3 iunie - Ziua Mondială a Bicicletei. Uite de la ce a pornit totul
Știați că pe 3 iunie este marcată Ziua mondială a bicicletei? Această sărbătoare este relativ nouă și a început ca un eveniment organizat de Alianța Mondială a Ciclismului în anul 2018. Acesta a fost recunoscut de Organizația Națiunilor Unite și s-a decis ca fiecare stat membru să aleagă modul în care îl sărbătorește.
Originile bicicletei sunt învăluite în mister, iar inventarea sa nu poate fi atribuită unei singure persoane, scrie adevarul.ro. Un lucru este însă cert: e unul dintre cele mai practice mijloace de transport de care oamenii se bucură de aproape 200 de ani.
Ziua Mondială a Bicicletei încurajează statele membre ale ONU să acorde o atenție deosebită bicicletei în strategiile de dezvoltare transversală. De asemenea, este menit să îmbunătățească siguranța rutieră și să o integreze în planificarea și proiectarea infrastructurii de mobilitate durabilă și transport, scrie Alianța Mondială a Ciclismului.
În acest an, Ziua Mondială a Bicicletei se rezumă la ceea ce îi face pe oameni să iubească ciclismul în primul rând.
Rezoluţia a fost adoptată prin consens de 193 de state membre ale ONU. Prin Rezoluţie sunt invitate toate statele membre ale ONU şi părţile interesate să celebreze şi să promoveze conştientizarea unei Zile mondiale a bicicletei. Declaraţia încurajează statele membre să acorde o atenţie deosebită bicicletei în strategiile de dezvoltare şi să includă bicicleta în politicile şi programele internaţionale, regionale, naţionale şi subnaţionale.
Alianţa Mondială a Ciclismului (WCA) şi Federaţia Europeană a Cicliştilor (ECF) au salutat rezoluţia adoptată de Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite, cele două organizaţii făcând lobby pentru o Zi mondială a bicicletei, încă din 2016. Secretarul General al WCA şi ECF, Bernhard Ensink, a declarat, cu acel prilej, că bicicleta reprezintă "o sursă de beneficii sociale, economice şi de mediu - şi aduce oamenii împreună".
Federaţia Europeană a Cicliştilor are peste 80 de membri din peste 40 de ţări europene şi îşi propune să unească asociaţiile cicliştilor din întreaga lume, oferindu-le o structură la nivel internaţional.
Bicicleta a influențat istoria în mod considerabil, atât în domeniul cultural, cât și în cel industrial, scrie wikipedia. În anii de început, construcția bicicletelor s-a inspirat din tehnologiile deja existente, dar în ultima vreme bicicleta a contribuit la rândul ei la dezvoltarea tehnologiilor, atât în vechile domenii, cât și în altele noi.
Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), infrastructura sigură pentru mersul pe jos şi mersul pe bicicletă reprezintă o cale de realizare a unei stări echitabile de sănătate. Pentru cei mai săraci locuitori ai oraşelor, care de multe ori nu îşi pot permite vehicule personale, mersul pe jos şi cel pe bicicletă pot oferi o alternativă de transport, reducând totodată riscul de boli de inimă, accident vascular cerebral, anumite tipuri de cancer, diabet şi chiar deces. În consecinţă, un transport activ îmbunătăţit nu este numai sănătos, ci şi echitabil şi rentabil.
De asemenea, Federația Europeană a Cicliștilor mai transmite că acum, în timpul carantinei cauzate de pandemie, bicicleta s-a dovedit a fi cel mai sigur mijloc de transport.