Averea lui Valerii Moraru. Cum a făcut bani patronul Rapidului
Actualul patron al clubului Rapid pare în stare să susţină o echipa atât de greu încercată financiar după ce a ieşit de sub finanţarea lui George Copos. Click! îţi prezintă modul în care a fost făcută averea lui Valerii Moraru.
Acţionarul FC Rapid, originar din Republica Moldova, a ocupat poziţia 248 în topul revistei Capital "300 cei mai bogaţi români", cu o avere de aproximativ 19-20 de milioane de euro. Banii însă nu au fost moşteniţi de Valerii Moraru, ci au fost strânşi pe parcursul a peste 25 de ani de business alături de soţia sa, partenerul nelipsit din toate proiectele acestuia.
Anul 1990 l-a prins pe Valerii Moraru în Sankt Petersburg unde era doctorand în pedagogie. Primele afaceri au început în Rusia, unde Valerii şi soţia sa Violeta au intrat în domeniul băuturilor alcoolice, al hârtiei şi comerţului. După şase ani, averea lui Valerii Moraru, proiectele, au fost vândute şi cei doi soţi s-au întors în Moldova natală unde şi-au deschis firme în domeniul sticlăriei, vinificaţiei şi producerii de nutreţuri (Fabrica de sticlă Cristal Flor, Combinatul de Produse Cerealiere şi Fabrica de vinuri Basa Vin Grup), toate reunite în holdingul Larga Vin.
Averea lui Valerii Moraru. În 2000 a venit în România
Prima afacere a celor doi soţi în România a fost în anul 2000, când Valerii şi Violeta şi-au cumpărat primele acţiuni la Bere Azuga de la germanul Friedrich Ipsen, cel care preluase firma după privatizarea din 1999, ajungând ca la şase ani distanţă de la această achiziţie, în 2006 să devină acţionar majoritar al fabricii de bere.
Averea lui Valerii Moraru. 2008, anul în care s-a consacrat în afaceri
Anul 2008 a fost unul foarte important pentru afacerile familiei Moraru. Anunţă lansarea brandului Azuga pe segmentul apei plate şi minerale, negociază intrarea Familiei Regale a României în acţionariatul Bere Azuga şi vinde producătorul de muştar AlenCom.
În 2009, familia Moraru a cumpărat Perla Covasnei - fabrica de apă minerală din Sf. Gheorghe. "Perla Covasnei are un mare potenţial de producţie, iar piaţa apei în România are un potential uriaş, consumul de apă îmbuteliată pe cap de locuitor este de aproximativ 45-50 de litri, în timp ce în Uniunea Europeană se consumă, în medie, 120 de litri pe an”, spunea atunci Moraru.
Tot în 2009 Valerii şi Violeta Moraru au vândut 70,7% din acţiunile producătorului Bere Azuga către Ursus Breweries, pentru suma de 7,15 milioane de euro. În mai 2010, Ursus i-a vândut familiei Moraru un pachet de 20% din acţiunile Perla Harghitei, în cadrul unei oferte publice de preluare a companiei lansate pe RASDAQ, cu 400.000 de euro. În 2011, afacerea cu ape a generat la Azuga Waters, o cifră de afaceri de 34-35 milioane de lei.