Mani Gyenes nu face Revelionul. În 1 ianuarie va lua startul în raliul-raid Dakar
Aflat pentru a douăsprezecea oară pe lista concurenților la raliul-raid Dakar, sătmăreanul Emanuel Gyenes se aşteaptă la o cursă dificilă, îngreunată și de numeroasele dune de nisip de pe traseul din Arabia Saudită. Așa cum s-a întâmplat în ultimii trei ani, pilotul Autonet Motorcycle Team va concura la clasa Original by Motul – Malle Moto, fără asistență tehnică și, totodată, cea mai dură formă de participare în cea mai grea competiție de anduranță. Sătmăreanul a câștigat întrecerea la Original în 2020 și a terminat pe locul 2 anul trecut, când a concurat la doar șapte luni după ce suferise o triplă fractură la piciorul drept.
Aflat deja în Arabia Saudită, unde pune la punct ultimele detalii, Mani Gyenes a declarat: "Va fi un Dakar dificil având în vedere că o să fie mult nisip. Anul trecut, în dune am pierdut ceva timp faţă de concurenţii cu care m-am luptat la Malle Moto. Sper ca anul acesta să am un ritm mai bun şi în dune. În 2022, nu mergem aşa mult în partea de nord a ţării, iar asta este bine, pentru că nu o să ne fie foarte frig în etapele de legătură, acolo este cea mai răcoroasă zonă a ţării. Pentru că avem atât de multe bucle, pentru noi la Malle Moto va fi mai uşor. Nu trebuie să îmi adun în fiecare zi cortul şi lucrurile, aşa economisesc puţin timp".
Gyenes s-a referit și la faptul că etapa-maraton se va desfășura în prima parte a cursei, în 5 ianuarie (465 km probe speciale): "Este un lucru bun pentru noi că etapa-maraton este la începutul raliului, când motocicleta încă nu a făcut mulţi kilometri în regim de concurs şi sunt mai puţine şanse să ai probleme tehnice".
Cum va concura la clasa Malle Moto (Original by Motul), rezervată concurenţilor care nu beneficiază de asistenţă tehnică, Gyenes a vorbit și despre conținutul bagajului cu care va călători în Arabia Saudită: „Am pus aceleași lucruri pe care le pun în fiecare an. Scule esențiale de care știu că am nevoie zilnic pentru service-ul motocicletei, niște piese de schimb de care sunt sigur 100% că voi avea nevoie: filtre, chit de lanț etc“.
La finalul fiecărei zile, când ajung în bivuac, Mani și ceilalți concurenți de la clasa Malle Moto trebuie să-şi pregătească singuri motocicleta pentru etapa următoare.
În afara lui Gyenes, România va fi reprezentată în întrecerea din Arabia Saudită de două echipaje debutante la clasa auto: Mihai Ban și Cătălin Ion, respectiv Iacob Buhai și Tudor Turdean. De asemenea, va fi prezent şi Dragoş Buran, mecanic şi copilot pe un camion de asistenţă rapidă. Veteran în Dakar, Mani le-a urat succes compatrioților săi: "Eu îmi doresc foarte mult să fim toţi românii la finiş, în Jeddah! Şi de asta le-am spus să încerce să meargă cu foarte mare atenţie şi să nu se lase luaţi de val, să nu se uite la rezultatul din clasament. Pentru că la prima participare cel mai important este sa ajungă la finiş".
Lansat în 1978, raliul-raid Dakar a ajuns la ediția cu numărul 44. Până în 2007, întrecerea s-a desfășurat în Africa, însă amenințările teroriste au făcut ca ediția din 2008 să fie anulată. Din 2009 și până în 2019, inclusiv, Dakar-ul s-a disputat în America de Sud, iar din 2020 acesta este găzduit de Arabia Saudită.
În acest an, întrecerea se desfășoară între 1 și 14 ianuarie, pe un traseu în lungime totală de 8.098 de kilometri la clasa moto şi 8.119 la auto.
