Mani Gyenes, campion la categoria ”Original by Motul”

18 ianuarie 2020 16:02   Alte sporturi
Ultima actualizare:

Sătmăreanul Mani Gyenes a câștigat întrecerea moto a concurenților fără asistență tehnică din raliul-raid Dakar

Aflat la a 10-a participare în prestigioasa competiție din motorsportul mondial, motiv pentru care a fost inclus printre ”Legende” de organizatori, Emanuel Gyenes s-a clasat pe locul 29 în ierarhia generală. Pe lângă pilotaj, el s-a ocupat și de orientarea pe traseu (navigație), dar și de întreținerea și repararea motocicletei sale după fiecare etapă. Cum întrecerea s-a desfășurat în premieră pe teritoriul Arabiei Saudite, Mani și-a propus înainte de start să ruleze cu mare atenție mai ales în prima săptămână, atunci când traseul a străbătut și zone cu multe piatră. Iar strategia sa precaută l-a ajutat să ajungă cu bine la sosire. Mai cu seamă că evoluând la categoria ”Original by Motul”, adică a celor fără asistență tehnică, orice accident l-ar fi pus în situația de a meșteri în plus la motorul său. Cu toate acestea, Mani n-a fost ocolit de probleme, el căzând în cursul probei speciale din 8 ianuarie. „Am ajuns în Al Ula după o etapă foarte lungă. A fost mult praf, iar în a doua parte foarte multă piatră. Din pricina prafului mi-au trebuit 60 de km să pot depăși un quad. Apoi a fost totul bine. Am mers în ritmul meu. A fost o zi bună, chiar dacă am căzut pentru prima dată în acest Dakar. Am pus motocicleta pe o parte, însă nu a fost nimic grav și am putut continua", mărturisea atunci Gyenes. Pasionat de karting încă din copilărie, sătmăreanul a fost atras de bolizii pe două roți pe când avea 16 ani. Un deceniu mai târziu, el a înregistrat cea mai mare performanță din istoria sporturilor cu motor de la noi: a terminat raliul-raid Dakar pe locul 17 în clasamentul general. ocupând prima poziție la clasa Maraton (peste 450 cmc). Anul trecut, concurând la o lună după ce-și fracturase brațul (humerus), a fost nevoit să abandoneze înainte de final. Așteptat acasă de un grup de fani, Mani a confirmat atunci că se va întoarce în Dakar. ”Voi fi mult mai puternic și mai motivat”, a promis campionul. Și s-a ținut de cuvânt. 

Participările lui Mani Gyenes în raliul-raid Dakar: 

2007 – locul 9 la debutanți, locul 46 la general și 18 la clasa Producție 2009 - a abandonat în etapa a 2-a2011 – locul 1 clasa Maraton, locul 17 în clasamentul general al raliului-raid, locul 4 în trofeul Amatorilor (aici sunt incluși toți piloții care nu reprezintă în mod oficial un constructor),2012 – locul 39 clasamentul general 2015 – Victorie in Dakar la clasa Maraton, locul 21 la general2016 - locul 142017 - locul 172018 - locul 232019 – a abandonat în penultima etapă acuzând dureri la mâna pe care și-a fracturat-o (humerus) cu două luni înainte de start2020 – locul 29 la ”general”, respectiv 1 la ”Original by Motul”, întrecerea moto a celor fără asistență tehnică

Gyenes este multiplu campion al României la Endurocross

Născut în 3 martie 1984, în Satu Mare, Emanuel Gyenes are o carte de vizită impresionantă. La Red Bull Romaniacs a ocupat locul 1 la clasa Expert Team (coechipier Laszlo Olah) în 2005 și 2006, locul 9 clasa Pro în 2007 și 2010, locul 14 clasa Pro în 2008,  locul 2 clasa Expert Single în 2009, locul 2 la clasa Expert Single în 2013. În 2007, a cucerit medalia de argint la International Six Days Enduro – Chile, iar un an mai târziu a obținut o victorie de specială în Raliul Faraonilor (Campionatul Mondial de Rally-Raid), ocupând locul 6 în clasamentul general. În 2009, s-a clasat pe locul 1 la clasa Producție a Raliului Marocului (Campionatul Mondial de Rally-Raid), terminând pe locul 8 în clasamentul general, iar în 2010 a ocupat locul 4 clasa Super Producție +450 cmc în Raliul Tunisiei (Campionatul Mondial de Rally-Raid), terminând pe locul 8 în clasamentul general. De asemenea, este multiplu Campion al României la Enduro (2005, 2007, 2008, 2010, 2012, 2013, 2014, 2015) și la Endurocross (2006, 2009, 2010, 2012, 2013, 2014). 

Mani își amintește și acum cu plăcere de oamenii din America de Sud

Pasionat de moto, Mani a mărturisit că nu prea are alte preocupări în afara celor sportive. ”Când sunt acasă mă uit la televizor, mai mult la canalele cu sport. Cele mai interesante pentru mine sunt sporturile cu motor. Timpul liber, de cele mai multe ori, îl petrec cu prietenii și apropiații mei”, a declarat campionul, care a adăugat că ar pleca în concediu în Sardinia ”fiindcă acolo mi-a plăcut foarte mult. Cei mai primitori oameni sunt în țările din America de Sud. Atâția oameni la un loc câți au fost la startul Dakarului din 2009, în Buenos Aires, nu am văzut niciodată. A fost un lucru de neuitat”, a concluzionat sătmăreanul. 

Ricky Brabec și Carlos Sainz au triumfat la ”general”

Aflat la ediția cu numărul 42, cea dintâi în Arabia Saudită, raliul-raid s-a încheiat cu o surpriză la moto, acolo unde Ricky Brabec a devenit primul american ce termină pe locul 1 la general. Cronometrat în 40 de ore, două minute și 36 de secunde, el a fost urmat de chilianul Quintanilla (Husqvarna), la 16 minute și 26 de secunde, și australianul Price (KTM 450), câștigătorul din 2019, la 24:06. În plus, Brabec a pus capăt dominației KTM, el concurând cu un motor Honda, care nu mai câștigase Dakarul de 31 de ani! La auto, ibericii Sainz și Cruz (Mini John Cooper Works Buggy) au câștgat disputa cu echipajele Al-Attiyah (Qatar) & Baumel (Franța / Toyota Hilux) și Peterhansel (Franța) & Fiuza (Portugalia / Mini).

Mai multe