Raliul-raid Dakar, importante progrese faţă de 2009

17 ianuarie 2010 18:18   Alte sporturi
Ultima actualizare:

Pe capitole, observatorii acestei competiţii extraordinare au remarcat:

Primirea: Cei care nu credeau că entuziasmul din 2009 nu se va regăsi în 2010 s-au înşelat. Dakarul de anul acesta a atras încă şi mai multă lume decât anul trecut. Mărturie stau cei 1 milion de spectatori comunicaţi de autorităţi, dintre care 300.000 la Buenos Aires, la prima etapă. 'Oamenii au blocat autostrada. Este incredibil', îşi aminteşte unul dintre tehnicienii din caravană. Restul cursei s-a desfăşurat în acelaşi mod, cu regrupări masive la sosirile de etapă, în cursul specialelor, chiar în plin deşert, la orice oră, disponibilitate maximală şi surâs constant. Argentinienii şi chilienii sunt fani ai sporturilor mecanice, au demonstrat-o încă o dată.

Peisajele: Cea de-a 31-a ediţie a Dakarului a permis etalarea unora dintre cele mai spectaculoase peisaje din America de Sud. Dune de nisip alb, galben, gri, orizonturile aride ale deşertului Atacama, vederea excepţională asupra Pacificului la sosirea de la Iquique, în Chile... Anumiţi amatori, mai puţin constrânşi de timp, au profitat pentru a face fotografii. Dar şi profesioniştii au apreciat, a fost o reuşită, după părerea generală.

Securitatea: Amaury sport organisation (ASO) a insistat pentru securitatea piloţilor şi spectatorilor. Pe lângă o gestionare a lucrurilor din acest punct de vedere cvasi-militară, chiar prea evidentă la speciale, precum cele 8 helicoptere ce putea fi mobilizate în orice moment, ASO a făcut totul pentru a evita accidentele implicând mulţimea. 'Zone public' securitate au fost instalate pe întreg parcursul, pentru ca publicul să poată admira echipajele fără riscuri. O spectatoare de 28 de ani, care se găsea într-un spaţiu neautorizat, a fost, totuşi, omorâtă în prima etapă de o maşină care a ieşit prea mult în decor. Organizatorii s-au temut, de asemenea, pentru Luca Manca, aflat într-o stare critică după un grav accident din etapa a 6-a, dar italianul se află în prezent dincolo de orice pericol.

Traseul: Marea decepţie a ediţiei 2009, cu o primă săptămână de cursă fără mare interes, în opinia a numeroşi concurenţi. Organizatorii au reţinut lecţia. Mai dificil, mai mult nisip, mai mult Chile, de asemenea, Dakar-2010 a fost apreciat. 'Este un Dakar care a fost bine dozat, nu prea dur, dar cu multe etape frumoase, totuşi, diferite, variate, şi super-interesante', a evaluat Stephane Peterhansel, de la BMW.

Cursa auto: Excepţională. Carlos Sainz a câştigat Raliul-raid cu 2 minute 12 secunde avans faţă de partenerul său Nasser Al-Attiyah, cea mai mică diferenţă înregistrată în întreaga istorie a Dakar. Cei doi piloţi ai Volkswagen, cunoscuţi pentru nervozitatea lor, au învăţat să se domine, atacând, totuşi. Rezultat: învingătorul nu a fost cunoscut decât în ultimii kilometri. O reuşită pentru Volkswagen, care a avut inspiraţia să nu dea consemne pentru cursă, realizând chiar tripla, cu Mark Miller pe locul 3 la general.

Cursa moto: Fadă, exact invers faţă de spectacolul de la auto. Lupta anunţată între cilindreele mari (KTM de 690 cmc) şi micile cilindree (Yamaha, BMW sau Aprilia, de 450 cmc) s-a încheiat în avantajul primelor. KTM a câştigat Dakar pentru al 9-lea an consecutiv, graţie lui Cyril Despres, care a semnat al treilea succes personal.

Viitorul: Viitorul pentru Dakar rămâne incert. Revenirea pe pistele africane istorice (Maroc, Mauritania, Mali, Senegal) nu este de actualitate, din cauza ameninţărilor teroriste persistente. Directorul cursei, Etienne Lavigne, evaluează la 50 la sută şansele de menţinere a cursei în America Latină. Cei 50 la sută care rămân se adresează unui Dakar în Africa de Est (Tunisia, Libia, Egipt), unde cursa s-a disputat, deja, în 2003. Nu a fost luată, însă, nicio decizie de către organizatori.

Mai multe