Cum ar fi încercat fostul CEO fugar al Renault, Carlos Ghosn, să ceară concedierea unui jurnalist român
Carlos Ghosn, 68 de ani, a fost o veritabilă vedetă în lumea afacerilor și a industriei auto, care a suferit o cădere atât de abruptă, încât a șocat o lume întreagă.
De la CEO vedetă la infractor internațional
Vă mai amintiți de saltul lui Felix Baumgartner, de la limita atmosferei terestre? Ei bine, imaginați-vă că nu i s-ar fi deschis parașuta. Așa poate fi descrisă și căderea lui Carlos Ghosn. Individul, fost CEO al grupului Renault-Nissan, ajunsese în stratosfera mediului de afaceri, având conexiuni solide cu șefi de state sau cu unii dintre cei mai puternici afaceriști ai planetei.
Povestea decăderii și a fugii sale disperate e relatată detaliat într-un documentar lansat, recent, pe Netflix, „Fugitive: The Curious Case of Carlos Ghosn”, mai precis, „Fugarul - Straniul caz al lui Carlos Ghosn”.
În termeni de celebritate, Ghosn ajunsese să fie în topul preferințelor japonezilor sau libanezilor, pentru a deveni președintele țării. De o asemenea notorietate se bucura managerul alianței Renault-Nissan, născut în Brazilia, dar cu cetățenie multiplă, braziliană, franceză și libaneză.
Pentru presă, un interviu cu Carlos Ghosn reprezenta un eveniment marcant în carieră, sporind reputația jurnalistului în fața căruia acesta ajungea să răspundă. În toamna anului 2007, înainte de debutul Salonului Auto de la Frankfurt, Renault pregătea un eveniment important, lansarea modelului Renault Sandero pentru piața din Brazilia. Un an mai târziu, mașina avea să fie disponibilă și în Europa, sub sigla Dacia.
A oferit un răspuns de CEO nepregătit pentru un interviu
După evenimentul de prezentare, prezidat de însuși Carlos Ghosn, acesta a participat la o scurtă întrevedere cu jurnaliști din mai multe țări, prezenți la eveniment. Din delegația românească făceau parte câțiva jurnaliști, reprezentanți ai publicațiilor auto, de business sau tabloid.
Din neatenția organizatorului, numele unuia dintre jurnaliștii români fusese trecut, în ultimul moment, pe lista de prezență, deși respectivul făcea parte din delegația organizată de Renault. Aflat față în față cu Carlos Ghosn, el a cerut să adreseze două întrebări. „Ținând cont că modelul Logan e vândut cu nume diferite, în funcție de piața unde este comercializat, modelul Sandero va ajunge în Europa cu această denumire?”, a fost întrebarea adresată de jurnalistul român.
Logan-ul era vândut sub această siglă în Europa. Pe alte continente, aceeași mașină era disponibilă sub denumirile Aprio, Mahindra, L90, Largus, NP200. Este o strategie întâlnită în rândul constructorilor auto. Astfel, cum Sandero era lansat, în premieră, pe continentul sud-american, în 2007, urmând să ajungă în Europa în 2008, întrebarea era mai mult decât justificată, mai ales că modelul era foarte așteptat în România, la acea vreme Dacia bucurându-se de vânzări record.
Răspunsul lui Carlos Ghosn a fost unul halucinant: „Dacă ție nu îți place acest nume, înseamnă că noi trebuie să îl schimbăm?”. În zadar a încercat jurnalistul să îi explice raționamentul întrebării, Ghosn bâjbâind un pic la auzul argumentelor justificate, pentru ca mai apoi să solicite alte întrebări. Evident, a doua întrebare solicitată de român nu a mai fost acceptată.
La finalul întrevederii, jurnalistul român a insistat, Ghosn, deja ridicat în picioare, a cedat. Dar, când a auzit că i se solicită informații despre prețul Sandero, a scuturat nervos din mână și a părăsit sala.
La scurt timp după acest episod, jurnalistul a aflat, din surse apropiate echipei Renault-Dacia, din România, că de la Paris fusese trimisă o directivă pentru a se discuta cu conducerea ziarului, unde jurnalistul era angajat, pentru a se solicita sancționarea sau concedierea acestuia, pe motiv că intrase fraudulos la întâlnire și că l-ar fi agresat pe Carlos Ghosn.
