Ovidiu Anton, pe locul întâi în Semifinala Eurovision România 2016
Leonard Miron (47 de ani), fost prezentator al Eurovisionului în România, a făcut o analiză la sânge a pieselor care participă anul acesta la Selecția Națională. Click! a aflat care este clasamentul propus de Leonard pentru Semifinala Eurovision România 2016, care anul acesta va avea loc vineri (4 martie), de la 20.30, la Sala Sporturilor din Baia Mare și va fi transmisă în direct de TVR 1, TVR HD, TVR Internaţional şi online, de site-ul www.tvrplus.ro.
„Cum a venit primăvara și și-au scos timizi ghioceii capul la soare, imediat, într-o manieră total non-eco, TVR s-a decis să le stopeze evoluția cu o nouă ediție a Preselecției Naționale Eurovision 2016 – melo-isteria noastră națională care an de an lansează acceași întrebare, „de ce atâta bătaie de cap?”. Și nimeni nu pare să găsească un răspuns așa că an de an o luăm de la capăt. De data asta, bătălia se dă pentru un loc pe scena de la Stockholm. Cum regulile concursului cântecului European s-au schimbat și votarea va fi un pic altfel pentru a face spectacolul de televiziune mai atractiv, TVR-ul s-a decis să facă la fel. Lumea s-a înscris, un juriu de specialitate a ales semifinalistele, apoi, cu cățel, cu purcel, ne mutăm la Baia Mare, pentru a alege în două etape melodia care ne va reprezenta la Stockholm. Complicat și inutil, dar asta este o altă poveste, despre care vorbim mai tarziu”, și-a început Leonard Miron comentariul acid despre Eurovision România 2016, pe blogul personal.
„Când am ascultat prima oară piesele, senzația a fost a unei salate foarte mari, în care un bucătar aspirant a amestecat, nu foarte bine, cam tot ce s-a găsit prin bucătăria compozitorilor autohtoni, pe principiul «dacă nu poți să îi convingi, zăpăcește-i”. Nu vreau să mă gândesc cât de dureroasă a fost experiența juriului de specialitate ascultând 90 și ceva de piese și alegând ceea ce vom vedea pe scena de la Baia Mare. Noroc că nu mai există regula cu suspendarea participării de anul viitor dacă nu treci de semifinală, că altfel nu ne mai delectam noi cu Selecția Națională 2017”, a mai spus Leonard Miron.
Leonard Miron a comentat fiecare melodie în parte
Apoi, fostul prezentator al fazelor naționale ale competiției a comentat, în parte, fiecare piesă participantă la Semifinala Eurovision România 2016: „Dar, să revenim la 2016. Am ascultat întâi melodiile și abia apoi am văzut videoclipurile. Și m-am convins încă o dată că Dan Manoliu, regizorul selecției, poate să facă din orice bici și, în câteva cazuri, să și plesnească cu el. Rămâne de văzut ce sa va întâmpla live pe scenă”.
Leonard Miron a oferit și note
- 1. Doru Todoruţ feat. Irina Baianţ: „The Voice” (Muzică: Doru Todoruţ, Irina Baianţ. Text: Doru Todoruţ, Irina Baianţ)
„Ceva mai mult decat Deja-Vu. Or fi două piane, dar din păcate nu sunt două voci ca ale Paulei și a lui Ovidiu. Melodia este frumoasă, îmi place, ruperea bruscă de ritm de la minutul 02.09, dar combinația de pop și opera a mai fost încercată la Eurovision și nu a ținut. Aduceți-vă aminte de suedeza Malena Ernman, din 2009, cu melodia, pură coincidență, «Le Voix» (https://www.youtube.com/watch?v=4q81WCV8GQQ) sau reprezentanții Maltei din 2004, Julie & Ludwig – «On Again... Off Again» (https://www.youtube.com/watch?v=hbKBo7QhwcI). «The Voice» este, însă, o melodie frumos construită, iar vocile celor doi, cel puțin în înregistrarea videoclipului, sună frumos. Rămâne de văzut rezultatul dacă adaugi vocea live și emoțiile unui asemenea concurs. Succes mult: 9 puncte.”
- 2. Andra Olteanu – „Nai Nai” (Muzică: Andra Olteanu, Sever Selim. Text: Andra Olteanu, Sever Selim)
„Nu există Selecție Națională Eurovision fără latino-manea – asta este deja regulă generală. Anul acesta ritmul latino asociat tradiționalei manele este SALSA. «Nai nai» este o melodie veselă, care cu siguranță se va cânta la vară în două-trei discoteci la mare și câteva radiouri o vor include în playlist-ul off-pick. Sau poți să o dai tare în mașină, cu geamurile deschise, evident, ca să stresezi partenerul de trafic. Doar atât! Și, chiar dacă refrenul pare ușor de reținut, este și mai ușor de uitat. Mă gândeam cât ar putea să aibă de lucru echipa TVR, dacă «Nai, nai» câștigă: trebuie trimiși acasă dansatorii, periat gustul vestimentar al protagonistei și desenat pe fața Andrei un zâmbet potivit cu melodia și nu cu un club de fite din Capitală. Deci, cam greu, deci «n-ai, n-ai» șanse. Cu scuzele de rigoare: 2 puncte.”