Emanuel Gyenes
- s-a născut în 3 martie 1984, în Satu Mare
- în Red Bull Romaniacs a ocupat locul 1 la clasa Expert Team (coechipier Laszlo Olah) în 2005 și 2006, locul 9 clasa Pro în 2007 și 2010, locul 14 clasa Pro în 2008, locul 2 clasa Expert Single în 2009, locul 2 la clasa Expert Single în 2013
- În 2007, a cucerit medalia de argint la International Six Days Enduro – Chile
- În 2008, a obținut o victorie de specială în Raliul Faraonilor (Campionatul Mondial de Rally-Raid), ocupând locul 6 în clasamentul general
- În 2009, s-a clasat pe locul 1 la clasa Producție a Raliului Marocului (Campionatul Mondial de Rally-Raid), terminând pe locul 8 în clasamentul general
- În 2010, a ocupat locul 4 clasa Super Producție +450 cmc în Raliul Tunisiei (Campionatul Mondial de Rally-Raid), terminând pe locul 8 în clasamentul general
- În 2013, a obținut medalia de argint la International Six Days Enduro – Sardinia
- În 2015, a cucerit medalia de argint la International Six Days Enduro – Slovacia și a fost vicecampion de endurocross al Ungariei.
- Multiplu Campion al României la Enduro (2005, 2007, 2008, 2010, 2012, 2013, 2014, 2015)
- Multiplu campion al României la Endurocross (2006, 2009, 2010, 2012, 2013, 2014)
- Câștigător al Romanian Extreme Adventure în 2008
Participări în raliul-raid Dakar:
2007 – locul 9 la debutanți, locul 46 la general și 18 la clasa Producție
2009 - a abandonat în etapa a 2-a
2011 – locul 1 clasa Maraton, locul 17 în clasamentul general al raliului-raid, locul 4 în trofeul Amatorilor (aici sunt incluși toți piloții care nu reprezintă în mod oficial un constructor),
2012 – locul 39 clasamentul general
2015 – Victorie in Dakar la clasa Maraton, locul 21 la general
2016 - locul 14
2017 - locul 17
2018 - locul 23
2019 - a abandonat în penultima etapă acuzând dureri la mâna pe care și-a fracturat-o (humerus) cu două luni înainte de start
2020 - locul 1 la clasa Original by Motul, respectiv 29 la „general”
2021 - locul 2 la Malle Moto şi 23 la ”general”.
Program Dakar 2022 - ediţia a 44-a
(kilometri pentru moto)
1 ianuarie - prolog: Jeddah - Ha'il (19 km)
2 ianuarie - etapa 1: Ha'il - Ha'il (514 km / 333 km probe speciale)
3 ianuarie - etapa a 2-a: Ha'il - Al Artawiyah (568 km / 338 km)
4 ianuarie - etapa a 3-a: Al Artawiyah - Al Qaisumah (555 km / 368 km)
5 ianuarie - etapa a 4-a: Al Qaisumah - Riad (707 km / 465 km)
6 ianuarie - etapa a 5-a: Riad - Riad (560 km / 346 km)
7 ianuarie - etapa a 6-a: Riad - Riad (618 km / 402 km)
8 ianuarie - zi de pauză (Riad)
9 ianuarie - etapa a 7-a: Riad - Al Dawadimi (701 km / 402 km)
10 ianuarie - etapa a 8-a: Al Dawadimi - Wadi Ad-Dawasir (830 km / 395 km)
11 ianuarie - etapa a 9-a: Wadi Ad-Dawasir - Wadi Ad-Dawasir (491 km / 287 km)
12 ianuarie - etapa a 10-a: Wadi Ad-Dawasir - Bisha (759 km / 375 km)
13 ianuarie - etapa a 11-a: Bisha - Bisha (501 km / 346 km)
14 ianuarie - etapa a 12-a: Bisha - Jeddah (680 km / 164 km)