În Lunea Rusaliilor (17 iunie), Biserica Ortodoxă prăznuiește Sfânta Treime
În a doua zi după Duminica Pogorârii Sfântului Duh, adică în Lunea Rusaliilor, pe 17 iunie, Biserica Ortodoxă îl prăznuieşte pe Sfântul Duh, a treia persoană a Sfintei Treimi. Sărbătoarea este declarată zi nelucrătoare pentru majoritatea salariaţilor.
De-a lungul timpului, în ziua de Sfânta Treime, s-au păstrat numeroase tradiții
În această zi de-a lungul timpului, s-au păstrat o serie de tradiții: De exemplu, în Oltenia, plantele de leac încă se mai sfinţesc: se adună plantele de soc, de tei, rugul de mure și jaleșul pentru medicina populară. În Moldova , Muntenia și Banat era specific pelinul care se purta la brâu, pentru alungarea ielelor. În centrul Transilvaniei se împleteau coronițe din flori de câmp și din spice de grâu care erau purtate de tineri la celebrarea căsătoriilor. Acum , la sărbătoarea Sfintei Treimi, creştinii sfinţesc ramuri de tei, soc, mure, iar aceste plante sunt folosite ca leacuri în timpul anului.
Plantele se sfințesc numai până la Sânziene
În tradiţia populară se sfințesc aceste plante numai până la Sânziene, deoarece până la această dată ele au puteri vindecătoare. ”La Sărbătoarea Sfintei Treimi ramurile de tei au o simbolistică aparte. Există convingerea că teiul apără gospodăriile de grindină sau de duhurile rele . De aceea, flăcăii le culeg din păduri, apoi le sfințesc la Biserică, iar credincioşii le aduc acasă şi le pun la icoane”, explică părintele Paul Tudorache, parohul bisericii Sfânta Cuvioasă Parascheva din Călăraşi . În numeroase zone ale țării, există și alte obiceiuri la sărbătoarea Sfintei Treimi care menționează că nu este bine să muncim în această perioadă, pentru că zânele se supără pe toți cei ce nu le respectă sărbătoarea.
Prin Pogotârea Duhului Sfânt a apărut un organism nou, Biserica
redința Ortodoxă susține că, ”La Cincizecime, prin Pogorârea Duhului Sfânt a apărut un Organism cu totul nou, un Așezământ divino-uman, Biserica. Coborârea peste Apostoli a Duhului, darurile și harismele primite de ei, predica și botezul primilor oameni constituie întemeierea Bisericii creștine, ca o comunitate a credincioșilor, dar și ca instituție”.