perioada de reduceri a fost mutată chiar la începutul lunii.

3.        Explozia Popularității (După 2015): Începând cu anii 2015 și 2016, Black Friday a devenit un eveniment major de cumpărături în România. Retailerii au început să organizeze campanii imense de marketing și au oferit reduceri substanțiale pentru a atrage clienții. Această tendință a continuat, și Black Friday a devenit unul dintre cele mai mari evenimente de cumpărături din țară, atrăgând atât cumpărători online, cât și în magazinele fizice.

4.        Extinderea Duratei Evenimentului: O altă tendință notabilă este extinderea duratei Black Friday, cu unele magazine setând promoțiile pe o perioadă de câteva zile sau chiar săptămâni, sub titlul de "Black Friday Week" sau "Black Friday Month." Spre exemplu, în cazul sorgeti.ro, un site care se ocupă în special de bateriile mașinilor, promoția Black Friday 2023 e cuprinsă între datele de 3 noiembrie și 17 noiembrie.

5.        Creșterea Cumpărăturilor Online: Black Friday în România a devenit cunoscut și datorită creșterii semnificative a cumpărăturilor online în a doua jumătate a anilor 2010, dar și în perioada pandemiei. În această perioadă, nu doar că toate categoriile de vârstă au început să frecventeze magazinele online, dar chiar au ajuns să le privească ca opțiune principală. Magazinele online, la rândul lor, oferă reduceri atractive și au contribuit la importanța pe care o are astăzi evenimentul.

În concluzie, Black Friday a ajuns în România pe calea influenței culturale americane. Creșterea popularității acestui eveniment se datorează mai multor factori, printre care se găsesc strategiile inteligente de marketing, popularizarea cumpărăturilor online, dar și extinderea perioadei de reduceri. Acești factori nu ar fi avut însă potențialul de a duce fenomenul Black Friday pe aceste culmi ale popularității dacă nu ar fi existat și o creștere economică atât de vizibilă în România, care să crească puterea de cumpărare a cetățenilor.

Sursa foto: pexels.com 

Mai multe