EXCLUSIV Luminița Dobrescu face praf Cerbul de Aur. Dezvăluiri despre Loredana Groza, Gabi Luncă și Iuliana Tudor
Luminița Dobrescu (73 ani), prima câștigătoare a trofeului Cerbul de Aur pentru România, la ediția din anul 1969, face praf Festivalul de la Brașov din acest an. Aceasta a punctat, într-un interviu pentru Click!, câteva aspecte negative, dar și positive, ale acetui eveniment cu tradiție, ce are loc la Brașov. “Ar trebui exclusă definitiv seara de folclor românesc”, punctează Luminița.
Click!: Care au fost plusurile și minusurile acestei ediții ale “Cerbului de Aur”?
Luminița Dobrescu: Dacă am vorbi numai despre plusuri și minusuri, ar trebui să dedicăm acestui punct tot articolul, de aceea mă voi limita la ceea ce am considerat esențial. Un mare plus îl constituie faptul că acest eveniment cultural, începând cu prima ediție din 1968 și pînă în prezent, a constituit și constituie în continuare o bucurie și o sărbătoare națională. Publicul a trăit dintotdeauna foarte intens festivalul cântecului, al legendarului Cerb de Aur, care a consacrat mulți artiști autohtoni, dar și de peste hotare. Am făcut această introducere, tocmai pentru a aprecia, o dată în plus, inițiativa Televiziunii Naționale ( SRTV) de a continua vechea tradiție și de a oferi marelui public bucuria de a savura cele câteva zile de mare sărbătoare de la poalele Tâmpei.
Organizatorii au schimbat mult profilul acestui festival, de unde la început era un festival strict de șlagăr românesc și internațional sau chanson, care avea loc într-un teatru, cu o atmosferă intimă, într-o manifestare multiculturală care nu exclude câteodată nici genuri de pop, hard rock sau alte genuri noi, care-i dau o anvergură deosebită. Acest aspect, ca și la Eurovision, înstrăinează aspectul inițial, dar evoluția în timp este de înțeles. Un mare plus, în comparație cu alte ediții unde soliștii cântau cu negative (fără orchestră), este că astăzi festivitatea este încoronată (ca în anii de început!) de orchestre reunite (Big Band-ul Radio și orchesta simfonică a Operei din Brașov) sub conducerea maestrului Ionel Tudor și a fiului său, Andrei Tudor, care excelează în aranjamente de stil pop simfonic și stil de dirijat excepțional! Cu aceasta, festivalul se impune cu adevărat ca un eveninent de clasa internațională. Sunt alocate sume fabuloase pentru a putea face față exigențelor de ultimă oră, fie în ceea ce privește impunătorul decor, scenografie, efecte speciale, remunerarea vedetelor naționale și internaționale, al unui juriu internațional. Dar evident, ca orice pădure care are și uscături, am putea enumera și câteva aspecte mai puțin îmbucurătoare.
”Poate ar trebui exclusă definitiv seara de folclor românesc”
Ca minus, consider principiile după care este constituit un juriu internațional. În anii de început, marele juriu (de 12 persoane) era alcătuit exclusiv din reprezentanții posturilor de Radio și Televiziune ale țărilor participante, reprezentantul presei naționale, președintele SRTV, președintele SRR, a câtorva compozitori consacrați, niciodată a vreunui solist oarecare sau vedetă, indiferent din ce țară ar fi fost. Erau invitați și manageri internaționali. Numai un asemenea juriu poate decide obiectiv! Poate ar trebui exclusă definitiv seara de folclor românesc, care de multe ori este prost înțeleasă de către organizatori, oferind publicului spectacole de "Cântarea României" sau intrând în desuet și punând în umbră adevăratul Folclor Românesc, înlocuit cu muzică etnică lăutărească (muzică de mahala veche românească ) sau de "prelucrări moderne cu iz sârbesc a la Goran Bregovic, vezi marele show de circ al unei mari vedete!. (Loredana Groza - n.r.).
Ce părere aveți despre câștigători?
Anul acesta, absolut toate premiile, cu excepția Premiului Publicului, au fost încredințate participanților străini! România deține nenumărate adevărate tinere talente de talie internațională, talente care nu sunt invitate să ne reprezinte. Florin Răduță, un imens talent natural, trist și traumatizat de rezultatele unui juriu incompetent! Oare reprezentanții de limba română ce au votat? Au uitat că și țara gazdă ar fi avut dreptul la un mare premiu? Nu la Premiul Publicului, care se subînțelegea, și la "O sticlă de Cotnari". Ce rușine! Așa cum Syuzanna Melkonyan ar fi meritat muuuult mai mult decât Premiul Presei, care-i aparținea oricum?!
”
Concurentul care ar fi meritat pe deplin trofeul era Florin Răduță”
Juratul Ricky Dandel, de origine germano – română, a fost impresionat de letonianul Ralfs Eilands prin "nebunia" acestuia, prin modul de abordare a pieselor interpretate! Oare să conteze acest "argument" într-o decizie atât de importantă? Domnule Dandel, dar Florin Răduță nu a cântat piese de o anvergură internațională? Unde sunt dragostea și aprecierea valorilor naționale? Se vede că le-ați uitat de când nu mai trăiți în România! Marele trofeu, mult râvnitul Cerb de Aur, nici de data aceasta nu a rămas în țara mumă! Ar fi ipocrit să nu recunosc calitatea prestației participantei din Italia, Liza G, calitățile unui glas extrem de școlit, dar pentru mine concurentul care ar fi meritat pe deplin trofeul era Florin Răduță! Juratul italian, fără noțiuni elementare de cultură, afirmă greutatea unor interpreți de a pronunța limba română, prin faptul că «nu ar fi o limbă latină»! Și, asemenea exemplare au fost invitate de către organizatori să jurizeze un eveniment unic în Europa? Să plătim că să fim și denigrați?
