Gen Z schimbă mediul antreprenorial românesc - Tinerii își doresc propria afacere
Un studiu realizat în anul 2021 pe un eșantion de 1186 de tineri respondenți cu vârste cuprinse între 16 și 24 de ani (tinerii din Generația Z sau "nativii digitali") a scos la iveală faptul că aproape 40% dintre aceștia își doresc sau intenționează să deschidă o afacere în viitor.
Unii chiar anul acesta, în domenii precum horeca (35%), imobiliare (21%), comunicare și marketing (20%), artă și cultură (18%) sau servicii (18%). Se observă, astfel, o înclinație spre independență financiară mult mai mare decât în cazul altor generații, al căror obiectiv la final de studii este găsirea unui job. Optimiști și nerăbdători să înceapă să pună lucrurile în mișcare, tinerii Generației Z sunt cei care vor să schimbe mediul antreprenorial din România. Numai că orice schimbare aduce cu sine și provocări.
În contextul actual, "loviți" de pandemie și cu o economie nevoită să țină pasul cu digitalizarea, tinerii antreprenori au nevoie de expunere. "Companiile vor plăti 8 milioane de euro în 2022 pentru servicii de optimizare a site-ului în motorul de căutare Google" preconizează Cristian Bolocan, Head of SEO Department în cadrul agenției de marketing digital SEO Cupcake. Prezența în online nu-i sperie, cu siguranță, pe tinerii generației Z, online-ul fiind locul unde se simt ca peștele în apă, numai că, în cazul unei afaceri, este nevoie de mai mult decât o pagină pe rețelele sociale sau un cont pe YouTube. Este nevoie de SEO (Search Engine Optimization sau optimizare pentru motoarele de căutare). ”Nevoia de expunere digitală este mai pregnantă ca niciodată în contextul unei pandemii. Astfel, intervine zona de servicii SEO, care poate ajuta orice afacere să câștige expunere în fața publicului țintă”, mai spune Cristian Bolocan.
Asta înseamnă că, odată cu debutul în mediul digital, orice antreprenor trebuie să ia în considerare, înainte de toate, optimizarea SEO, care se traduce prin vizibilitate organică în Google, fără să fie nevoie să i se invadeze spațiul utilizatorului. ”Remarcăm faptul că vizibilitatea generată dintr-un motor de căutare este o reclamă non-invazivă, deoarece clientul vine către tine cu nevoia de a găsi exact ceea ce caută, nu trebuie să te duci tu către el cu lucrurile pe care crezi că le dorește, așa cum se întâmplă în cazul reclamelor pe Facebook”, adaugă Cristian Bolocan.
În prezent, Google domină piața locală și poate reprezenta o sursă semnificativă de trafic pe site, dacă strategia SEO din spatele afacerii este una bună. Deși tentația de a lua asupra lui toate aspectele ce țin de funcționarea afacerii este mare la început, antreprenorul tânăr trebuie să înțeleagă că unele lucruri au nevoie de specialiști. În acest caz, de o agenție SEO bună, care să identifice nevoile de început ale unei afaceri, să caute și să găsească modalități prin care să o facă vizibilă, să o mențină vizibilă și să creeze constant oportunități de dezvoltare. O afacere mică nu este o excepție. Din contră, cu cât se lucrează mai devreme la promovare, cu atât mai repede vor apărea rezultatele. Și, odată cu asta, tinerii mai rezolvă o problemă - lipsa oamenilor care să îi îndrume, un obstacol menționat de respondenții studiului, cei care bat încă pasul pe loc cu startul unei afaceri.
Curajul, mai ales în afaceri, este direct proporțional cu responsabilitatea. Faptul că tinerii Gen Z abundă de curaj este un lucru evident, dar la fel de mult trebuie să fie și cu picioarele pe pământ. Oamenii care au răbdare și înțeleg importanța vizibilității în online sunt și cei care ajung să cunoască succesul, iar "nativii digitali" sunt, cu siguranță, mai mult decât deschiși în fața unei astfel de oportunități.