„Nu a dat nimeni, din România, curs acelei solicitări, dintr-un motiv simplu. Ei mă invitaseră acolo, iar eu îmi făcusem datoria. Nimic mai mult. Într-adevăr, știu ce i-a deranjat, dar nu justifică respectiva reacție. În mediul corporate, când CEO-ul acordă un interviu, sunt solicitate întrebările, în prealabil, pentru a fi pregătite răspunsurile. Practic, interviul este doar o formalitate. Dacă jurnalistul nu trimite întrebările, echipa de comunicare întocmește o listă de potențiale întrebări și răspunsuri, tocmai pentru ca respectivul director să nu fie nepregătit. În acel caz, și îmi aduc aminte clar cu ce priviri a săgetat-o Ghosn, pe șefa comunicării de la Renault, el fiind nevoit să formuleze singur răspunsul. Vă dați seama ce efort? Putea să spună foarte simplu că e prea devreme pentru a oferi asemenea informații. Ar fi fost un mod elegant de a evita un răspuns concret. Din punctul meu de vedere, el și-a dat arama pe față, iar solicitarea trimisă la București mi-a întărit convingerea. Ce a urmat, în cariera lui, nu poate decât să îmi confirme că am avut dreptate. Să nu uităm că, la finalul anului 2007, eram la debutul crizei și pierderea locului de muncă ar fi fost o tragedie. Cine a fost concediat atunci și-a revenit cu greu. Nu era cazul meu, pentru că nu aș fi fost dat afară pe baza acelor argumente, dar intenția lor, în acel context, spune multe”, a povestit, în exclusivitate, pentru Click!, jurnalistul român, care a preferat să își păstreze anonimatul.
Carlos Ghosn a fugit din Japonia, ascuns într-o cutie
Pe scurt, Carlos Ghosn a fost arestat în 2018, în Japonia, fiind anchetat pentru fraudă. Acesta nu și-ar fi declarat anumite salarii pentru a fi impozitate și ar fi utilizat, printr-o serie de inginerii financiare, banii companiei Nissan, în scopuri personale. Ghosn a fost acuzat că și-ar fi cumpărat din banii alianței Nissan mai multe reședințe luxoase în Rio de Janeiro, Beirut, Paris și Amsterdam. Este vorba despre zeci de milioane de euro „sifonați” de Ghosn.
După ce a reușit să scape de arest, beneficiind de posibilitatea de a achita o cauțiune, Carlos Ghosn avea dreptul de a se mișca liber, prin Tokio, fiind supravegheat. Pe 30 decembrie 2019, Ghosn dispărea din capitala Japoniei. Intase în contact cu un fost membru al trupelor speciale din SUA, Michael Taylor, care, împreună cu fiul său, Peter, l-au ajutat să evadeze.
Planul e demn de filmele de acțiune, deși pentru Ghosn, soluția a reprezentat o umilință, demnă de faptele sale. Înghesuit într-o cutie de echipamente muzicale, găurită cu bormașina pentru ca acesta să poată respira, Carlos Ghosn a ajuns la Istanbul și de acolo în Beirut, Liban. Mai că ne aduce aminte de evadarea trupei românești Phoenix din România comunistă!
Între Japonia și Liban nu există clauză de extrădare, așa că Ghosn ajunsese la „adăpost”. Cei doi americani s-au dat drept muzicieni aflați în turneu și au utilizat o cutie suficient de mare încât să nu încapă în scanerele cu raze X. Zborul a fost asigurat cu un avion privat, un business-jet de cursă lungă.
În cele din urmă, cei doi americani și mai multe persoane implicate în evadare au ajuns în spatele gratiilor. Ghosn este căutat, în continuare, atât de justiția din Japonia, cât și de anchetatorii din Franța. Trăiește în Beirut, într-o reședință luxoasă, dă interviuri și continuă să se lamenteze, afirmând că a fost victima unui complot, deși documentele contabile nu îl ajută prea tare.
Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@click.ro!