Cum vi s-au părut recitalurile din acest an de la Cerbul de Aur? Dar prezentatorii?
La acest capitol, cei care poartă în exclusivitate responsabilitatea sunt Organizatorii. Sub acest nume se ascunde o pleiadă de producători, redactori, reprezentanți politici (întrucât SRTV a devenit un post Public de Stat), interese subiective, nu neapărat de a aduce la rampă mai mult valori naționale, ci interpreți de rang internațional, care implică și sume majore alocate în acest scop! Festivalul trebuie să aibă și vedete internaționale, dar să discriminăm vedetele noastre, scriindu-le numele cu litere modeste, în comparație cu vedeta irlandeză, Ronan Keating, al cărui nume era scris cu litere de sărbătoare?! De ce marile noastre nume, precum Ștefan Bănică și Corina Chiriac nu au fost cinstiți așa cum merită?
De ce Corinei i s-au tăiat aplauzele de către cei doi prezentatori afectați și nenaturali? Acesta este respectul adus unei adevărate valori a muzicii ușoare românești? Ar fi avut dreptul la Bis și Tris, după ropotele de aplauze ale publicului care o adoră! La acest capitol mi-ar fi plăcut să văd un recital românesc Fuego sau Adrian Daminescu... așa ceva ar fi mers la inima publicului ascultător, ar fi fost o adevărată sărbătoare a Românilor! Avem atâția interpreți extraordinari pe care i-am pus la naftalină... Recitalul irlandezului Ronan Keating a fost exact ca pe CD, perfect cântat, un show de mare clasă, care a bucurat iubitorii de muzică modernă.
Despre prezentatori: “O Andreea Marin cu un Fuego ar fi fost mai potriviți”
Prezentatorilor (Elvin Dandel și Eda Marcus) trebuia să li se dea posibilitatea de a vorbi liber, de a fi naturali, neîncorsetați de texte rigide, lipsite de umor și spontaneitate. Și chiar când prezentau ceva în limba engleză să nu semene cu prezentările galelor de box! Vestimentația prezentatoarei a lăsat de dorit… ceva decent, dar de bun gust, fără sclipiciuri și coronițe de prințese, ar fi fost mult mai indicat! O Andreea Marin împreună cu Fuego ar fi constituit o alternativă perfectă ... doar sunt vedete TVR. Poate anul viitor! Mi-aș fi dorit ca Directorul Festivalului - Smaranda Vornicu, fiica legendarului Tudor Vornicu, să fi preluat ștafeta acestuia în adevăratul sens al cuvântului. Să nu reprezinte numai cu numele VORNICU, ci să-și exercite influența artistic și organizatoric, cu responsabilitate și simț critic, așa cum s-ar fi întâmplat dacă genialul său tată ar fi condus acest mare eveniment! Doamna Vornicu are această șansă unică de a instaura o nouă eră TUDOR în TVR și trebuie lăsată! În legătură cu stilul prezentării… Oare de ce prezentatorilor li s-au impus tot timpul enumerarea sponsorilor (erau doar trecuți pe display), inclusiv a Ministerului Culturii și Identității Naționale, a Consiliui Județean, a Primăriei din Brașov??? Sună așa de încorsetat, chiar că în anii dinainte de 1989... Trăim în Democrație, să renunțăm la servilism și la influențe politice! Aici este vorba de un Festival de Muzică, nu de campanie electorală!
Despre Gabi Luncă: “Îndemnuri religioase care nu-și aveau sensul”
Cum vi s-a părut seara de folclor?
Seară de "folclor", din păcate, nu a existat. Seara a fost constituită din trei părți; prima, de muzică etnică lăutărească, adusă de către Iuliana Tudor la rang de salon și obligând publicul să se ridice în picioare la apariția unei legende a genului, (n.r. Gabi Luncă), încă din anii ’90 absentă din viața muzicală, dar între timp devenită misionar religios... Așteptam să auzim una din piesele ei cunoscute, în schimb auzim ceva ce nu mai avea nimic comun cu genul care o consacrase, ci îndemnuri religioase care nu-și aveau sensul în acest context.
Despre Loredana Groza: “Show de agitație totală, cu tobă de gât, mai lipsea ursul
A doua parte era dedicată unor interpretări moderne de folclor românesc, ceva inacceptabil pentru cine iubește adevăratul folclor! Ieșind și din această traumă, întrăm într-una și mai și, de data aceasta asistăm la un circ fără precedent, oferit de vedeta preferată a organizatorilor, prezentă peste tot, (n.r. Loredana Groza) în juriu, în decernare de premii și într-un show de agitație totală, cu tobă de gât (mai lipsea ursul...), intonând în mod disperat în stil sârbesc a la Goran Bregovic, frânturi sacadate de biet folclor românesc! Doamne ferește! Pe când publicul bun părăsește sala, enervat și traumatizat de cele ascultate, apare precum cireașa pe tort marele Gheorghe Zamfir, dar ce a mai putut salva era infim... Păcat pentru o seară care ar fi putut fi perfectă!
Citește și:
Luminița Dobrescu, prima câștigătoare din România a Cerbului de aur, o viață ca-n filme