- 3. Dream Walkers – „Let It Shine” (Muzică: Cristian Faur. Text: Cristian Faur)
„De la Il Divo încoace, idea de patru băieți spălați, curați și pieptănați pe care până și mamele îi plac are success la public. Și e plin de exemple – Il Divo copycats cântând în mai toate limbile pământului. Dream Walkers merg pe acceași linie. Riscant, mai ales că, în înregistrare, vocile nu par să ducă confortabil partitura muzicală. Și, dacă ne aducem aminte de italienii de anul trecut, care aveau voci peste băieții noștri, ideea e riscantă din start. «Let It Shine» demonstrează încă o dată că, întradevăr, Cristian Faur își merită titlul Mr. Eurovision. Are secretele și rețeta succesului în buzunar și numai jocurile de culise l-au împiedicat să plece la finala 2015. Recidivează și anul acesta, cu o melodie superb construită, pe tiparul calsic al cântecelor mari de la Eurovision. Melodia crește frumos, incitant, sensibil, dar băieților la mai trebuiesc ceva cojones, și ca prestație vocală, și ca imagine pe scenă. Dar îi văd foarte aproape de biletele pentru Stiockholm. Dacă nu, sigur își pot găsi job-uri pe vasele de croazieră, precum confrații de la 4Tunes sau 4Stations. Bineee Faur!: 8 puncte.”
- 4. Irina Popa – „Lasă-mă, eu te las” (Muzică: Irina Popa, George Lazăr, Alexandru Tudor, Eduard Taraş. Text: Alexandru Tudor)
„O echipă supradimensionată pentru o melodie din categoria: «ce e val ca valul trece». Când am ascultat-o prima oară nu mi-a spus mare lucru. Când am văzut videoclipul, ochii mi-au fost furați de picioarele Irinei și de agitația mâinilor și buzelor. Așa că nu mi-am dat seama când s-a terminat melodia. Este un cântec care se potrivește perfect cu trofeul primului picat sub linie. Nu e rău, dar nici nu dă pe nimeni pe spate. Super clip: 3 puncte.”
- 5. Jukebox – „Come On Everybody” (Muzică: Jukebox. Text: Jukebox)
„Aici o să fiu foarte subiectiv, pentru că îmi plac și am lucrat de mult ori cu cei de la Jukebox. Cred că băieții, într-o seară, s-au decis să facă o glumă muzicală. Și așa s-a născut piesa lor. «Come On Everybody» este o rețetă pe care frații de peste Prut au tot experimentat-o la Eurovision și nu a ținut chestia cu filonul folcloric. Dar, în salata Eurovisionului de anul ăsta, ei sunt sarea și piperul. Îi văd în finală, dar nu îi văd câștigând. Deși pun pariu că, la cât de buni performeri sunt, ar reuși să facă un show de zile mari la Stockholm. Și, în plus, sunt tari la cântările live! Baftă băieți!: 6 puncte.”
- 6. Mihai Băjinaru – „Never Too Late” (Muzică: Andrei Tudor. Text: Cristian Faur)
„Mihai are o voce plăcută, caldă, care trece scena destul de ușor. Melodia lui Andrei Tudor s-ar potrivi perfect cu o producție Eurovision venită din Nordul Europei, poate Islanda, poate Norvegia, poate ceva din anii ’90. Este o melodie cu șanse mari și riscuri mici. Tudor jr. clar că a învățat de la tatăl său secretul șlagărului, iar «Never Too Late» are stofă de... marele învins, pentru că e greu de crezut că cineva își va asuma riscul de a o trimit la Stockholm. Mare păcat că melodia e bună și, cu o prezentare simpla, și fără artificii tvr-iste ne-ar duce în primii 10 la finala cântecului European. Bravoi Andrei, success Mihai: 10 puncte.”
- 7. Vanotek feat. The Code & Georgian – „I’m Coming Home” (Muzică: Vanotek, Catană Ionuţ, Alex Cotoi, Sorin Seniuc, Adriana Rusu. Text: Anastasia Sandu)
„Melodia îmi aduce aminte de reprezentanții Israelului din ultimii ani: să pretindem că suntem trendy, complicați și sofisticați cu orice preț. Rezultatul este o melodie care, deși are mai puțin de trei minute, ți se pare lungă, prea lungă. Merge să experimentezi, dar nu la Eurovision și, în plus, dacă tot vrei să fii sofisticat, aliniaza și textul la muzică. Nu de alta, dar cam lipsește textul în «I’m Coming Home». Nu ține, din păcate: 4 puncte.”
