La 2 februarie, creștinii ortodocși sărbătoresc Întâmpinarea Domnului. Istoria sărbătorii

31 ianuarie 2018 16:55   Horoscop
Ultima actualizare:

Vineri, 2 februarie, când se împlinesc 40 de zile de la Naşterea Mântuitorului nostru Iisus Hristos, creştinii ortodocşi sărbătoresc cu pioşenie marele praznic împărătesc Întâmpinarea Domnului. Chiar de la începutul secolului al V-lea, sărbătoarea se oficia la Ierusalim cu aceeaşi mare bucurie, ca şi Sfintele Paşti.

Praznicul Întâmpinarea Domnului a înlocuit o sărbătoare păgână

La Roma însă, Praznicul Întâmpinării Domnului a fost orânduit pentru prima dată de papa Gelasiu în anul 494 și această sărbătoare religioasă a înlocuit străvechea sărbătoare păgână a Lupercaliilor. Ritualul sărbătorii păgâne se împlinea la începutul lunii februarie; atunci aveau loc o serie de procesiuni cu făclii aprinse în jurul oraşului, în onoarea zeului Pan, numit şi Lupercus, ucigătorul lupilor.

În ziua praznicului se oficiază slujbe de alungare a răului

În ritualul ortodox, sărbătoarea şi-a căpătat respectul meritat, după ce s-au făcut slujbe de alungare a răului. Documentele religioase amintesc despre unele întâmplări dramatice în anumite zone geografice. Printre acestea este amintit un cutremur petrecut în Antiohia , în jurul anului 528, eveniment soldat cu multe victime omeneşti. După aceea, în anul 541, la Constantinopol a izbucnit o epidemie de ciumă, care a curmat, zilnic, vieţiile a mii de oameni. Pentru că periodic aveau loc alte şi alte nenorociri, preoţii acelor vremuri au hotărât ca, mai ales în Ziua Praznicului, să se oficieze numeroase slujbe de alungare a nenorocirilor ce se abăteau asupra oamenilor. La scurt timp, după împlinirea acestor ritualuri, necazurile s-au oprit. Ca o mulţumire adusă lui Dumnezeu pentru milostenia sa, Biserica a orânduit sărbătoarea acestui praznic împărătesc la data de 2 februarie.

În tradiţia populară, sărbătoarea Întâmpinării Domnului este cunoscută şi sub numele de Stretenia (vechea denumire slavonă) sau Aducerea  la Templu a Pruncului Iisus de sfânta lui mamă şi de blândul Iosif, logodnicul său.

Fecioara Maria a împlinit porunca Legii vechi

Sfânta Fecioară Maica şi blândul Iosif, logodnicul ei, l-au adus la Ierusalim, în Biserica lui Dumnezeu, pe pruncul Iisus respectând astfel porunca Legii vechi şi a Bisericii Vechiului Testament. Această Lege prevedea ca întâiul născut de parte bărbătească să fie închinat lui Dumnezeu, atunci când se împlineau 40 de zile de la naştere. Pentru respectarea deplină a ritualului, Fecioara Maria şi blândul Iosif au adus la Templu ca jerfă o pereche de  turturele. Cu acest prilej, la Templu se împlinea şi ritualul de curăţire a mamei după naştere.

Bătrânul Simeon L-a întâmpinat pe pruncul Iisus

De asemenea, la această dată, creştinii ortodocşi cinstesc şi ziua când, bătrânul Simeon, vestit de Duhul Sfânt, a mers la Templu pentru Întâmpinarea Pruncului, cel dintâi născut. Simeon L-a luat în braţe pe Hristos şi a rostit printre lacrimi: „Acum slobozeşte (eliberează) pe robul Tău, Stăpâne, după Cuvântul Tău în pace, că au văzut ochii mei mântuirea Ta”. (Luca 2, 29-30).

Atunci, bătrânului Simeon i s-a împlinit aşteptarea: L-a văzut pe Mesia, aşa cum i se făgăduise. După emoţionantul eveniment,  Sfântul şi Dreptul Simeon s-a  adresat Maicii lui Hristos: „Acesta pe care-l ţin în braţe este cuvântul lui Dumnezeu şi mulţi vor cădea că nu vor asculta Cuvântul, mărturia Lui. Iar popoarele cele păgâne se vor scula din păcatele lor, din întunericul idolilor şi se vor lumina şi curăţi cu Botezul Fiului Tău, Fecioară, înălţându-se la împărăţia cerurilor. Mulţi evrei îl vor huli în toate veacurile. Până la sfârşitul lumii va fi semn de împotrivire, căci mulţi nu vor crede şi vor huli Crucea Fiului tău.

Icoana „Îmblânzirea inimilor” sau „Profeţia lui Simeon”

În ziua praznicului este cinstită şi icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului, cunoscută sub numele de” Îmblânzirea inimilor împietrite” sau „Profeţia Lui Simeon”, în care Mama lui Iisus este înfăţişată fără pruncul său, iar şapte săbii îi străpung pieptul.

Profeţia lui Simeon

"O, Fecioară Preacurată, sabie de amândouă părţile ascuţite va trece prin inima ta, când vei vedea pe Hristos Fiul tău răstignit pe lemnul Crucii, când îl vei vedea gol, străpuns la mâini şi la picioare şi mort; atunci mare jale va cuprinde sufletul tău şi ca o sabie ascuţită vor trece prin inma ta toate aceste necazuri". După cuvintele Sfântului Simeon, considerat cel mai de seamă prooroc al acelor timpuri, Apostolul Luca spune: ”După ce au împlinit tot ce poruncea Legea Domnului, Iosif şi Maria s-au întors în cetatea lor, Nazaret. Iar Pruncul creştea şi se întărea; era plin de înţelepciune şi harul lui Dumnezeu era peste el”.

„Sărbătoarea de azi ne aduce cu duhul în Ierusalim, unde asistăm ca martori la ceremonia solemnă prin care se împlineau două porunci ale Legii lui Moise:  curăţirea unei femei după naştere şi ceremonia închinării unui copil lui Dumnezeu. Sfinţii părinţi şi predicatori ai Bisericii Creştine speră că, aşa precum fiul lui Dumnezeu la prezentarea  Sa la Templu s-a predat cu totul voii  Tatălui Său, tot aşa şi noi, creştinii, avem datoria  să ne închinăm viaţa lui Dumnezeu azi şi pururea”, ne spune părintele Valentin Fotescu, Doctor în Teologie, preot la Biserica Sfânta Vineri Nouă din Bucureşti (B-dul Nicolae Titulescu).

Mai multe