- 8. M I H A I – „Paradisio” (Muzică: Mihai Trăistariu, Robby G., Dumi Padure. Text: Mihai Trăistariu, Robby G., Dumi Padure)
„Abia așteptam să ascult melodia lui Mihai. Și m-am desumflat la primele măsuri. În urmă cu câțiva ani tot la Eurovision, «Tornero» ridica lumea în picioare. Acum, «Paradisio» ne face să căutăm înregistrarea de la Atena, cu un Mihai mai tânăr și cu aceleași ritmuri și triluri. Melodia nu e rea, dar e cam neterminată. Așa, ca atunci când faci dragoste în mașină, stresat să nu te prindă cineva. E clar că va trece în finală, dar pentru a pleca la Stockholm trebuie să își bată concurența și să își recâștige prietenii din TVR. Cam dezamăgit, Mihai!: 7 puncte.”
- 9. Florena – „Behind The Shadows” (Muzică: Gabriel Huiban, Laurenţiu Duţă. Text: Gabriel Huiban, Laurenţiu Duţă)
„Asta da surpriză plăcută. Deși sună ca ceva auzit înainte la Eurovision, «Behind The Shadows» are un sound interesant și o construcție muzicală care te ține în priză trei minute. În plus, Florena are o voce cu inflexiuni neașteptate și, dacă poate să facă asta și live, atunci clar are șanse. Mai au de lucrat la imagine, dar asta nu e mare scofală. Mulțumesc de surpriză: 10 puncte.”
- 10. Gaşca de acasă – „Tu eşti povestea” (Muzică: Călin Ionce, Pefi Pop. Text: Glad Berindei)
„Habar nu am ce să spun despre melodia lor. E dulce, haioasă, îmi place, dar, în același timp, nu știu exact ce vrea să spună. Plus că tot am așteptat ca melodia să crească și să transmită ceva măcar la final. Dar cele trei minute au expirat și nu s-a întâmplat nimic. Îmi plac riscurile, dar cu ei parcă nu aș împinge bariera așa de departe. O melodie, însă, pe care mi-ar plăcea să o ascult încă o dată. Succes la Baia Mare: 5 puncte.”
- 11. Ovidiu Anton – „Moment of Silence” (Muzică: Ovidiu Anton. Text: Ovidiu Anton)
„O combinație inedită între gotic și muzical care, ducându-mă cu gândul la serialul «Vikingii» și «Fantoma de la Operă», mi-a plăcut. E dramatic, e ceva care poate fi pus frumos în scenă, dacă echipa TVR uită kitchurile din alți ani (vezi povestea cu «Dracula» în fusta Doinei Levintza - referire la Cezar Ouatu, n.r.). Plus că Ovidiu are o voce puternică, fără probleme în a-și susține partitura muzicală. Mi-ar plăcea să-l văd în finală și, de ce nu?, chiar și la Stockholm. Excelent: 12 puncte.”
- 12. Xandra – „Superhuman” (Muzică: William Taylor, Jonas Gladnikoff. Text: William Taylor, Jonas Gladnikoff)
„Cred că alegerea melodiei pentru selecția națională de la Baia Mare a fost făcută pe criteriul «avem nevoie de 12 melodii... Care a rămas nealeasă și nu ne zâgarie urechile prea tare?». E o melodie excelentă pentru momentele în care vrei să fugi la frigider și să-ți iei o bere fără să-ți fie frică că o să pierzi ceva. Genul ăsta de cântat complicat și pe nas nu prea l-am înțeles niciodată. Așa că nu prea o văd pe Xandra ajungând în finala de duminică, iar la Stockholm poate se va duce așa, în vizită. Poate data viitoare: 1 punct.”
Clasamentul de la Semifinala Eurovision România 2016, în viziunea lui Leonard Miron
„Cam așa ar atăta, în viziunea mea, clasamentul final. Dar neștiute sunt căile... televotingului și ale TVR-ului. Așa că nu m-ar mira ca și anul acesta să se repete povestea din 2015, când am lăsat acasă o melodie care ar fi prins ușor o poziție în primii 5, pentru o alta care abia a prins un loc 15. Oricum, indiferent cine ar pleca la Stockholm, o să le ținem pumnii. Luând în calcul interesele interne și afinitățile echipei TVR, gustul juraților și preferințele publicului, după părerea mea cele 6 melodii calificate în finala vor fi cele ale concurenților Ovidiu Anton, Florena, Mihai Băjinaru, Doru Todoruţ feat. Irina Baianţ, Dream Walkers și M I H A I. Ca rezerve, ar putea fi trupele Jukebox și Gașca de acasă”, a mai comentat Leonard Miron, pe blogul personal.